فقدان نگاه استراتژیک به مسئله آموزش

همزمان با آغاز سال تحصیلی اینکه یکی از مرتبط ترین و مهم ترین وزارتخانه های کشور بدون وزیر اداره می شود محل تامل است.
تصویر فقدان نگاه استراتژیک به مسئله آموزش

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد جواد پهلوان حقوقدان و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: زمانی که رئیس‌جمهور محترم کابینه پیشنهادی خود را به مجلس معرفی نمود می‌شد حدس زد که یحتمل گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نتواند از فیلتر بهارستان عبور کند. از واکنش‌های سرد و توأم با تردید نمایندگان محرز بود که این گزینه باب میل شان نیست و جوان گرایی ابراهیم رئیسی را حمل بر خام گرایی گذاشته‌اند!

بهرحال آنچه نباید شد و آن گزینه راهی وزارتخانه نشد تا رئیس دولت گزینه دیگری را معرفی کند. لیکن سوگمندانه شاهد هستیم علیرغم آنکه مقام معظم رهبری بر تسریع در امور اصرار و تصریح دارند هنوز گزینه بعدی رئیس‌جمهور برای تکمیل شدن کابینه به مجلس معرفی نشده‌است.

شاید باید اذعان کنیم که دولت سیزدهم برخی مواقع خیلی کُند عمل می‌کند و معرفی گزینه بعدی برای وزارتخانه آموزش و پرورش یکی از همین امور است.

اگر این روزها اخبار مربوط به فرهنگیان و آموزش و پرورش را مرور کرده باشید متوجه می‌شوید که این حوزه به شدت نیازمند مدیری توانمند برای سر و سامان دادن به این وضعیت است. شاهدیم از یکسو خیل عظیمی از معلمان که وظیفه مهمی در آموزش وتربیت فرزندان مان دارند از شرایط حاکم بر خود و معیشت شان راضی نیستند و معترضند و از سوی دیگر با توجه به بحران کرونا و پاندمی یک سردرگمی در خصوص نحوه بازگشایی مدارس وجود دارد.

متأسفانه از شرایط موجود به سادگی می‌توان متوجه شد که به مهمترین وزارتخانه در سیستم آموزشی کشور توجه چندانی نمی‌شود و این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته الویت اصلی همین وزارتخانه است و توجه شگرفی به آن می‌شود.

البته منظور بنده فقط مسائل مربوط به چگونگی بازگشایی مدارس و حق و حقوق معلمان و ایضاً مسئله رتبه‌بندی نیست. ما به صورت آشکاری در حوزه آموزش فرزندان مان فقدان توانمندی لازم هستیم و سیستم آموزشی مان در این مورد باری به هر جهت عمل می‌کند. چه بسا اگر مدیران و مسئولان عالی کشور می‌دانستند این رویکرد و رفتار چه صدماتی در بلند مدت در پی دارد شاید فکری عاجل می‌نمودند.

به رئیس‌جمهور محترم توصیه می‌شود ضمن معرفی فردی توانمند و دلسوز برای این وزارتخانه، مجموعه دولت نیز نگاه ویژه ای به مجموعه داشته باشند؛ یعنی همان‌طور که ابراهیم رئیسی استانداران ویژه برای دو استان محروم کشور معرفی نموده برای این وزارتخانه که مظلوم واقع شده وزیری ویژه با اختیارات خاص انتخاب و معرفی کند.

352388