به گزارش سایت خبری پرسون، ترجمه کتاب «الفائق فی الاصول» سعید زارعی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۸۰ صفحه به چاپ رسید.
علم اصول فقه مهمترین علم در استنباط احکام فقهی از قرآن و سنت است؛ از این رو در عصر غیبت همواره مورد اهتمام فقها بوده و همچون یکی از مهم ترین ابزار یک مجتهد در راستای استنباط احکام شرعی شناخته شده است؛ لذا کتابهای فراوانی برای معرفی این علم و تعلیم مسائل آن توسط اندیشمندان بزرگ اسلامی تدوین شده است.
با وجود این مطالعه و بررسی دقیق در هر علم و یا نوشتارهای مربوط به آن، اندیشمندان را با کاستیهای ساختاری یا اندیشهای آنها آشنا کرده و در صدد رفع آنها بر میآیند.
«الفائق فی الاصول» یکی از نوشتارهایی است که برای رفع بعضی کاستیها در کتب اصولی و درسی رایج در حوزههای علمیه و تکمیل مباحث آن توسط گروهی از صاحب نظران و اساتید حوزه علمیه قم تدوین شده و اکنون در حال تدریس است.
نویسنده در مقدمه این اثر آورده است: با توجه به این که این کتاب مشتمل بر طرح مباحثی جدید و تأثیرگذار در مباحث علم اصول بوده و مورد استقبال حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته، اقدام به ترجمه آن کردم و در همین خصوص پیش از شروع به ترجمه با والد معظم (حضرت استاد حاج شیخ عباسعلی زارعی سبزواری) مشورت کردم؛ لذا کتاب را به صورت دقیق مطالعه کردم و ترجمه آن را آغاز کردم. با توجه به سنگینی و عمق مطلب، همواره در طول ترجمه هر فصل، از والد معظم کمک می گرفتم و بی شک اگر راهنمایی ایشان نبود، ترجمه کنونی به سامان نمی رسید.
این گزارش اضافه میکند، کتاب در پنج باب و ۱۶ فصل تهیه و تنظیم شده است: در باب اول این اثر که با عنوان «سیرههای عقلائی» تألیف شده، پس از بیان مقدمهای در خصوص ضرورت بحث از حجیت سیره عقلا و شرح عناوین اصطلاحی آن، در شش فصل مباحث مربوط به این باب با عناوین «اقسام سیره عملی عقلائی و ملاک حجیت آنها»، «دلیلهای حجیت سیرههای عقلائی»، «راههای علم به وجود سیره و عدم ممانعت آن»، «شرایط منع کننده از سیره از نگاه کیفی و کمی»، «ادله دال بر نفی حجیت سیره عقلائی» و «گستره اثباتی امضاء سیره عقلائی» تدوین شده و در خاتمه این باب، «تعارض سیرهها و تغییر یا زوال آنها» مورد اشاره قرار گرفته است.
دومین باب از این اثر، تحت عنوان «سیرههای متشرّعه» تألیف شده که در چهار مقام «تعریف سیره متشرّعه»، «حجیت سیره متشرّعه»، «حجیت سیره نوپیدای متشرّعه» و «حجیت ارتکاز و باور ذهنی مشترّعه» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در سومین باب از این کتاب، به قاعده «لو کان لبان» پرداخته که در این باب، پس از بیان مقدمه ای، به مباحثی همچون «توضیح قاعده»، «موارد جریان قاعده»، «مراد از اشتهار و ظهور»، «حجیت قاعده» و «شروط جریان قاعده» میپردازد.
منبع: خبرگزاری فارس