عضو کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با پرسون:

تمام واکسن‌های داخلی و خارجی کرونا زیر سوال هستند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام واکسن‌های کرونا زیر سوال هستند؛ زیرا 4 تا 5 سال زمان برای بررسی میزان پایداری و آثار و عوارض تزریق واکسن نیاز است.
تصویر تمام واکسن‌های داخلی و خارجی کرونا زیر سوال هستند

ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: سطح ماندگاری واکسن برای ویروس‌هایی مانند کووید 19 که حالت پاندمی دارد؛ بیش از 6 ماه است؛ اما دائمی نیست. در یک بازه زمانی حدود 4 سال است که میزان پایداری و عوارض تزریق واکسن مشخص می‌شود و بعد از اثبات این موارد باید تولید وتزریق گسترده آغاز شود؛ اما به دلیل این که بیماری کشنده است، واکسن‌های موجود باید تزریق شود و چاره‌ای جزء این وجود ندارد.

فاضلی تصریح کرد: تمام واکسن‌های موجود چه داخلی و چه خارجی زیر سوال هستند؛ زیرا زمان کافی برای بررسی عوارض آنها در درازمدت طی نشده است؛ کشندگی این بیماری سبب استفاده زودهنگام از واکسن شده است. شرکت‌های با قدمت و باسابقه‌ای مانند پاستور برای واکسن سازی در کشور وجود دارد. اما با توجه به گستردگی بیماری و شیوع آن در ایران تصمیم بر واردات واکسن موثر گرفته شد.

وی ادامه داد: سیستم بهداشت و درمان سلامت و میزان اثرگذاری و عوارض شناخته شده واکسن‌ها در کوتاه مدت را تائید کرده است. سلامت جامعه اصل تصمیم گیری‌ها بوده و کمیسیون بهداشت مجلس نیز همواره پیگیر تزریق واکسن بوده است. در جلسه معارف کابینه در مجلس نیز در خصوص بیماری کرونا صحبت کردم و توقع از رئیس جمهور واکسیناسیون بود.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: باید 70 درصد جامعه واکسینه شوند و سطح ایمنی افراد در حد قابل قبولی قرار گیرد تا آرامش در کشور حاکم شود.

فاضلی بیان کرد: تفاوتی ندارد که دولت دوازدهم و یا سیزدهم، کدام عامل واردات واکسن هستند؛ این موضوع اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران است و مهم نیست توسط کدام رئیس جمهور انجام شده است. اما واقعیت این است که در دولت جدید توجه خاصی به این موضوع شد.

وی گفت: در حال حاضر بیش از 120 میلیون دز واکسن در اختیار داریم و امکان واکسیناسیون کامل کشور وجود دارد. به دلیل این که مشخص نیست، ویروس کرونا تا چه زمانی وجود داشته باشد؛ بعد از این که جامعه به یک آرامش و سلامت رسید باید تولید داخلی با جدیت پیگیری شود و در دوره‌های بعدی در دسترس باشد.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: تأمین سلامت هموطنان بزرگترین دغدغه ما است و از دست دادن حتی یک نفر به سبب این ویروس فاجعه است.

351117