پرسون گزارش می‌دهد:

زمزمه‌های حضور یک نماینده مجلس در سازمان محیط زیست

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس از گزینه‌های ریاست بر سازمان محیط زیست در دولت رئیسی است.
تصویر زمزمه‌های حضور یک نماینده مجلس در سازمان محیط زیست

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایندگان مجلس یازدهم برخلاف نهی رهبری، در کابینه دولت به عنوان وزرای اقتصاد، کشاورزی و رئیس بنیاد شهید حضور یافتند. البته برخی معتقدند اگر تذکر رهبری نبود؛ نماینده‌های بیشتری مجلس را ترک می‌کردند. در همین خصوص ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت در مجلس گفته است که "این که چهار نماینده استعفا داده‌اند تعدادی زیادی نیست، اگر فرمایشات رهبری و توصیه و تذکر ایشان به مجلس نبود از بین حدود 33 نفر اعضای کابینه دولت سیزدهم حداقل 20 نفر را نمایندگان مجلس شکل می‌دادند از کسب تصدی معاونت گرفته تا وزارتخانه‌ها."

در خصوص ترک مجلس توسط نمایندگان میان بهارستان‌نشینان نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی می‌گویند، در راستای کمک به دولت و کشور است و عده‌ای دیگر این فعل را بی‌احترامی نمایندگان به قانون اساسی و ضربه به اعتماد مردم می‌دانند.

اما تازه‌ترین اظهار نظر نمایندگان مجلس در خصوص پیشنهاد حضور یک نماینده از مجلس در جایگاه معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان محیط زیست است. زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «سازمان محیط زیست در طی سالیان اخیر با بی‌مسئولیتی فراوان نیازمند به‌کارگیری فردی متخصص، جوان و انقلابی است تا بتواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران نماید. امیدوارم رئیس‌جمهور محترم با انتخاب ‫سمیه رفیعی‬ از بانوان جوان، فعال و متخصص در حوزه محیط زیست، موجبات تحول در حفظ محیط زیست به‌عنوان امانت آیندگان شود».

متأسفانه نمایندگان مجلس همچون الهیان، به جای پرداختن به وظایف قانونی خود در حال تعیین تکلیف به دولت رئیسی برای پر کردن جایگاه‌های باقی مانده در کابینه هستند؛ صرفا این پیشنهاد رسانه‌ای شده و مشخص نیست در پشت پرده چه فشارهایی متوجه رئیسی است.

قبل از این که الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس به این موضوع بپردازد، زمزمه‌های این انتخاب وجود داشت. سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی است. وی در مدت زمان نمایندگی‌اش عملکرد قابل قبولی در حوزه محیط زیست داشته؛ رفیعی از مخالفان صید ترال بوده که توقف دو ساله این نوع صید در مجلس تصویب شد. ضمن این که این نماینده مجلس از اعضای فعال در ستاد رئیسی در دوران انتخاب ریاست جمهوری سال 1400 بود و به معاونت بخش زنان و خانواده این ستاد منصوب شده بود.

همچنین در کارزار، پلتفرم مستقل جمع آوری امضاء نیز پویشی برای معرفی رفیعی توسط رئیسی برای سازمان محیط زیست در جریان است. نامه ای از طرف کارکنان این سازمان و مردم به رئیس جمهور نوشته شده و این موضوع مطرح و در حال جمع آوری امضاء است.

هرچند رفیعی پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست است و گزینه بدی برای ریاست سازمان محیط زیست نیست. اما افراد دارای قابلیت و دلسوز محیط زیست برای ریاست این سازمان اندک نیستند و نیاز به ترک جایگاه نمایندگی توسط یک نماینده دیگر نیست.

البته گفتنی است، سازمان محیط زیست بر خلاف عنوان‌اش، متأسفانه درگیر سیاسی کاری می‌شود و هیچ گاه شخص مناسب برای ریاست آن انتخاب نمی‌شود و در نتیجه شاهد روند افزایشی و بحران‌های محیط زیستی در کشور هستیم.

350956