سرپرست کارگاه ملیله سازی در زنجان:

قیمت نقره ۴ برابر افزایش یافته است/ گرانی 4 برابری مواد اولیه تولیدات ملیله را با مشکل مواجه کرد

صنایع دستی هر استان و کشوری به عنوان یک هنر همواره مورد توجه بوده و این صنایع در تولید و ایجاد اشتغالزایی نقش مهمی در توسعه دارند.
تصویر قیمت نقره ۴ برابر افزایش یافته است/ گرانی 4 برابری مواد اولیه تولیدات ملیله را با مشکل مواجه کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، استان زنجان نیز به عنوان یکی از مهمترین استان‌های صنایع فلزی کشور در تولید نقش برجسته‌ای داشته و هنرمندان صنایع دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند.

ملیله کاری یکی از این صنایع دستی است. ملیله کاری هنر اصیل و بومی زنجان است؛ درست مثل چاقو و چاروقش که همچنان نفس می کشند اما در سال های اخیر دیگر زرق و برق این تولیدات زیبا خودنمایی نمی کند و هنرمندان ملیله کار در حال منزوی شدن هستند. در صورت ادامه این روند و حل نشدن مشکلات سازندگان ملیله این هنر اصیل و قدیمی به فرمواشی سپرده خواهد شد و دیگر از این هنر چیزی به یادگار نخواهد ماند. برای گفت و گو در خصوص وضعیت ملیله کاران به سراغ عباس همامی سرپرست کارگاه ملیله سازی در زنجان رفته ایم و از ایشان سوالاتی را پرسیده ایم.

سرپرست کارگاه ملیله سازی در زنجان با بیان اینکه قیمت نقره در سال 1400 حدود ۴ برابر نسبت به سال 97 افزایش پیدا کرده است گفت: این موضوع ساخت ملیله را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

عباس همامی سرپرست کارگاه ملیله سازی در زنجان در گفتگو با رسانه پرسون اظهار کرد: به علت افزایش ۴ برابری قیمت مواد اولیه تولید ملیله مقرون به صرفه نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشتری جهت خرید تولیدات ملیله وجود ندارد افزود: این در حالی است که در این کارگاه انواع سینی، کاسه، سبد، سرویس چای خوری، سرویس شربت خوری، قاب عکس، بشقاب و انواع و اقسام ظروف ملیله تولید می‌شود.

سرپرست کارگاه ملیله سازی تاکید کرد: در حال حاضر نبود مشتری و نبود بازار مناسب جهت خرید و عرضه ملیله این کسب و کار را کساد کرده است.

همامی در پاسخ به سوالی مبنی بر مقدار سرمایه مورد نیاز جهت راه اندازی کسب و کار ملیله سازی عنوان کرد: اینک حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ایجاد تولیدات ملیله و خرید مواد اولیه نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان است.

سرپرست کارگاه ملیله سازی با بیان اینکه قیمت هر کیلو نقره در سال ۹۶ معادل 5 میلیون تومان بوده است افزود: این در حالی است که امسال ارزش ریالی هر کیلو نقره نزدیک به 20 میلیون تومان می شود.

همامی با اشاره به اینکه ملیله جزو صنایع دستی و هنرهای اصیلی ایرانی محسوب می‌شود تاکید کرد: متاسفانه قدرت خرید مردم جهت تهیه ظروف ملیله بسیار پایین آمده است.

فاطمه شمشیرگر_استان زنجان

350913