پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش دوم

خشکسالی عامل گرانی رب / دولت جلو صادرات گوجه را بگیرد

این روزها گویا با تغییر دولت نیز افزایش قیمت کالا از جمله مواد غذایی قصد کاهش ندارد و هنوز دولتمردان عزمی برای کاهش قیمت ندارند، به طوری که رب گوجه فرنگی در هفته های اخیر با افزایش 50 درصدی مواجه شده است.
تصویر خشکسالی عامل گرانی رب / دولت جلو صادرات گوجه را بگیرد

به گزارش سایت خبری پرسون، این افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به عنوان یک چاشنی غذایی در حالی رخ داده که فصل تولید و وفور گوجه در بازار است و همواره در این فصل قیمت رب گوجه فرنگی با کاهش شدید مواجه می شود؛ اما در سال جاری فرمول این محصول تغییر کرده است؛ به طوری که برخی از برند های رب گوجه فرنگی 900 گرمی از 12هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش قیمت را در نظر گرفته اند؛ البته برخی دیگر از کارخانه ها قیمت خود را از 12 هزار تومان به 16 هزار تومان افزایش داده اند.

خبرنگار پرسون برای بررسی این موضوع به سراغ سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران رفته تا علت این افزایش قیمت را جویا شود.

او در این خصوص گفت: گوجه مواد اولیه رب گوجه فرنگی است که به دلیل افزایش قیمت 300 درصدی در سال جاری نسبت به مدت مشابه باعث گرانی رب شده است.

این مقام مسئول افزود: سال گذشته گوجه فرنگی را کارخانه داران از کشاورزان کیلویی یک هزار تومان خریداری می کردند در حالی که در سال جاری گوجه فرنگی مشهد 2هزار و 700 و گوجه فرنگی شیراز 2 هزار و 800 فروخته می شود که به نوعی 300 درصد افزایش قیمت را در برداشته است.

گرانی ظروف بسته بندی و مواد بسته بندی شامل نایلون و کارتون، افزایش هزینه حمل و نقل و افزایش حقوق کارگر از جمله دلایلی است که موجب افزایش قیمت تولید رب گوجه فرنگی شده است.

میررضوی به دلایل دیگر گرانی رب گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: گرانی ظروف بسته بندی و مواد بسته بندی شامل نایلون و کارتون، افزایش هزینه حمل و نقل و افزایش حقوق کارگر از جمله دلایلی است که موجب افزایش قیمت تولید رب گوجه فرنگی شده است.

وی تصریح کرد: در یک سال اخیر بسیاری از کالاها از جمله مواد غذایی با افزایش قیمت مواجه شده است از جمله محصولات لبنی بنابراین افزایش قیمت رب گوجه فرنگی نیز تعجب برانگیز نیست.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه چرا این محصول غذایی در اوج تولید آن در فصل تابستان افزایش قیمت پیدا کرده است؟ به عبارتی در زمان تابستان به دلیل وفور گوجه دربازار کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی دست به افزایش قیمت نمی زدند علت چیست؟ پاسخ داد: متاسفانه امسال به دلیل خشکسالی با کاهش تولید گوجه فرنگی در بازار مواجه هستیم و این کاهش تولید عامل گرانی گوجه به عنوان مواد اولیه رب گوجه فرنگی شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه راهکار کاهش قیمت گوجه فرنگی توسط دولت چیست؟ گفت: همواره دولت عنوان می کند که باید جلو خام فروشی گرفته شود، در حالی که گوجه به عنوان مواد اولیه رب به راحتی صادرات آن به کشورهای همسایه رخ می هد، به همین منظور سندیکای صنایع کنسرو ایران درخواست ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی را از دولت کرده است و قرار است دولت این موضوع را بررسی کند.

میررضوی ادامه داد: در ابتدای سال جاری شیشه به عنوان یک کالای بسته بندی رب کوجه فرنگی 60 درصد با افزایش قیمت مواجه شده است که این موضوع نیز عامل گرانی رب گوجه فرنگی شده است.

گفتگو از: محمد خادمی

349525