سقف اینتل دک، سقف فراگیر

سقف ( اینتل دک) راهکاری خلاقانه برای اجرای سیستم تیرچه دو طرفه به صورت درجا است.
تصویر سقف اینتل دک، سقف فراگیر

پرسون- سقف های زیادی هم اکنون در تمام دنیا در ساختمان سازی اجرا می شود و در ایران هم تعداد زیادی از این سقف ها در حال اجراست. بیشترین سقفی که مورد توجه مهندسان و پیمانکاران قرار گرفته تیرچه بلوک است که دلیل آن در دسترس بودن مصالح و نیاز کمتر به قالب و یا قالب های خاص است.
در کنار مزیت ها روش تیرچه بلوک شامل محدودیت ها و اشکالاتی است که از نظر منتقدین مورد توجه قرار می گیرد از جمله این موارد می توان به محدودیت در پوشش دهانه های بلند و یا ناکافی بودن کاور میلگردها در پاشنه تیرچه ها اشاره کرد.

به علت نیاز ساختمان ها برای پوشش دهانه های بلند، سقف های مجوف اروپایی وارد ایران شد اما آن سقف ها هم نتوانسته جایی در دل ساختمان سازان باز کند، زیرا این تکنولوژی های وارداتی به دلیل عدم ناهمخوانی با شرایط اجرایی کشور نتوانستند مشکلات از پیش گفته را حل کنند.
هم اکنون سقفی را معرفی می کنم که بسیار راحت تر از سقف های دیگر اجرا می شود و مصالح آن نیز همان مصالح سقف تیرچه بلوک است اما با مزایا و امکانات بیشتری که در اختیار صنعت ساختمان قرار می دهد این سیستم سقف نوین بومی نامش (اینتل دک) است.
( اینتل دک) راهکاری خلاقانه برای اجرای سیستم تیرچه دو طرفه به صورت درجا است. در (اینتل دک) تیرچه ها به صورت متعامد و در هم تنیده ایجاد می شوند. سیستم (اینتل دک) به عنوان تکنولوژی بومی و سازگار با واقعیت های اجرایی کشور این پتانسیل را دارد تا به عنوان جایگزین قطعی تیرچه بلوک مطرح شود و دهانه های بزرگ را نیز پوشش دهد و در حذف ستون های مرکزی بهترین و سبکترین سقف مورد پسند اهل فن قرار گیرد.
امیدواریم تلاشگران صنعت ساختمان با روش های نوین در صنعت ساختمان خصوصا روش های بومی ایرانی بیشتر آشنا شوند.

نویسنده: محسن بازرگان، کارشناس ارشد معماری

338996