رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری ازپیامدهای منفی معماری نوین در بناهای امروزی می‌گوید

رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در معماری و ساختمان‌سازی جدید نکات، منطبق با روح و روان انسان رعایت نمی‌شود، گفت: از جمله اثرات این ناهماهنگی، می‌توان به اختلافات خانوادگی، کمرنگ شدن عواطف، احساس خستگی زندگی در یک خانه پس از مدت اندک و جابجایی‌های مکرر اشاره کرد.
تصویر رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری ازپیامدهای منفی معماری نوین در بناهای امروزی می‌گوید

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، مهران کوهی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در مسئله فرهنگ ایرانی- اسلامی در بحث ساخت و ساز کم‌کاری صورت گرفته است، اظهار کرد: آسیب‌های این مسئله در حوزه ساختمان‌سازی نیز وارد شده است، به‌طوری که امروزه معماری اروپایی در ساختمان‌های کشور حاکم شده و قطعا سبک غربی مطابق با خلق و خو و روحیات اهالی مغرب زمین است، امروز معماری اسلامی در ساختمان‌سازی‌های جدید رعایت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی مطابق با فطرت و فرهنگ ایرانیان در ساختمان‌سازی اعمال می‌شود، گفت: همین مسئله باعث ایجاد حس آرامش می شود و باید گفت که معماران در فراهم کردن آرامش اعضای خانواده نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: دو واژه آرامش و آسایش با هم تفاوت دارند، درست است که ابزار و لوازم خانگی، موجبات آسایش اهالی خانه را فراهم می‌کند، اما نوع طراحی در ورودی‌ها، ابعاد فضا، رعایت نکات معماری ایرانی- اسلامی در آرامش خانواده‌ها نیز نقش کلیدی دارد.

کوهی کمالی گفت: در معماری و ساختمان‌سازی جدید یکسری نکات، منطبق با روح و فطرت انسان رعایت نمی‌شود که از جمله اثرات آن می‌توان به اختلافات خانوادگی، کمرنگ شدن عواطف، احساس خستگی زندگی در یک خانه پس از مدت اندک و جابجایی‌های مکرر اشاره کرد.

وی افزود: از آن‌جا که معماری اسلامی مطابق با فرهنگ ایرانیان است، زمانی‌که در خانه‌های قدیمی حضور پیدا می‌کنیم، تجدید خاطره شده و آرامش نصیب افراد می‌شود، حتی رعایت نکات معماری ایرانی اسلامی باعث درآمدزایی از طریق بسیاری از خانه‌های قدیمی و رستوران‌های سنتی شده است.

رئیس نظام مهندسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه معماران قدیمی به سه مسئله انسان، طبیعت و طرح توجه داشته‌اند، یادآور شد: طرح منازل برگرفته از نیازهای روحی و روانی انسان و طبیعت شامل نوع بکارگیری مصالح مطابق با شرایط آب و هوایی است.

کوهی کمالی با اشاره به این‌ که معماری اسلامی تنها در اماکن دینی مانند مساجد مورد استفاده قرار نمی‌گرفته است، ادامه داد: این نوع معماری در مدارس، قصرها، خانه‌ها و حمام‌ها نیز کاربردی بود و مقیاس‌های ریاضیات و هندسه یکی‌ از ارکان اصلی معماری اسلامی بوده است.

وی با بیان اینکه میانسرا، حیاط یا صحن، از ویژگی های معماری اسلامی است، اضافه کرد: این اماکن، معمولا به شکل مربع و مستطیل بودند که نیاز مسلمانان را به وضوخانه و محل تطهیر در مساجد و مدارس و نیاز مسافران را به استراحت، بارگیری و باربندی در حیاط کاروانسرا تامین می‌کردند.

کوهی کمالی درباره اصول اصلی در ساختمان‌سازی، خاطرنشان کرد: توجه به مقررات ملی ساختمان، ایمن‌سازی جان انسان‌ها، شناسنامه‌دار بودن ساختمان‌ها و استفاده از مصالح استاندارد از جمله اولویت‌های سازمان نظام مهندسی در بحث ساختمان‌سازی است.

وی در پایان در خصوص ایمن‌تر بودن بناهای قدیمی، تصریح کرد: ساختمان‌های قدیمی تنها در برابر بارهای ثقلی و وزنی دوام داشتند، اما نمی‌توان گفت ساختمان‌های قدیمی مستحکم‌تر از ساختمان‌های جدید هستند، زیرا اصول مهندسی بیشتری در ساختمان‌های امروزی رعایت می‌شود.

منبع:ایسنا

310929