هوای ناسالم چهار شهرستان خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هوای چهار شهرستان استان در وضعیت ناسالم قرار گرفت و افراد مبتلا به بیماری آسم، سالمندان و کودکان از منزل خارج نشوند.
تصویر هوای ناسالم چهار شهرستان خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسون از خراسان جنوبی، حسن اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: براساس داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان، شاخص کیفیت هوای ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۱ روز جاری در شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، زیرکوه و سرایان در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در شبانه‌روز گذشته شاخص کیفیت هوا در این ایستگاه‌ها به بالای ۱۵۰ رسید گفت: بر این اساس، شاخص ذرات معلق ریز بزرگتر از ۲.۵ میکرون در همه شهرستان‌ها بالا و کیفیت هوا برای همه گروه‌ها به ویژه کودکان، سالمندان، بیماران تنفسی و چشمی ناسالم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان طی شبانه‌روز آینده، هم‌استانی‌ها به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی نظیر آسم، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

وی ادامه داد: در پنج ماه نخست امسال ۶۳ روز هوای ناسالم در خراسان جنوبی به ثبت رسید و تعداد روزهای ناسالم استان به دلیل خشکسالی افزایش دارد.

اکبری گفت: میزان پاکی و ناسالم بودن یک روز براساس شاخصی با نام AQI سنجیده می‌شود که این شاخص نیز دارای محدوده از صفر تا بالای ۳۰۰ است.

وی اظهار داشت: اگر شاخص پایش آلودگی بین صفر تا ۵۰ باشد، آن محدوده پاک است، شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ محدوده سالم و قابل قبول را نشان می‌دهد و از ۱۰۱ تا ۱۵۰ محدوده ناسالم را شامل می‌شود که برای گروه‌های حساس در این محدوده قرار گرفتن ضرر دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: به علاوه محدوده بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا نشان‌دهنده محدوده خطرناک است.

وی بیان کرد: پنج ایستگاه پایش آلودگی هوا در خراسان جنوبی داریم که از این تعداد ۲ مورد در بیرجند، یک مورد سرایان، یک ایستگاه نهبندان و یک ایستگاه در حاجی‌آباد زیرکوه نصب شده است.

با تقویت اختلاف فشاری در سطح زمین و متاثر از بادهای ۱۲۰ روزه از عصر دیروز (شنبه) وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در استان خراسان جنوبی آغاز شد که بنابر اعلام اداره کل هواشناسی بیشترین سرعت وزش باد در ایستگاه درح با حدود ۹۷ کیلومتر بر ساعت و کمترین دید در ایستگاه حاجی‌آباد با ۴۰۰ متر به ثبت رسید.

امروز هم تداوم این شرایط پیش‌بینی می‌شود و فردا به طور موقت از شدت وزش باد در منطقه کاسته خواهد شد.

منبع:ایرنا

337465