سرپرست پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

اجرای غربالگری تنبلی چشم در مراکز مثبت بهزیستی

سرپرست پیشگیری بهزیستی استان زنجان از اجرای غربالگری تنبلی چشم در مراکز مثبت بهزیستی خبر داد و گفت: معاینه چشم کودکان که پیش از این نیز در مهدهای کودک اجرا می شد هم اکنون توسط مراکز مثبت زندگی انجام می شود.
تصویر اجرای غربالگری تنبلی چشم در مراکز مثبت بهزیستی

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، سکینه بیگلری سرپرست پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود: هر کودک ۳ تا ۶ سال باید حداقل سه بار طی این دوران از نظر سلامت بینایی سنجش شود و ممکن است کودک چهار ساله‌ای که سال قبل از نظر بینایی سالم تشخیص داده شده در سال بعد به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود پس مراجعه کودک در طول سه سال الزامی است.

به گفته این مسوول، علاوه بر ۴۰ مرکز مثبت زندگی ۲ پایگاه نیز در سطح استان، غربالگری بینایی کودکان را انجام می دهند، که در این راستا برنامه پیشگیری از تنبلی چشم همه ساله از اول آبان در سراسر کشور اجرا می شد، سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا تیرماه و امسال نیز از نیمه اردیبهشت تا پایان سال در پایگاه های سنجش بینایی و تمامی مراکز مثبت زندگی در سطح استان اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته با اجرای برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال، ۳۷ هزارو ۴۵۸ کودک غربال و از نابینایی ۳۳۰ کودک پیشگیری شد و ۱۱۷ کودک نیز کمک هزینه خرید عینک و عمل جراحی دریافت کردند.

بیگلری از خانواده های زنجانی درخواست کرد به محض خارج شدن هر شهر و روستا از وضعیت قرمز، برای اطمینان از سلامت بینایی بلافاصله کودک خود را به نزدیکترین مرکز مثبت زندگی محل خود ببرند و اطمینان داشته باشند که پروتکل‌های بهداشتی توسط غربالگران در این مراکز رعایت می شود.

گفتنی است، تنبلی چشم یکی از شایع‌ترین دلایل کم بینایی شدید و نابینایی در ایران است که قابل پیشگیری و درمان بوده و همه ساله توسط مربیان مهدهای کودک، رابطان بهداشت مربیان پیش دبستانی که آموزش های لازم را دیده اند در پایگاه های غربال بینایی انجام می شود.

منبع: ایرنا

337300