پرسون از صفر شدن مهم ترین منبع درآمدی شهرداری تهران گزارش می دهد؛

کاهش شدید صدور پروانه ساخت / سازندگان چشم انتظار تراکم فروشی از مدیریت جدید پایتخت

شهرداری تهران یکی از مهم ترین سازمان ها خدماتی در کشور به حساب می آید که در آمد قابل توجهی دارد، اما در عین حال مخارج و نگهداشت شهر نیز با هزینه بالای رخ می دهد، با این حال منابع گوناگونی برای درآمد زایی شهرداری تهران وجود دارد.
تصویر کاهش شدید صدور پروانه ساخت / سازندگان چشم انتظار تراکم فروشی از مدیریت جدید پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، دریافت عوارض پسماند و نوسازی از واحدهای مسکونی، تجاری و اداری به شکل سالیانه، درآمد از آگهی بیلبوردهای شهری، درآمد از حمل و نقل شهری، اجاره مکان های گوناگون مانند مجموعه های ورزشی، غرفه های میادین میوه و تره بار و درآمد حاصل از بازیافت تنها بخشی از درآمدهای شهرداری تهران به حساب می آید، اما صدور پروانه ساخت برای ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری بیش از اندازه به درآمد های شهرداری می افزاید، به طوری که در 12 سال مدیریت محمد باقر قالیباف بر شهرداری تهران حجم قابل توجهی از صدور پروانه و به نوع تراکم فروش در حوزه تجاری، اداری و مسکونی در کلانشهر تهران رخ داد و درآمد هنگفتی را برای مدیریت شهری به بار آورد.

در مدیریت چهار سال گذشته شورای پنجم شهر فروشی کاهش پیدا کرد و شهرداری تهران تلاش کرد تا جلو تراکم فروشی افسار گریخته در تهران را بگیرد و حتی حاضر شدند با کاهش درآمدی شهر را حفظ کنند و این موضوع باعث شد که این روزها صدور پروانه برای ساخت به شدت کاهش پیدا کند و طبق اطلاعاتی که به خبرنگار پرسون رسیده است در برخی از مناطق صدور پروانه به صفر رسیده است.

در این میان بسیاری از انبوه سازان مسکن و دست اندرکاران ساخت و ساز معتقدند با روی کار آمدن مدیریت جدید در شهرداری تهران و شورای شهر بستر تراکم فروشی به عنوان منبع قابل توجه درآمدی برای شهرداری تهران به وجود خواهد آمد و شهرداری مجدد برای مدت زمانی به درآمد قابل توجهی خواهد رسید، اما مخالفان این تراکم فروشی بر این باور هستند که باید جلو شهر فروشی گرفته شود و نباید به هر دلیلی مجوز ساخت و ساز صادر کرد.

از کاهش صدور پروانه اطلاعی ندارم

در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵ هزار و ۱۲۴ پروانه ساختمانی صادر شده در حالی که در زمان مشابه آن در سال ۹۸ تعداد ۶ هزار و ۹۳۰ پروانه در تهران صادر شده بود. در حقیقت تهران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش ۲۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی را تجربه کرده است.

خبرنگار پرسون برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهرسابق تهران رفته است، او در این باره گفت: اطلاعی از روند کاهشی صدور پروانه برای ساخت و ساز در شهر تهران ندارم.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه توصیه ای برای مدیریت شهری جدید تهران دارید تا درآمد شهر را از منابع پایدار تامین کند و دست از شهر فروشی بردارد؟ پاسخ داد: هیچ گونه توصیه ای ندارم و تمایلی ندارم در این زمینه ورود پیدا کنم.

رکورد زنی در کاهش صدور پروانه

منطقه 5 تهران به عنوان بیشترین میزان در حوزه ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن در جایگاه نخست نه تنها در پایتخت بلکه کشور قرار دارد و طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است در این منطقه از شهر تهران نیز کاهش صدور پروانه رخ داده است.

در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۵ هزار و ۱۲۴ پروانه ساختمانی صادر شده در حالی که در زمان مشابه آن در سال ۹۸ تعداد ۶ هزار و ۹۳۰ پروانه در تهران صادر شده بود. در حقیقت تهران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ کاهش ۲۶ درصدی صدور پروانه ساختمانی را تجربه کرده است.

در ۹ ماه نخست سال ۹۹ پهنه های این ساخت و سازها شامل ۴ هزار و ۷۴۳ پروانه مسکونی، ۲۸۵ پروانه مختلط (تجاری، اداری و مسکونی)، ۹۵ پروانه کار و فعالیت و یک پروانه فضای سبز توسط مدیریت شهری صادر شده است.

این در حالی است که در ۹ ماه نخست سال ۹۸ پهنه های ساخت و سازها شامل ۶ هزار و ۴۳۱ پروانه مسکونی، ۳۸۶ پروانه مختلط (تجاری، اداری و مسکونی)، ۱۱۱ پروانه کار و فعالیت و ۲ پروانه فضای سبز صادر شده بود.

کمترین فراوانی صدور پروانه ساخت در ۹ ماه نخست سال ۹۹ را نیز منطقه ۹ با ۹۲ پروانه، منطقه ۶ با ۱۴۶ پروانه و منطقه ۱۹ با ۱۴۷ پروانه به خود اختصاص داده اند. در حالی که در ۹ ماه نخست سال ۹۸ منطقه ۶ با ۱۲۵، منطقه ۹ با ۱۷۲ و منطقه ۱۲ با ۱۷۳ پروانه کمترین صدور پروانه را به نام خود ثبت کرده بودند. مناطق ۶ و ۹ در هر دو سال کمترین پروانه را صادر کرده و برای کسب سکوی اول کمترین صادر کننده پروانه با یکدیگر رقابت می کنند.

کرونا و شرایط اقتصادی حاکم بر کاهش صدور پروانه

ما نسبت به سال 91، 70 درصد کاهش صدور پروانه داشته‌ایم و از 30 هزار پروانه به 8 هزار پروانه در سال 99 رسیدیم که بخشی از آن نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و بخشی هم تأثیرات اقتصادی ناشی از کرونا بوده است.

اسفندماه سال گذشته بود که پیروز حناچی شهردار وقت تهران در مراسم بهره‌برداری از ایستگاه‌های دولاب و میدان قیام در خط 7 که با حضور رئیس جمهور به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: ما نسبت به سال 91، 70 درصد کاهش صدور پروانه داشته‌ایم و از 30 هزار پروانه به 8 هزار پروانه در سال 99 رسیدیم که بخشی از آن نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و بخشی هم تأثیرات اقتصادی ناشی از کرونا بوده است.

وی ادامه داد: کاهش 30 درصدی میزان تخلفات ساختمانی در شهر تهران در بازه زمانی 96 تا 99، انتشار 7 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت در سال 97، 13 هزار میلیارد ریال در سال 98 و انتشار 15 هزار میلیارد ریال در سال 99 برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران انجام شده است. مناسب سازی فضاهای عمومی و شرط افتتاح پروژه ها با هدف مناسب سازی یکی از اقداماتی است که در این دوره به شدت تعقیب شده است.

به تازگی نیز عبدالرضا گلپایگانی معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز در این باره گفت: در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۵۷ پروانه ساختمانی به متراژ ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۲۲ متر مربع در تهران صادر شده است.

این مقام مسئول در شهرداری تهران افزود:‌ بیشترین تعداد پروانه صادر شده در منطقه ۱۵ با ۱۵۸ پروانه و کمترین پروانه صادر شده در منطقه ۲۲ با ۲۹ پروانه بوده است.

گزارشی از: محمد خادمی

337184