مخالفت با حضور استاندار نظامی در قم

روزهای آغازین دولت‌ها، روزهای جابه‌جایی‌ها و تغییر مسئولین در بخش‌های مختلف اجرایی کشور است. امری طبیعی برای پیشبرد امور و انجام تحولات مدنظر دولت‌ها و برای رسیدن به اهداف مشخص شده در ایام انتخابات. استان قم نیز از این قاعده مستثنا نیست
تصویر مخالفت با حضور استاندار نظامی در قم

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، از جمله مناصبی که معمولاً در آغاز راه دولت‌ها دچار تغییرات اساسی می‌شود، مسئولیت استانداری استان‌های کشور است.

از آنجایی که استاندار هر استان در واقع نفر اول اجرایی در استان است، می‌طلبد فردی که برای چنین مسئولیتی درنظر گرفته شده، واجد توانایی مدیریتی مطلوب بوده و با اهداف مدنظر برای رشد و پیشرفت هر استان به خوبی آشنا باشد و به موانع و مشکلات سد راه رشد همه جانبه استان اشراف کاملی داشته باشد.


لزوم نگاه همه جانبه و فراگیر برای مدیریت استان قم

از سوی دیگر استانداری علاوه بر منصبی اجرایی، مسئولیتی مدنی و اجتماعی نیز هست و فردی که این مسئولیت را می‌پذیرد باید نگاهی همه‌جانبه و فراگیر داشته باشد و علاوه بر تلاش برای رشد اقتصادی و صنعتی استان، دغدغه رشد سیاسی و اجتماعی استان را نیز داشته باشد و برای تحقق این امر هم تلاش کند.

استان قم به عنوان محور ارتباطی ١۷ استان کشور و به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی متعدد میزبان کارخانه‌های مختلف صنعتی است. از سوی دیگر وجود مرکزیت حوزه‌های علمیه و منجر به حضور قابل توجه مبلغان بین المللی از ملیت‌های مختلف و متعدد شده است که همین امور حساسیت‌های خاصی را در مدیریت استان قم ایجاد کرده است. این شرایط ویژه باعث شده که لاجرم فردی به عنوان استاندار این استان منصوب شود که با نگاهی کلان و دیدی اجرایی و مدیریتی با وضعیت قم آشنایی داشته باشد و با شناخت و تسلط کامل بر مشکلات و مسائل استان، واجد توانایی مدیریت و هماهنگی و پاسخگویی به نیازهای چنین استانی باشد.

اما این روزها که اسامی مختلفی برای انتصاب به عنوان استاندار قم به گوش می‌رسد، یکی از گزینه‌های مطرح شده برای برعهده گرفتن مدیریت استان سردار شاهچراغی فرمانده سپاه علی بن ابی طالب استان قم است.

سابقه نظامی گری برای مدیریت استان قم کافی نیست

سردار شاهچراغی فرمانده سپاه علی بن ابی طالب استان قم به عنوان فرماندهی لایق و زحمتکش در طول سال‌های خدمت در قم شناخته می‌شود و خصوصاً در دوران همه‌گیری کرونا و مسائل مربوط به این بلیه به حق زحمات فراوانی کشیده است و از همان روزهای نخست اعلام ورود کرونا به قم، در خط مقدم مقابله با این ویروس منحوس قرار داشت و الحق همچون ایام هشت سال دفاع مقدس جانانه به خدمت پرداخته است.

منتهای مراتب، این تجربیات برای اداره استان لازم است اما کافی نیست. اداره استانی چون قم علاوه بر تجربه فرماندهی بر نیروی‌های نظامی، آشنایی با امور متعددی را می‌طلبد که به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایشان صرفاً سابقه مدیریت و فرماندهی نظامی داشته و در عرصه‌های دیگر مدیریتی تجربه‌ای نداشته اند، فاقد آشنایی با این امور هستند.

لزوم آشنایی با مشکلات سیاسی و اجتماعی قم

آشنایی با مسائل سیاسی و مشکلات اجتماعی استان قم نباید صرفاً از طریق بولتن های سازمانی و گزارش‌های داخلی و امنیتی باشد و فردی که برای اداره این استان درنظر گرفته می‌شود باید با مشکلات استان از نزدیک و به تفکیک مناطق و نواحی آشنا باشد و بداند دقیقاً در هریک از مناطق مختلف استان قم چه رخ می‌دهد.

از طرفی استاندار استانی با ویژگی‌های قم نباید جهت‌گیری سیاسی خاصی داشته باشد و باید پدرانه و با بی‌طرفی با جناح‌های سیاسی فعال، گروه‌های فکری و علمی حاضر و اقوام مختلف ساکن در قم برخورد کند و همه را تحت چتر حمایت خود نگهدارد. خصوصاً این مورد در فضای علمی و آکادمیک جاری در قم بسیار مهم و اثرگذار است.

این درحالی‌ است که مجموعه‌های مختلف وابسته به سپاه پاسداران در قم نیز مانند سایر مناطق کشور، فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی متعددی انجام داده و تفکر سیاسی مشخصی را ترویج می‌دهند که این مانع از بی‌طرفی در عملکرد استانداری می‌شود که صرفاً سابقه‌ی فرماندهی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد.

نگاه روحانی به جای نگاه پادگانی

به نظر می‌رسد حضور یک فرمانده نظامی در رأس مدیریت استان قم، علی‌رغم شایستگی‌ها و توانایی‌های اثبات شده‌ی سردار شاهچراغی، در نهایت منجر به گسترش نگاه پادگانی خصوصاً نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. طرفه آنکه، مسئولی که سال‌ها ارتباط عمومی وی با جامعه محدود و مراجعان مردمی به سختی امکان دیدار با ایشان را به دست آورده اند، در اداره استان هم با همین رویه پیش خواهد رفت.

درحالی‌که در همین مورد اخیر، انتخاب استانداری از میان روحانیون توانمند برای قم بهتر است؛ چرا که روحانیت همواره در ارتباط مستقیم با مردم بوده و همین امر موجب ارتباط سهل و آسان مردم با وی برای رفع مشکلات خود خواهد بود. ضمن اینکه تجربه موفقی نیز از حضور روحانیت در راس مدیریت استان قم وجود دارد.

در انتها امید است که فردی شایسته، توانمند، دلسوز و دغدغه‌مند نسبت مسائل استان قم برای مسئولیت حساس و خطیر اداره این استان مهم برگزیده شود.

منبع :قم‌نیوز

337051

نظرات شما ( 3 نظر )

عدالت |
دوشنبه 26 مهر 140008:27
والا مطمین باشید مردم از نظانی ها بهتر از روحانی ها راضین قطعا
سید حسام |
دوشنبه 29 شهریور 140018:00
کاملا معلومه به صورت نرم و مغرضانه دارید قضاوت میکنید وهیچ گونه آشنایی با توانایی های ایشان و همچنین در پاکی و تعهد و عدم وابستگی های جناحی و سیاسی ایشان ندارید
ایران |
شنبه 20 شهریور 140021:18
سلام ای کاش شما ایشان را بهتر میشناختید . بنده چند سالی در بخش های مختلف مسئولین مختلف را دیدم وامروز میگویم ایشان از بهترین گزینه های خدمت به استان هست