به گزارش سایت خبری پرسون، سامان احتشامی نوازنده و مدرس نوازندگی پیانو مطرح کشور در مورد فعالیتهایای این روزهایش گفت: این روزها فعالیت خاصی ندارم به جز تدریس آنلاین و «تفکر» به قطعاتی که آروزی ضبط واجرای آنها دارم تا ان شاءالله به آرزوهایمان برسیم.
فعلا قصد انتشار هیچ آلبومی را ندارم
این نوازنده پیانو تصریح کرد: ما در شرایط کنونی مغازهای که لوح فشرده موسیقیایی را بفروشیم سراغ نداریم؛ جایی که افراد بخواهند در یک جمع قرار بگیرند و بتوانند به کارهایشان برسند نداریم. در واقع بستر مناسبی که بتواند آثار هنری و از جمله موسیقی عرضه شود وجود ندارد چرا که باید جایی باشد که مردم بتوانند به راحتی به آنها مراجعه کنند، در آنجا قدم بزنند و موسیقی را گوش دهند و آن را انتخاب کنند و بخرند. مغازههایی که مناسب فروش موسیقی باشند تعطیل شده اند و رسما بازار موسیقی به اینترنت رفته و متاسفانه به دلیل اینکه ما تحریم هستیم، هیچ جایی ما نمیتوانیم آثارمان را عرضه کنیم.
این هنرمند مشهور ادامه داد: به همین دلایل از انتشار آلبوما دست نگه داشته ام و تنها می نویسم تا آهنگ هایی که درست می کنم از خاطرم نرود. چون فعلا که نمی توانم اجرایش کنم، حتی نمی توانم ضبطشان هم کنم چرا که نمی خواهم نوازنده عزیزم را در این شرایط دعوت کنم تا فضای بسته یک استودیو بیاید وبرای من ساز بزند.
با مهدی وجدانی از راه دور همکاری کردهام
سامان احتشامی در مورد قطعه دلدار که به صورت مشترک با مهدی وجدانی منتشر کردند گفت: با ایشان هم اگر همکاری کردهایم به این شکل بوده که آقای وجدانی، نُتش را برای من فرستاده و من در استودیوی شخصی خودم پیانو و تنبکش را به طور جداگانه زدهام و آقای امیرحسین طائی هم که نوازندگی ویولنهایش را برعهده داشته است، به تنهایی تمام سازها را در منزلش اجرا کرده و سپس همه موسیقی را برای آقای وجدانی ارسال کردهایم که بعد از اینکه ایشان تائید کرده است بر روی هم میکس شده و منتشر شده است.
تفاوت نوازندگی یک چهره شناخته شده با یک نوازنده حرفهای
وی در مورد ویدئوی هم نوازیاش با علی اوجی که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده گفت: این همنوازی هم مربوط است به حدود دو سال پیش و زمانی که او تهیه کننده برنامه های آقای مهران مدیری بود. یک روز بابت کاری به دفتر من آمد و بر روی « ساز کاخون » نشست شروع کرد به نواختن آن. من هم پیشنهاد دادم به کمک یکی از هنرجوهای آموزشگاهم که آنجا حضور داشت، ضبطش کنیم. خیلی جالب است که این کلیپ کوتاه خیلی وایرال شده است.
احتشامی تاکید کرد: از اینجا میتوان متوجه شد که چقدر تفاوت وجود دارد بین اینکه یک چهره شناخته شده نوازندگی کرده تا اینکه اگر حتی یک نوازنده تبنکی که حتی درستتر از آقای اوجی مینواخت، در کنار من قرار میگرفت. همه اینها از روانشناسی و جامعه شناسی ما نشات میگیرد.
چرا موسیقیهای این روزها گرم نیستند؟!
وی تصریح کرد: الان هم بعضا اگر کاری ضبط می شود به این شکل است که هر کسی یک استودیوی شخصی کوچک در خانه دارد و سازها را جداگانه می نوازد و ضبط میکند و یک فرد صدا بردار و میکس کننده آنها را با هم تلفیق میکند. یکی از دلایلی هم که موسیقیهاایی که الان تولید میشود کمتر حس و حال دارند، همین است که اکثر نوازنده ها، به دلیل کرونا اصلا همدیگر را نمیبینند. اگر چه خوشبختانه یکی از کارهایی که میتوان انجام داد این است که توسط ابزاری همچون نرم افزارهای کاربردی مانند واتساپ که امکان ارتباط تصویری را هم فراهم میکند، هنرمندان از راه دور یکدیگر را ببینند و موسیقی بنوازند و ضبط کنند.
این نوازنده چیره دست و مدرس پیانو در پاسخ به اینکه در یکی دو سالی که از فراگیری کرونا گذشته، چندین بار گروهی از هنرمندان از اقصا نقاط دنیا و راه دور، با هم اقدام به همنوازی و تولید قطعاتی کردهاند تا شاید به کمک یک اجرای جهانی به مردم روحیه بدهند، آیا شما چنین کاری را مفید میدانید گفت: من فکر میکنم چون هنرمندان چاره دیگری ندارند به چنین کاری دست میزنند. من از کودکیم چنین کاری را تجربه کردهام. درواقع از وقتی که ایمیل بوجود آمد، من موسیقیم را برای دیگران ایمیل کردهام. اما الان که کرونا آمده است چنین تلاشهایی بیشتر دیده میشود. بیش از ده سال است که دیگر در استودیوی دیگران ساز نمیزنم بلکه در استودیوی خودم مینوازم و ضبط میکنم و برای موزیسینها ارسال میکنم. مدت ها است که ما نوازنده ها تا جایی که میتوانیم هم دیگر را نمیبینیم و به همین دلیل است که استودیوها کوچک شدهاند. قبلا نیاز بود که نوازندهها در کنار هم قرار بگیرند اما امروز دیگر اینطور نیست اما یک آسب هم دارد و آن اینکه گرمای موسیقی کمتر میشود.
باید به عزای مردم احترام بگذاریم
وی که اولین آلبومش با عنوان باغ به باغ (قطعاتی برای پیانو و تنبک) را در سال ۱۳۷۱ در حالی که تنها چهارده سال سن داشته منتشر کرده است، در پاسخ به اینکه عده ای معتقدند که در این روزگار که مردم به دلیل تبعات کرونا افسرده، نا امید یا غمگین هستند، هنر و به ویژه موسیقی می تواند به حفظ روحیه مردم کمک کند، گفت: به نظر من این حرف صحیحی نیست. یعنی وقتی که مردم عزادار از دست دادن عزیزانشان هستند نمیتوان شاد بود؛ همانگونه که اگر در همسایگی یکی از ما عزیزیشان را از دست داده باشند ما برای فرزندمان جشن تولد نمیگیریم. همانطور که نباید نیمه شب سر و صدا کنیم یا بی موقع زباله ها را بیرون بگذاریم، باید به عزای مردم هم احترام بگذاریم. نمیتوانیم در حالی که مردم هق هق گریه میکنند ما یک آهنگ شاد پخش کنیم.
او با بیان اینکه از غمگین بودن مردم نباید سواستفاده کرد اظهار داشت: به نظر من کسی که در این فضا ادعا میکند میخواهد ما را شاد کند، به هیچ وجه این کار را نمیکند بلکه چون کار و درآمد دیگری ندارد اقدام به انتشار قطعات شاد خودش میکند. به هرحال برای کار زحمت کشیده و هزینه کردهاند و میخواهند آن سرمایه بازگردد. یعنی من بیشتر این مسئله را رفتاری کاسبکارانه ارزیابی میکنم تا یک تلاش نوعدوستانه. همانطور که در ایام سوگواری محرم ما شادی نمیکنیم و در اعیاد هم عزاداری نمیکنیم. من چند روز پیش در حال جارو کشیدن در منزل بودم و یک موسیقی شاد پخش میشد اما من های های گریه می کردم چرا که یاد روزها و لحظات، دور همیهاا، مهمانی و شادیهایی که داشتیم افتادم که و امروز دیگر امکان تکرارش را نداریم.
تولید اثر هنری در این شرایط بیشتر به هنرمند کمک میکند تا مردم
وی در پاسخ به اینکه بنابراین شما فکر میکنید افراد چگونه روحیهاشان را حفظ کنند و آیا آثار هنری در این زمینه کمکی نمیکنند؟ گفت: حفظ روحیه بر عهده خود افراد است که با ورزش و مراقبت از خودشان میتوانند تا حدی این کار را انجام دهند. اما آثار هنری بیشتر به خود هنرمند کمک میکند تا مردم؛ چرا که وقتی یک هنرمند درگیر تولید اثرش میشود دیگر به سایر مسائل و بویژه گرفتاریها، مرگ و میر و مسایل بد دیگر فکر نمیکند.
این موزیسن تصریح کرد: مهم نیست که خروجی این اتفاق چیست اما الان، مردم دل و دماغ موسیقی گوش کردن ندارند. ضمن اینکه باید به سبد خرید مردم هم توجه کرد. وقتی نیازهای اساسی و اولیه مردم تامین باشد تا بعد به هنر و کالاهای هنری توجه کنند. من فکر میکنم کسی که گرسنه است به گالری نمی رود تا نقاشی تماشا کند و کسی حالش بد است اصلا موسیقی گوش نمیدهد و حتی ممکن است با صدای بلند رادیو هم به هم بریزد.
احتشامی در پاسخ به اینکه بنابراین با این ایده دولت جدید که ابتدا باید به فکر معیشت مردم بود موافق است اظهار داشت: بله برای اینکه این بی معنی است که من برای کسی پیانو بزنم که اصلا به من توجه نمیکند.
این روزها سرمایه گذاری روی آلبوم موسیقی بدون بازگشت است
وی در واکنش به این مطلب که ولی برخی از هنرمندان هم معتقدند که هنر شغلشان است و آنها هم از همین طریق معیشت خود را تامین میکنند بیان کرد: بله من هم با این حرف موافقم و خودم هم کار موسیق میکنم و ضبطش میکنم اما بازاری برایش ندارم که پخشش کنم. اگر الان موسیقیای تولید میشود یا دلی است یا با پول یک تهیه کنندهای که این آمادگی را دارد که یک سرمایه گذاری پرخطر کند و به پولی که هزینه میکند، نرسد.
سامان احتشامی تاکید کرد: الان تقریبا هیچ گروهی به سرمایه گذاریش نمیرسد؛ در حالی که پیش از این خوانندههایی بر روی تولید و پخش قطعاتی سرمایه گذاری میکردند و بواسطه آن، به دفعات کنسرتهایی را اجرا میکردند که برایشان درآمدزا و سودآور بود؛ اما در حال حاضر و باتوجه به این شرایط، دیگر برنامه ای وجود ندارد و سرمایه گذاریها بی نتیجه هستند.
منبع: موج نیوز