فیلترینگ نمی تواند اهمیت و محبوبیت شبکه های اجتماعی را کم کند

امروزه شبکه های اجتماعی نقش مهمی را در دنیای مجازی بازی می کنند؛ در برخی کشورها باید از مانع هایی مثل فیلترینگ عبور کنند. باید دید در چنین فضایی چشم انداز این مهم چگونه خواهد بود؟
تصویر فیلترینگ نمی تواند اهمیت و محبوبیت شبکه های اجتماعی را کم کند

به گزارش سایت خبری پرسون، غلامرضا آذری استاد علوم ارتباطات اجتماعی گفت: شبکه های اجتماعی ساختارهای سازمان یافته هستند. این سازمان ها از گروه های فردی یا سازمانی تشکیل شده اند. گروه هایی که از سمت و سوی چند نوع خاص از وابستگی ها مثل ایده ها، عقاید، افکار، مسائل سیاسی، اقتصادی، تجاری، دوستان، خویشاوندان، لینک های متفاوت، وب های گوناگون و همه زنجیره های ارتباط، به یکدیگر متصل هستند. شبکه های اجتماعی نه تنها در زندگی افراد نقش مهم، اساسی و اصیلی را بازی می کنند؛ بلکه روابط اجتماعی را نیز بازنگری می کنند. در ساده ترین شکل خود باعث می شوند افراد درون این شبکه ها به بازی های متفاوت رفتاری بپردازند. انسان ها خواسته یا نا خواسته از سطوح فردی و اجتماعی که در آن ها قرار گرفته اند به منظور شناسایی مسائل و تعیین راه حل برای زندگی خود استفاده می کنند. در نتیجه به برقراری روابط اجتماعی موثر در مسیرهای درست زندگی رهنمون می شوند.

او ادامه داد: بیشتر از چند سال است که این شبکه ها غیر مستقیم به روابط پیچیده میان فردی بر نظام های مختلف اجتماعی در مقیاس های مختلف جهانی تاثیر گذاشته اند. امروزه در اغلب کتاب های مطالعات ارتباطاتی و رسانه ای شبکه های اجتماعی نقش بسیار موثری در زندگی افراد بازی می کنند. هیچ فرض قطعی وجود ندارد که بگوید گروه ها، افراد و حزب ها در شبکه های اجتماعی بنیانگذار روابط نزدیک هستند. با این حال گروه ها می توانند بسترساز نوع روابطی باشند که در آن ها شکل می گیرند. افراد یا کاربران فضای مجازی برای دست یابی به آرزوها، موفقیت و سربلندی خود با این شبکه ها ارتباط تنگاتنگ برقرار می کنند. از این راه به بازخوردهای مثبت و فرا مثبت فکر می کنند. در آینده این دستیابی خیلی دیده شده و اثر گذار می شود. این موضوع توانمندی ساختارهای شبکه های اجتماعی را نشان می دهد.

آذری با بیان این که هر شبکه اجتماعی با یک مدل خاص مشخص می شود و برای خود هدف های متنوع و اثرگذاری دارد گفت: از طرفی صدا و سیما همان رسانه سنتی و قدیمی به حساب می آید که ابعاد دیجیتال پیدا کرده است. رادیو، تلویزیون به دلیل جنس متفاوتی که دارد، مجموعه ای از فعالیت های شناخته شده را دارد. این در حالی ست که شبکه های اجتماعی نتیجه و بازخورد فضای مجازی است؛ اما اگر میزان ذوق، سلیقه، علاقه، نگرش، رفتار و باور قادر باشد در این شبکه ها امکان شکل گیری اجتماعات جدیدی را در حال و آینده برای کاربران فراهم کند، صدا و سیما به عنوان یک رسانه عادی دیده خواهد شد. این اتفاق اکنون نیز تا حدودی رخ داده است. بنابر این هر روز محبوبیت شبکه های اجتماعی در رقابت با صدا و سیما بیشتر خواهد شد. علت اصلی عدم سانسور، دسترسی آسان مخاطبان به یکدیگر، سازمان یافتگی فعالیت های فردی و شبکه ای و غیره... است. فضای مجازی این امید را ایجاد کرده است که با جدیت بیان کنیم در آینده شبکه و جوامع اجتماعی، میکروبلاگینگ ها، موبایلینگ ها، تالار و اتاق های گفتگو رونق زیادی خواهد گرفت؛ به شکلی که فرهنگ استفاده از آن ها فرصتی را به مخاطب نمی دهد که به رسانه ای مثل صدا و سیما فکر کند. به غیر از موردهایی که سریال، فیلم یا برنامه خاصی داشته باشد. بر این اساس فرهنگ و برداشت های متفاوت افراد را به همراه دارد. در حال حاضر مردم کشورهای مختلف به دلیل حضور در شبکه های اجتماعی به روابط بهتر و سبک زندگی جدیدتر علاقه مند هستند. افراد هم چنین موفق به جدا شدن از فضاهای تک بعدی شده اند. ضمن این که بازخورد دو سویه این شبکه ها رقابت را نسبت به صدا و سیما بیشتر می کند.

او درباره ی فیلتر و محدود کردن این فضا گفت: مخاطب و کاربر امروز خیلی هوشمند است. فضای مجازی امکان شکل گیری جدیدی از کاربران را فراهم می کند. کاربر هوشمند راه ورود را به هر شکل پیدا می کند. فیلترینگ هم نمی تواند اهمیت و محبوبیت شبکه های اجتماعی را کم کند. در این خصوص نظریه استفاده و رضایت مندی کاتز را می پسندم؛ بر اساس آن در صورتی که ما امروزه تحلیلی بر شرکت ها و نهادهایی که زیر نظر شبکه های مجازی فعالیت می کنند داشته باشیم می توانیم روی مفاهیم مختلف آن اظهار نظر و آینده را متحول کنیم.

غلامرضا آذری گفت: طبق آمارهایی که وجود دارد؛ در ایران عضویت در شبکه های اجتماعی کار اشتباهی نیست. این موضوع یک نوع فعالیت حرفه ای در حوزه کسب و کار است. امروزه آمار دقیقی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی وجود ندارد. به شکل تقریبی حدود ۶۰۰ مورد با عنوان هایی مثل شبکه های اجتماعی، جوامع مجازی، میکروبلاگینگ، موبایلینگ، تالارها و اتاق های گفتگو در کشور ایجاد شده است. این نشان از رونق گرفتن این گونه فضاهای مجازی یا وب گاه ها در کشور می دهد. بنابراین شبکه های اجتماعی و میزان تاثیرگذاری آن ها در صنعت، کسب و کار، گردشگری، سلامت و روان بسیار فعال شده است. من وضعیت موجود را خیلی خوب می بینم. اگر فردی وارد شبکه و گروه هایی شود که معاند وضع موجود و مغایر ارزش های امروز قوانین فضای مجازی ایران است؛ طبیعتا مبتنی بر قانون جرایم رایانه ای با او برخورد می شود. هنگامی که احترام، حقوق و توجه به حریم مخاطب رعایت شود؛ شهروندان می توانند از همه امکانات اینترنت بهره مند شوند. امروزه شهروندان از همه این امکانات تا حدودی بهره می برند؛ به غیر از شبکه هایی که فیلتر هستند. اصلی استثنایی در قانون جرایم یارانه ای وجود دارد. مبنی بر این که نباید بیرون از قواعد و مقررات حریم خصوصی افراد حرکت کرد. این اصل در ایران وجود دارد و اعمال می شود.

336229