به گزارش سایت خبری پُرسون، محمدیاسین سیفی درخصوص ایجاد حس مقایسه پس از دیدن ویدئوهای اینستاگرامی، اظهار کرد: این موضوع غیرطبیعی نیست، ما در جامعهای زندگی میکنیم که پیشزمینههایی وجود دارد که باعث میشود افراد دائماً خودشان را با دیگران مقایسه کنند.
این روانشناس گفت: این پیشزمینهها ریشههای متعددی داشته، بخشی از آنها ریشه تاریخی، بخشی ریشه روانشناختی و بخشی نیز ریشه زیستی دارند، انسانها از نظر تکاملی همیشه خود را با دیگران مقایسه میکنند تا بتوانند پیشرفت کنند و این رفتار دلایل مختلفی دارد.
وی بیان کرد: واقعیت این است که مقایسه خود با دیگران به خودی خود موضوع عجیب یا غیرطبیعی نیست، اما نتیجهگیریهای نادرست از این مقایسهها است که میتواند باعث ایجاد مشکل شود.
سیفی تأکید کرد: مقایسه میتواند نتایجی به دنبال داشته باشد که منجر به پیامدهای منفی برای فرد شود، هنگامی که فرد بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون توجه به صحت محتوایی مانند ویدئوهای منتشرشده در اینستاگرام یا تفاوت شرایط خود با دیگران مقایسه میکند، این مقایسهها به دلیل نداشتن پایههای استدلالی درست، احساس عقبماندگی در جنبههای مختلف زندگی را ایجاد میکند و میتواند به افسردگی و اضطراب منجر شود.
این روانشناس توضیح داد: هنگامی که فردی در مقایسه خود با دیگران به این نتیجه برسد که از آنها کمتر است، طبیعتا اعتماد به نفس فرد کاهش پیدا میکند، احساس شادمانی در او کم میشود و این عوامل میتوانند به افسردگی فرد منجر شوند.
وی درباره راهکارهای جلوگیری از گرفتار شدن در دام مقایسه، ادامهداد: اولین گام در این خصوص، مدیریت استفاده از فضای مجازی است، افراد باید انتخاب کنند که چه چیزی را ببینند و بشنوند، یکی از مشکلات اصلی افرادی که درگیر این مقایسهها میشوند، اعتیاد به فضای مجازی است.
سیفی افزود: افراد باید استفاده از فضای مجازی را از نظر زمانبندی مدیریت کنند، قبل از اختصاص زمان به اینستاگرام یا سایر ابزارهای فضای مجازی، باید از خود بپرسند که تماشای این فیلم یا شنیدن این صدا چه ارزشی در برابر وقت و عمر گرانبهایی که صرف آن میکنند، دارد.
این روانشناس توضیح داد: پیش از باز کردن یک کلیپ، از خود بپرسیم که این فرد کیست که میخواهم ویدیوی او را ببینم؟ محتوای این ویدیو چقدر ارزش دیدن و شنیدن دارد؟ آیا تماشای این فیلم به رشد من کمک میکند؟ و آیا دیدن آن حالم را بهتر میکند یا بدتر.
وی در پایان گفت: پیش از تماشای هر کلیپ باید لحظهای فکر کنیم و سپس تصمیم بگیریم که آیا آن را ببینیم یا نه، یعنی همانطور که مراقب غذای جسمانی خود هستیم، باید مراقب خوراک فکریمان نیز باشیم.
منبع: ایسنا