ستون‌های صلح در منطقه غرب آسیا؛ ایران و عربستان

دو کشور بزرگ اسلامی منطقه غرب آسیا، یعنی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار زیادی در امر فرآیند و روند صلح منطقه‌ای دارا هستند. شاهد این ادعا سیاست‌های دو ستونی دکترین نیکسون است.
تصویر ستون‌های صلح در منطقه غرب آسیا؛ ایران و عربستان

به گزارش سایت خبری پرسون، وحید عذیری فعال سیاسی و امور بین‌الملل نوشت: رییس‌جمهور وقت ایالات متحده این مهم را (شناسایی و پی ‌بردن به این نفوذ و قدرت دو همسایه شمالی و جنوبی خلیج‌فارس) در منطقه غرب آسیا قبل از انقلاب اسلامی ایران پیگیری می‌کرد. بدین‌ گونه که سیاست ژاندارمی و نظامیگری در منطقه بر عهده ایران و ستون اقتصادی و مالی بر عهده عربستان سعودی گذاشته شد که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران عملا این دکترین نامبرده فرو پاشید. اما توانایی این دو قدرت منطقه‌ای رو به فزونی گذاشت به‌ طوری که هر دو سعی کردند عملا ستون‌های نظامیگری و اقتصادی‌ را بر اساس دکترین جدید خود با توجه به شرایط به وجود آمده، منطبق و تغییر بدهند. این دکترین متفاوت از هم ج.ا. ایران و عربستان سعودی، موجب شد تا تنش‌هایی با یکدیگر در سطح ملی و فراملی رخ بدهد که متاسفانه این‌چنین تنش‌هایی، فقط توانایی دو قدرت بزرگ همسایه خلیج‌فارس را تحلیل می‌برد و سودمندی آن صرفا متوجه دشمنان و قدرت‌های فرامنطقه‌ای خواهد بود.

اما لازم به ذکر است که روابط حسنه دو کشور یاد شده صرفا در زمان رژیم پهلوی نبوده است بلکه در دوره‌هایی هم پس از انقلاب اسلامی ایران را شاهد این‌گونه روابط هستیم؛ به ویژه در دوره آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی. با توجه به هوشیاری دو کشور بزرگ اسلامی از سودمندی فرآیند صلح در منطقه غرب آسیا و نیز از پیامدهای منفی روابط تنش‌زا، شاهد مذاکرات مخفیانه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد و دادن پیام‌های مثبت و سازنده از سوی مقامات عالیه دو کشور هستیم.

اما پیشنهادهایی در راستای هر چه بهتر شدن روابط و کاهش تشنجات و فشار بار سیاسی - اقتصادی بر دو کشور و نیز تسهیل‌گری در امر فرآیند صلح منطقه‌ای ارائه می‌شود که امید است با به‌کارگیری موارد یاد شده توسط دو کشور، شاهد پیشرفت دو قدرت بزرگ اسلامی باشیم.

1- برجسته کردن مبحث امت واحده اسلامی به جای کاربرد واژه ملت (ناسیونالیسم قومی - مذهبی).

2- بر طرف کردن سوءظن‌هایی که دو قدرت نسبت به یکدیگر دارند (اطمینان‌دهی از مساله هسته‌ای به مقامات سعودی، تغییر کاربرد سیاست‌های خصمانه شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ج. ا. ایران، عدم حمایت از گروه‌های مخالف دو قدرت توسط کشور مقابل و ...)

3- بازگشایی هر چه سریع‌تر دفاتر سفارتخانه و کنسولگری‌های دو کشور در خاک یکدیگر و سفرهای دوره‌ای منظم مقامات عالیه جهت گفت‌وگو در مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای.

4- راه‌اندازی و تاسیس گردشگری سلامتی و سیاحتی در کنار گردشگری زیارتی در خاک دو کشور.

5- برگزاری رزمایش‌های نظامی ج.ا.ایران با کشورهای شورای همکای خلیج‌فارس، به ویژه عربستان سعودی،

6- کمک کردن ج. ا.ایران به عادی‌سازی روابط عربستان سعودی با کشورهای عراق، سوریه، یمن، قطر، عمان و... و نیز متقابلا کمک کردن عربستان سعودی به هر چه بهتر نمودن روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایجاد جو خوش‌بینی در سایر نقاط دنیای عرب نسبت به سیاست‌های دفاعی (نه تهاجمی) ج. ا. ایران.

7- حمایت و تامین امنیت از صنعت کشتیرانی کشورهای حوزه، در خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای عرب و باب‌المندب توسط نیروهای نظامی ج.ا. ایران از خطرات (دزدان دریایی) و متقابلا تامین امنیت کشتی‌های ایرانی توسط عربستان سعودی در دریای سرخ و کانال سوئز.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: اعتماد

336124