پرسون به نبود نظارت بر دکه های مطبوعات می پردازد؛

مافیا، پشت پرده اجاره کیوسک ها در تهران / حال و روز ناخوش دکه داران

حدود یک قرن پیش بود که فروشندگان جراید روزنامه ها را زیر بغل می گرفتند و فریاد می زدند،« روزنامه، روزنامه »، « خبر های داغ »، «خبرهای داغ » این کار بیشتر در مراکز شهرها شکل می گرفت، چند سال بعد به علت توسعه مسافت شهری فروش روزنامه با دو چرخه انجام می شد، این کار نیز درد سرهای خودش را داشت؛ تا اینکه فروشندگان روزنامه تصمیم گرفتند میز کوچکی را تهیه کنند و روز نامه ها را روی آن بگذارند و خود کنار آن بنشینند، بعدها به خاطر سرما و گرما و همچنین برای در امان ماندن روزنامه ها از باران، برف و باد این میزها تبدیل به دکه شدند.
تصویر مافیا، پشت پرده اجاره کیوسک ها در تهران / حال و روز ناخوش دکه داران

به گزارش سایت خبری پرسون، حال بعد از گذشت سالیان سال یک هزار و 200 دکه مطبوعات در پایتخت فعالیت دارند و با کاهش درآمد به دلیل نخریدن روزنامه مواجه اند و از سوی دیگر اجاره ماهیانه دکه ها توسط شرکت ساماندهی شهرداری تهران بسیار بالا رفته و این موضوع بر مشکلات دکه داران افزوده است.

از سوی دیگر طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار پرسون رسیده است مافیایی پشت فعالیت دکه داران قرار دارند چرا که برخی از دکه داران در این حال که فروش روزنامه شان با کاهش مواجه شده است دکه شان را به سوپرمارکت تبدیل کرده اند و از درآمد میلیونی برخوردار شده اند و این درآمد میلیونی موجب شده تا اجاره بهای آنها افزایش پیدا کند و دلالانی را برای بهره برداری جدید دکه ها در شهر تهران و اجاره دکه ها به وجود آورده است.

مطبوعات دیگر مشتری ندارند

اجاره دکه ها براساس موقعیت مکانی آن ها قیمت گذاری می شود‌ برخی، به دلیل اینکه مشتری کمتری دارند اصلا متقاضی برای احداث آن وجود ندارد، در حالی که برخی از دکه ها به خاطر موقعیت مکانی مناسب به قدری متقاضی دارند که قیمت را دلالان تعیین می کنند و حتی اجاره بهای برخی از دکه ها به مرز 40 میلیون تومان نیز می رسد.

رسول دکه دار میدان صادقیه در این باره گفت: با آمدن سیستم های اینترنتی و موبایل ها کمتر کسی اخبار را از طریق روزنامه دنبال می کند، همین موضوع باعث کاهش فروش روزنامه می شود، به همین خاطر ما باید برای تامین مخارج مان محصولات دیگری را در کنار روزنامه ها به فروش رسانیم.
او افزود: در گذشته فروش روزنامه سود بالایی داشت و ازسوی دیگر مشتری زیادی وجود داشت اما این روزها نه خبری از سود روزنامه است و نه خبری از مشتری روزنامه است.

این دکه دار میدان صادقیه ادامه داد: فروش روزنامه باطله هم مشتری بیشتری دارد و هم اینکه قیمت آن از قیمت خود روزنامه گران تر است به همین خاطربسیاری از دکه داران رو به این آوردند که روزنامه باطله بفروشند تا سود بیشتری نصیب شان شود.

رسول یادآور شد: اجاره دکه ها براساس موقعیت مکانی آن ها قیمت گذاری می شود برخی، به دلیل اینکه مشتری کمتری دارند اصلا متقاضی برای احداث آن وجود ندارد، در حالی که برخی از دکه ها به خاطر موقعیت مکانی مناسب به قدری متقاضی دارند که قیمت را دلالان تعیین می کنند و حتی اجاره بهای برخی از دکه ها به مرز 40 میلیون تومان نیز می رسد.
محمد ذخار دکه دار میدان المپیک نیز در خصوص مشکلات دکه اش گفت: شهرداری نزدیک به 10 بار دکه ام را به دلایل گوناگون جابه جا کرده و از دو سال پیش تاکنون تلفن دکه قطع شده و مخابرات هیچ اقدامی برای نصب مجدد آن نکرده است، علت این موضوع را که از مخابرات جویا شدیم مطرح کردند که به دلیل نبود پست مخابرات در اطراف دکه ام نمی توانند خط تلفن را نصب کنند.
به گفته ذخار شهرداری مدام در خصوص کثیف بودن دکه با ما برخورد می کند، اما به این فکر نمی کند دکه ما را جایی قرار داده است که آب لوله کشی در اطراف آن نیست تا بتوانیم آن را تمیز کنیم.

محمد خاطرنشان کرد: از یک طرف شرکت ساماندهی عنوان می کند که دیگه دکه جدید اجازه فعالیت ندارد و ازسوی دیگر شاهد راه اندازی دکه های جدید حداقل در منطقه 22 تهران هستیم برای نمونه در بلوار دهکده المپیک به تازگی دو دکه فعالیت دارند، که معلوم نیست علت این اقدام چیست.

فروش سیگار ممنوع

در گذشته اجاره دکه ها بسیار بسیار اندک بود و شهرداری اجاره بسیار پایین دریافت می کرد؛ اما این روزها شهرداری دکه ها را در اختیار افرادی قرار می دهد و آن افراد مجددا دکه ها را به افراد دیگر با اجاره بالاتر اجاره می دهند که نوعی مافیا پشت پرده آن به وجود می آید.

یکی دیگر از دکه داران میدان انقلاب تهران نیز در باره پلمپ دکه ها از سوی شهرداری گفت: فروش سیگار که غیر قانونی نیست و بسیاری از افراد به شکل دست فروشی نیز سیگار را به فروش می رسانند، اما شهرداری فروش سیگار در دکه های روزنامه فروشی را قدغن می کند و به همین بهانه اقدام به پلمپ دکه ها می کند.

وی ادامه داد: در سوپر مارکت ها، فروشگاه ها و... فروش سیگار آزاد است اما در دکه های روزنامه فروشی معلوم نیست به چه دلیل فروش سیگار ممنوع است، آیا دکه داران سیگار نفروشند تعداد مصرف کنندگان دخانیات کاهش میابد.؟

این دکه دار خاطرنشان کرد: به قدری بازار اقتصادی نامناسب است که خود شرکت های روزنامه ها نیز تعداد تیراژ خود را کاهش دادند و حتی آگهی روزنامه ها بسیار کاهش پیدا کرده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه اجاره دکه ها به چه شکل است؟ پاسخ داد: در گذشته اجاره دکه ها بسیار بسیار اندک بود و شهرداری اجاره بسیار پایین دریافت می کرد؛ اما این روزها شهرداری دکه ها را در اختیار افرادی قرار می دهد و آن افراد مجددا دکه ها را به افراد دیگر با اجاره بالاتر اجاره می دهند که نوعی مافیا پشت پرده آن به وجود می آید.

بی توجهی شرکت ساماندهی به دکه داران

دکه دارها محیط کوچکی دارند و نمی توانند این حجم روزنامه را در دل خود جا دهند و مجبورند که تعدادی از آنها را در کنار دکه ها برای فروش بگذارند که این موضوع نیز از نظر شرکت ساماندهی سد معبر محسوب می شود و با دکه داران برخورد می کند.

برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با حسین فکری رئیس اتحادیه دکه داران مطبوعات انجام داده ایم؛ او در این باره گفت: شرکت ساماندهی شهرداری تهران هر کاری را که خودش بخواهد انجام می دهد و تا به حال هیچ گونه همکاری با اتحادیه دکه داران مطبوعات پیرامون مشکلات دکه ها و حل آن نداشته است.

فکری افزود: چندسالی است که با شرکت ساماندهی مذاکره کرده ایم تا قرارداد دکه داران مطبوعات را به شکل مکتوب و رسمی بین دکه داران با این شرکت منعقد کنند، که متاسفانه شرکت ساماندهی توجهی به این موضوع ندارد.

به گفته وی در پایتخت یک هزار و 200 دکه مطبوعات وجود دارد و درآمد قابل توجهی هر ماه برای شرکت ساماندهی به وجود می آید.

رئیس اتحادیه دکه داران مطبوعات تصریح کرد: دکه دارها محیط کوچکی دارند و نمی توانند این حجم روزنامه را در دل خود جا دهند و مجبورند که تعدادی از آنها را در کنار دکه ها برای فروش بگذارند که این موضوع نیز از نظر شرکت ساماندهی سد معبر محسوب می شود و با دکه داران برخورد می کند.

گزارشی از: محمد خادمی

334830