موفقیت پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب

رییس دانشگاه شهرکرد از موفقیت پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین یک مادیان نژاد دره شوری به رحم یک مادیان گیرنده خبر داد.
تصویر موفقیت پژوهشگران دانشگاه شهرکرد در انتقال جنین اسب

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، سعید کریمی رییس دانشگاه شهرکرد افزود: در این طرح تحقیقاتی پس از اقدامات اولیه همچون همزمان سازی دوره فلحی مادیان دهنده و گیرنده و همچنین تلقیح مادیان دهنده و تعیین زمان تخمک‌گذاری هر ۲ مادیان، جنین جداسازی شده به رحم مادیان گیرنده منتقل شد.

وی با بیان اینکه با استفاده از این فناوری می‌توان پیش از آبستن شدن یک مادیان ارزشمند، اقدام به اخذ جنین و انتقال به مادیان‌های گیرنده کرد، تصریح کرد: از این طریق تعداد کُرّه‌های قابل تولید از یک مادیان ارزشمند افزایش می‌یابد و موجب جذابیت و سودآوری در صنعت اسب‌داری کشور خواهد شد.

کریمی یادآور شد: تمامی محلول‌ها و لوازم مصرفی در انجام این طرح در پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد ساخته شده است.

رییس دانشگاه شهرکرد همچنین اظهار داشت: در ابتدای تیر امسال نیز محققان پژوهشکده فناوری جنین دام این دانشگاه در طرحی مشترک با دانشگاه جامع امام حسین (ع) با عنوان «بهینه نمودن فناوری‌های لقاح خارج رحمی و انتقال جنین در گوسفند به منظور کاربردی شدن در ایران» موفق به تولد بره‌های حاصل از انتقال جنین‏‌های آزمایشگاهی گوسفند به گیرنده‏‌ها به روش لاپاروسکوپی شدند که حاصل آن تولد بره‌های دوقلوی سالم بود.

دانشگاه شهرکرد با داشتن سه پردیس علمی در شهرکرد، فارسان و بروجن و هفت دانشکده پذیرای بیش از هفت هزار دانشجو در ۱۸۰ رشته تحصیلی است.

کسب جایگاه نخست با کیفیت‌ترین تحقیقات حوزه کشاورزی بین دانشگاه‌های کشور، کسب عنوان پژوهشگر برجسته جوان کشور، قرارگیری در جمع مؤثرترین دانشگاه‌های مهندسی دنیا، حضور دانشگاه شهرکرد در جمع پنج دانشگاه برتر کشور در تکمیل اکوسیستم کارآفرینی و قرار گرفتن در زمره مؤثرترین دانشگاه یک درصد برتر جهان از جمله افتخارات علمی این دانشگاه به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

334443