ادامه بی‌مهری به غرب شهرکرد

ایجاد فضای سبز، آسفالت معابر، دیوارنگاری و... از جمله اقداماتی است که در زیباسازی شهر و همچنین روحیه شهروندان تاثیر بسیار بالایی دارد، اما گاهی این خدمات در برخی مناطق شهری با سرعت و دقت بیشتری انجام و در برخی محلات توجه چندانی به آن نمی شود، تحقق این امر موجب به هم خوردن عدالت در خدمات‌رسانی در حوزه شهری در محلات مختلف شهر می‌شود.
تصویر ادامه بی‌مهری به غرب شهرکرد

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری،منطقه غرب شهرکرد شامل محلات مهدیه و اشکفتک با وجود اینکه از سالیان بسیار دور مردم در آن محلات سکونت دارند و حتی قدمت آن محلات از محلاتی مانند میرآباد، منظریه، سرچشمه‌ها و ... در شهرکرد بیش‌تر است و همچنین فاصله بسیار کمی نیز با مرکز شهر دارند، اما شهرداری شهرکرد توجه چندانی به ارائه خدمات شهری در این منطقه نداشته است و گویی این منطقه تافته جدابافته محسوب می‌شود.

اهالی ساکن در منطقه غرب شهرکرد با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی کوچه‌ها و معابر این محله از آسفالت مناسبی برخوردار نیستند و این موضوع علاوه‌ بر زشت کردن چهره منطقه خساراتی به وسایل نقلیه شهروندان در هنگام تردد وارد می‌کند، همچنین در فصل پاییز و زمستان به‌علت بارندگی‌های فصلی مشکلات تردد چند برابر می‌شود.

در شرایط امروزه باوجود شیوع بیماری کرونا و مشغله‌های بسیار افراد، شهروندان زمان لازم جهت مراجعه به شهرداری و پیگیری جهت ترمیم آسفالت معابر محل زندگی خود را ندارند، بنابراین لازم است اکیپ‌های آسفالت شهرداری با دقت بیشتری جهت رفع مشکلات آسفالت غرب شهرکرد اقدام کند.

همچنین باوجود اینکه در منطقه غرب شهرکرد جمعیت بسیار بالایی ساکن هستند، اما در مقایسه با سایر محلات موجود در شهر از سرانه فضای سبز بسیار کمی برخوردار بوده که این موضوع نیز موجب گلایه‌مندی شهروندان ساکن در این منطقه شده است، دسترسی به فضای سبز و پارک برای تمامی شهروندان یک شهر نیاز اصلی محسوب می‌شود، اما کمبود سرانه فضای سبز در این منطقه موجب شده که ساکنان برای استفاده از این‌گونه فضاها مجبور به طی مسافتی باشند تا به نزدیک‌ترین پارک به محل زندگی خود برسند.

یکی دیگر از مشکلات منطقه غرب شهرکرد کمبود اقدامات در جهت زیباسازی شهر و محوطه‌سازی است، غرب شهرکرد ورودی شهرکرد محسوب می‌شود و همین امر نیاز به اقدامات در جهت زیباسازی منطقه مانند محوطه‌سازی، گل‌کاری و چمن‌کاری در زمین‌های خاکی، دیوارنگاری و... را چند برابر می‌کند.

استقرار اکیپ آسفالت در منطقه غرب شهرکرد

مجید احمدی_ مدیر فنی و نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری شهرکرد در خصوص مشکلات مربوط به آسفالت معابر موجود در ناحیه غرب شهرکرد، اظهار کرد: طی دو سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از معابر سه منطقه شامل مهدیه، اشکفتک و چالشتر با توجه به احداث فاضلاب در این مناطق آسفالت و ترمیم شده و همچنین اکیپ آسفالت در این مناطق مستقر است و بیشترین عملیات مربوط به آسفالت معابر در سال گذشته و جاری در این منطقه انجام شد.

وی افزود: بنابراین درصورتی که شهروندان درخواست ترمیم آسفالت در منطقه غرب شهرکرد را دارند، پس از ارائه آدرس خود به شهرداری شهرکرد اکیپ آسفالت مستقر در این مناطق حداکثر در مدت یک‌هفته کار ترمیم آسفالت معابر منطقه مورد نظر را انجام می‌دهد، اما تا پایان کار نصب تمامی انشعاب‌های فاضلاب یک کوچه امکان انجام روکش آسفالت وجود ندارد.

احمدی با اشاره به هزینه بالای خرید آسفالت، ادامه داد: در صورتی‌که یکی از ساکنان محله‌ای پس از انجام روکش آسفالت اقدام به نصب انشعاب فاضلاب کند، باتوجه به خراب شدن مجدد آسفالت در محله یک کار اضافه برای شهرداری ایجاد می‌شود که به دلیل قیمت بالای آسفالت نیز این کار صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل تا زمان نصب کامل انشعابات فاضلاب یک محله امکان انجام روکش آسفالت وجود ندارد.

مدیر فنی و نظارت بر پروژه‌های عمرانی شهرداری شهرکرد عنوان کرد: ساختمان آتش‌نشانی ناحیه غرب شهرکرد در حال تکیمل است، همچنین در این ناحیه یک پروژه متعلق به فوریت‌های عمرانی وجود دارد که با توجه به درخواست‌های ارائه شده به شهرداری شهرکرد و همچنین با در نظر گرفتن بودجه و ردیف اعتباری موجود درخصوص ترمیم جداول شکسته فعالیت دارد، برنامه‌ریزی نیز جهت ساخت مبلمان در بلوار گهرباران منطقه غرب شهرکرد در حال انجام است.

وی اضافه کرد: در سال جاری حدود ۷۰۰ میلیون تومان در ناحیه غرب شهرکرد اعتبار دریافت شد و روکش آسفالت معابر اصلی این ناحیه صورت گرفت، همچنین پروژه‌ای جهت جدول‌کشی در این ناحیه برنامه‌ریزی شده، اما متاسفانه اعتبار مورد نیاز برای این پروژه تامین نشده است.

کمبود زمین‌های آزاد و بدون مالک با کاربری فضای سبز در منطقه غرب شهرکرد

سید رضا هاشمی­_ رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد درخصوص کمبود سرانه فضای سبز در ناحیه غرب شهرکرد، اظهار کرد: پارکی در کوچه ۳۲ مهدیه در حال احداث است که عملیات سنگ‌کاری و خاکریزی آن انجام شده و به زودی آبنمای آن نیز نصب می‌شود.

وی در پاسخ به مشکلات موجود در کوچه ۳۲ مهدیه که یکی از محله‌های پرخطر این منطقه محسوب می‌شود، افزود: در این کوچه زمینی با قابلیت و کاربری فضای سبز موجود است، بنابراین نمی‌توان باتوجه به مشکلات موجود در یک منطقه از احداث پارک خودداری کرد، زیرا زمانیکه کاربری یک زمین فضای سبز باشد و زمین مناسب دیگری موجود نباشد، امکان تغییر مکان فضای سبز وجود ندارد.

هاشمی ادامه داد: براساس طرح تفصیلی برخی زمین‌های موجود در یک منطقه با کاربری فضای سبز تعریف شده است، بنابراین نمی‌توان زمین‌های رها شده در سطح شهر را برای ایجاد پارک و فضای سبز استفاده کرد، زیرا برخی از این زمین‌ها در طرح تفصیلی با کاربری آموزشی، تجاری، مسکونی و... تعریف شده است، علاوه بر این برخی زمین‌های موجود دارای مالک هستند بنابراین حتی درصورتی که براساس طرح تفصیلی در یک زمین قابلیت اجرای فضای سبز موجود باشد ، باید در ابتدا این زمین از مالک خریداری شود که به دلیل محدودیت بودجه این امکان وجود ندارد و متاسفانه در ناحیه غرب شهرکرد تعداد زمین‌های آزاد و بدون مالک با کاربری فضای سبز بسیار کم است.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد عنوان کرد: در سال گذشته پارک باغ غنی در چالشتر اجرا شد که دارای ۱۱۰ متر مربع محوطه بازی است و اقداماتی از جمله کف‌سازی، نصب مجموعه بازی پلی اتیلن، سیستم روشنایی، جدول‌کاری، ساخت پل، سنگ‌فرش و مبلمان در این پارک انجام شده است.

وی اضافه کرد: امروزه مهم‌ترین عامل در توسعه فضای سبز آب است، در حال حاضر اراضی سولدره در این ناحیه وجود دارد که وسعتی بسیار بالا و در حدود ۴۳۵ هکتار را به خود اختصاص داده است، بنابراین در این منطقه پتانسیل بسیار خوبی برای ایجاد پارک کوهستانی، جنگلی، گردشگری، بوم‌گردی و... وجود دارد، اما این موضوع نیازمند تامین آب است.

هاشمی یادآور شد: باوجود تمامی مشکلات از جمله کمبود آب اما اراضی سولدره به‌عنوان یک پتانسیل شهرستانی محسوب می‌شوند، به همین دلیل تلاش بسیاری برای ایجاد پارک در این منطقه می‌شود و در حال حاضر طرح مطالعاتی این پارک در حال انجام است، اتاقک نگهبانی نیز در این محل ساخته شده همچنین برق مورد نیاز این منطقه تامین شد و این امید وجود دارد با حداقل میزان آب موجود امکان احداث پارک در این منطقه فراهم شود.

رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد تصریح کرد: در منطقه اطراف امامزاده سلطان سبزپوش نیز پروژه بهسازی و محوطه‌سازی در حال انجام بوده و پیمانکار شهرداری شهرکرد در این منطقه در حال فعالیت است و سعی می‌شود این منطقه که یک زیارتگاه است از لحاظ نشیمن، محوطه‌سازی و... ارتقا پیدا کند و برای شهروندان قابل استفاده باشد.

وی در خصوص زمین‌های با وسعت پایین که به صورت خاکی در منطقه غرب شهرکرد وجود دارند، بیان کرد: چمن‌کاری به آب بسیار زیادی نیاز دارد، به همین دلیل برنامه‌هایی برای محوطه‌سازی این مناطق با شن رنگی، گل‌کاری، درخت‌کاری و... وجود دارد که در نتیجه در زیباسازی این منطقه تاثیر بالایی دارد.

منبع:ایسنا

350549