اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در اولین فرصت

جعفر قادری عضو کمیسیون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه ۱۴۰۰ باید در اولین فرصت اصلاح شود.
تصویر اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در اولین فرصت

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با بیان اینکه بودجه باید در اولین فرصت اصلاح شود، گفت: بحث هزینه‌هایی که باید از طریق خزانه برای پروژه‌های مختلف پرداخت‌ شود و هزینه‌های جاری دستگاه‌ها از جمله مسائل مشترک وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص چالش‌های پیش روی میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: در حوزه‌های مشترک بین وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه بحث کسری بودجه به عنوان یک چالش جدی است.

وی افزود: اینکه این کسری از چه محلی تامین می‌شود محل بحث است. از جمله مسیرهای این تامین مالی افزایش مالیات‌ها، فروش سهام عدالت، فروش اموال دولت و انتشار اسناد خزانه است که باید دید از کدام مسیرها برای این منظور استفاده خواهد شد.

قادری ادامه داد: به هر صورت اینها موضوعاتی است که مشکلات و دغدغه‌های مشترک وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیگر چالش‌های مشترک پیش روی سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گفت: بحث هزینه‌هایی که باید از طریق خزانه برای پروژه‌های مختلف پرداخت‌ شود، هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی از طریق مشارکت‌های مردمی یا روش‌های دیگر تامین مالی از جمله مسائل مختلفی است که مورد توجه این دو مجموعه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای تامین کسری بودجه گفت: باید در اولین فرصت بودجه اصلاح شود و هزینه‌های اضافی و برخی تعهدات غیرضروری دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها حذف شوند. در عین حال منابعی که از محل هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود و منابعی که برای تامین مالی دولت وجود دارد به شکل یک کاسه در بیاید تا از این طریق بخشی از کسری بودجه جبران شود.

قادری در ادامه گفت: هرچه سریعتر باید تامین مالی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی را در دولت و مجلس مصوب کنیم تا در نتیجه فشار پروژه‌های عمرانی بر بودجه کاهش پیدا کند. در کنار این موضوعات باید به موضوع درآمدهای مالیاتی نیز به عنوان یکی از ابزارهای تامین کسری بودجه توجه ویژه داشت.

منبع: تسنیم

332826