عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیازمند بودجه اضافی نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ادغام وزارت راه و شهرسازی باعث ایجاد یک وزارتخانه حجیم و سنگین شده و وزیر فرصت کافی برای بررسی و پیگیری تمام امور مربوط را ندارد.
تصویر طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی نیازمند بودجه اضافی نیست

کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: تبدیل یک وزارتخانه به 2 وزارتخانه به هیچ بودجه‌ای نیاز ندارد و بار مالی به دولت اضافه نمی‌شود؛ زیرا در ادارات کل استان‌ها تمام ساختمان‌ها و نیروهای کافی وجود دارند و نیازی به تأمین مالی و خریداری امکانات جدید نیست.

علیپور تصریح کرد: ادغام وزارت راه و شهرسازی باعث ایجاد یک وزارتخانه حجیم و سنگین شده؛ در حالی که در دنیای مدیریت امروزه به سمت سبک کردن کارها حرکت می‌کنند. در حال حاضر در این وزارتخانه بیش از 20 تا 30 معاون وزیر، مدیرعامل سازمان و شرکت‌های بزرگ وجود دارد و وزیر فرصت پیگیری برنامه‌ها و یا صحبت‌های این افراد را ندارد.

وی ادامه داد: توسعه هر کشوری بر مبنای آمایش سرزمین و برنامه توسعه منطقه‌ای است، اما شاهد رهاسازی ساخت و ساز مسکن و آمایش سرزمین می‌باشیم. با بی توجهی وزرا به بخش مسکن در 8 سال گذشته، عدم نظارت و عدم مدیریت بر تعاونی سازی‌ها و انبوه سازان امروزه تهیه مسکن کمرشکن شده و طرح‌های جامع شهری تعطیل شده است. بنابراین وزارت راه و شهرسازی برنامه دقیق، کنترل و نظارتی بر موضوع مهم مسکن نداشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: علاوه بر مسکن به موضوع شبکه حمل و نقلی نیز بی توجهی شده، زیرا حجم کار بسیار سنگین وزیر مانع از بررسی و پیگیری تمام امور است. حمل و نقل ریلی می‌توانست بار بزرگ حمل کالا را بر عهده گیرد و تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهد؛ اما متأسفانه حمل و نقل ریلی شبکه‌ای نشده و ایران از بسیاری کشورها در این زمینه عقب مانده است.

علیپور بیان کرد: مسئله بعدی این است که راه‌ها در کشور حداقل استانداردهای بین المللی را ندارد و امروزه به دلیل عدم توجه به راه‌ها شاهد تلفات جاده‌ای 17 تا 19 هزار نفری در کشور می‌باشیم. در صورتی که اگر وزارت راه و ترابری جدا بود، بخش راه و ترابری، حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان وضعیت بهتری داشت.

وی در خصوص حوزه حمل و نقل دریایی نیز گفت: این بخش نیز وضعیت مناسبی ندارد. طبق برنامه 5 و 6 توسعه باید بنادر کوچک برای حمل کالا و مسافر دریایی ساخته می‌شد که انجام نشده است. حمل و نقل دریایی می‌تواند گردشگرپذیر باشد و برای صادرات و واردات نیز استفاده شود تا درآمد اقتصادی کشور را افزایش دهد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مشکلات عدیده موجود در این بخش سبب شد تا بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح شود. به گونه‌ای که وزیر مسکن و شهرسازی بر موضوعات مسکن و طرح‌های توسعه ای و آمایش سرزمین متمرکز شود و وزیر حمل و نقل نیز در حوزه راه و ترابری، حمل و نقل جاده‌ای و نوسازی ناوگان ریلی، دریایی و زمینی مشغول فعالیت شود.

علیپور در پایان گفت: در حالی قرار است تا سال 1404 قدرت برتر منطقه در تمام ابعاد باشیم که راهکارهای توسعه و ابعاد مختلف توسعه را نداریم و نیازمند تفکیک وزارت راه و شهرسازی برای رشد هستیم.

328186