رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد:

آموزش مجازی نوید یک تحول در آموزش کشور به حساب می‌آید

نجف پور آقا بیگلو گفت: آموزش مجازی نوید یک تحول در آموزش کشور به حساب می‌آید و یادگیری مقدم بر یاددهی شده است، دانشجو محوری و تعامل‌پذیری، از ویژگی‌های آموزش مجازی است
تصویر آموزش مجازی نوید یک تحول در آموزش کشور به حساب می‌آید

به گزارش سایت خبری پرسون، عزیز نجف پور آقا بیگلو رئیس واحد الکترونیکی و دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افتخار دانشگاه آزاد اسلامی این است که توانسته با واکنش سریع و آماده کردن امکانات از تعطیل شدن کلاس‌ها جلوگیری نماید و آموزش‌ را در مسیر توسعه قرار دهد، دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو آموزش مجازی را ارتقاء داد و امروزتمام فرآیند ثبت‌نام، مدیریت کلاس‌ها، امتحانات و پایان‌نامه‌ها به‌صورت مجازی به دانشجویان ارائه می‌شود، گفتنی است که، در آینده‌ای نزدیک دانشگاه آزاد اسلامی در دو بعد سایبری و فیزیکی سرویس ارائه می‌دهد.

وی اظهار کرد: در ترم پیش ۳ میلیون کلاس نفر برگزار شد و امروز با همت و پشتکار تمام افراد مجموعه واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه مجازی دنیا تلقی می‌شود، این ادعا را می‌توان با توجه به عملکرد دانشگاه در ۳ ترم گذشته ثابت کرد.

رئیس واحد الکترونیکی در ادامه خاطرنشان کرد: با تکمیل واکسیناسیون کلاس‌ها حضوری خواهد شد، واحد الکترونیکی به‌عنوان تنها واحدی است که کلاس‌ها را به‌صورت مجازی ادامه خواهد داد. لازم به ذکر است که در ایام کرونا با ارتقاء آموزش مجازی توسط استادان سبب شده تا دانشجویان نسبت به آموزش مجازی علاقمند شوند.

نجف‌پورتصریح کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده در دو هفته گذشته از دانشجویان و اولیاء دانش آموزان نشان می‌دهد، که 70 درصد دانشجویان، تحصیل به‌صورت مجازی را می‌پسندند و 50 درصد از والدین دانش آموزان، تمایل دارند فرزندانشان در دانشگاه‌های آنلاین تحصیل کنند.

وی بیان داشت: آموزش مجازی نوید یک تحول در آموزش کشور به حساب می‌آید و یادگیری مقدم بر یاددهی شده است، دانشجو محوری و تعامل‌پذیری، از ویژگی‌های آموزش مجازی است. واحد الکترونیکی به‌عنوان مرجع مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در۲ سال گذشته به‌عنوان بزرگترین پشتیبان در حوزه آموزش مجازی را برعهده داشته و بنا دارد کیفیت آموزش‌های مجازی خود را مورد توسعه و پیشرفت قرار دهد. واحد الکترونیکی تصمیم دارد؛ در گام اول با ارتقاء رشته‌های پرمخاطب پذیرش دانشجو را ارتقاء بدهد. واحد الکترونیکی یک دانشگاهی اجتماعی است و سعی می‌کند در حوزه فنی بر مسائل جامعه متمرکز و به حل آن کمک کند.

نجف‌پور درباره آینده‌نگری واحد در راستای مهارت آموزی به دانشجویان افزود: واحد الکترونیکی در نظر دارد، برای دانشجویان در جهت فراگیری آموزش‌های تکمیلی و کسب مهارت بیشتر، فرصتی را ایجاد کند.

وی درباره رضایت یا عدم رضایت جامعه نسبت به کلا‌س‌های مجازی گفت: در آموزش مجازی افراد از سلایق مختلفی برخوردار هستند، برخی افراد، برگزاری کلاس‌ها به‌صورت کاملاً مجازی می‌پسندند و برخی دیگر آموزش حضوری نیز می‌پذیرند،گفتنی است که، جزء برنامه‌های واحدهای الکترونیکی است تا این رویکردها را دنبال کند. لازم به ذکر است، محتوای آفلاین بحثی است که تا دانشجو با مراجعه به آن، دوره‌های درسی را مرور و مورد ارتقاء دهد.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با اینکه شورای فضای مجازی، چه اهدافی را دنبال می‌کند، گفت: اول، معماری یکپارچه فضای مجازی دانشگاه، در اینجا رویه به این صورت است که نهادها و سازمان‌ها حسب نیازهای موردی خود، به سرعت اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های مجازی می‌نمایند. ولی لزوما این سامانه‌ها با هم ارتباط روشمندی ندارند، گهگداری برخی حوزه‌های مهم به فراموشی سپرده می‌شوند و توجه کافی به آنها نمی‌شود. شورای مجازی دانشگاه به عنوان نهاد بالادستی وظیفه دارد، این فرایند معماری یکپارچه فضای مجازی دانشگاه را انجام دهد. دوم، مشخص کردن وظایف و ماموریت‌های دانشگاه آزاد، به عنوان یک مجموعه فاخر در نظام حکمرانی فضای مجازی؛ تا دانشگاه بتواند نقش خودش را در این ساحت بهتر اجرا کند. این نهاد با برپایی چندین جلسه در سال گذشته، پیگیر اهداف فوق بوده و مهم‌ترین پروژه ای که در حاظر توسط شورای فضای مجازی دنبال می‌گردد، بحث نظام مالی فضای مجازی دانشگاه است که در جلسه دیروز مطرح و فاز اول آغاز شد.

دبیر شورای فضای مجازی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اینکه در راستای استفاده روشمند از فضای مجازی در جهت تحقق دانشگاه تمدن ساز اسلامی و تقویت دانشگاه در این فضا چه برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده اید، افزود: دانشگاه آزاد اسلامی و طهرانچی برنامه تحول دانشگاه را آماده و در حال جمع بندی نهایی هستند. در حوزه فضای مجازی ما به نوعی به دنبال این هستیم، که اولا ساحت دوم دانشگاه در عرصه فضای مجازی را شفاف تر کنیم. و عملا به سمت دانشگاه سایبری-فیزیکی پیش برویم. دانشگاه سایبری-فیزیکی یک هویت بیشتر ندارد که به دو بعد فیزیکی و سایبری تقسیم می شود. برخی مورد در هردو مشترک هستند اما پاره ای از موارد صرفا به بحث فیزیکی و پاره‌ای صرفا به بحث مجازی اختصاص پیدا می کنند. این اقدامات ماست که منجر به افزایش بهره وری شده، ارتباطات را توسعه و تعاملات را افزایش می دهد، امکان تعاملی شدن فرایند های آموزش و پژوهش را به شدت ارتقا می دهد، و مواردی از این دست. بنابر این ما در ساحت مجازی دانشگاه به عنوان مکمل دانشگاه آزاد به دنبال افزایش بهروری، گردش اطلاعات، کاهش هزینه ها و موارد این چنینی هستیم که انشالا باچالاک تر شدن دانشگاه و افزایش بهره وری بتوانیم به دستیابی به اهداف دانشگاه کمک کنیم.

وی تاکیدکرد: در نزدیک دو سال گذشته که فعالیت دانشگاه در عرصه فیزیکی متوقف بود بار آموزش و پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی بر دوش سامانه‌های مجازی واحد الکترونیکی بوده و پس از حضوری شدن، سامانه‌ها و فعالیت‌های مذکور متوقف نخواهند شد. بلکه مکمل فضای فیزیکی خواهند بود و در ضمن بازار مخاطب خود را خواهد داشت و کسانی که علاقه مند باشند به صورت مجازی تحصیل کنند قطعا در دانشگاه آزاد حضور می یابند.

وی در تبیین اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای داشته و چه بوده است، بیان داشت: چندین مصوبه تا کنون وجود داشته، یکی بحث محتوای آفلاین هست. به این صورت که بدنه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارتقاء آموزش مجازی، محتوای آفلاینی را به عنوان مکمل آموزش ها تولید می کنند و در اختیار دانشجو قرار می دهند. بحث معماری فضای مجازی دانشگاه یکی از موضوعات اصلی است که فاز اولش تصویب شده و انشالا به زودی زود تکمیل خواهد شد.

نجف پور آقابیگلو توضیح داد: موضوعات متعددی در دستور کار شورا هست. و بحث سامانه دانشجویان یکی از موضوعاتی است در حال تکمیل در این شوراست. اینکه ما فرایند های دانشجویی و فرهنگی را مجازی کنیم و یک اکوسیستم فرهنگی و دانشجویی را در دانشگاه آزاد داشته باشیم و فضای تولید و مصرف محصولات و خدمات رو شاهد باشیم. دانشگاه وظیفه دارد این بسترسازی را انجام دهد و دوستانی که با این فضا آشنایی دارند می دانند که زمینه توسعه کسب و کارهای مجازی را در تمام شکل ها برای دانشجویان، اساتید و کارمندان و همچنین مشارکت بخش خصوصی فرایندهای کسب و کاری دانشگاه آزاد را ایجاد خواهد کرد.

وی در تبیین اینکه آیا امکان برگزاری آزمون های جامع وجود ندارد، اشاره کرد: سیاست گذاری حوزه آزمون ها، چه آمادگی و چه اجرا، بر عهده مرکز سنجش و آموزش دانشگاه است و ما تابع سیاست های اونها هستیم. ما از این مساله دفاع می کنیم و باید اصلاحاتی و پشتیبانی صورت پذیرد. و واحد الکترونیک منتظر دستور مرکز سنجش است.

نجف پور آقابیگلو افزود: چون آزمون جامع ارزیابی کیفی خاصی دارد و دانشگاه در جایی باید بتواند ارزیبابی کیفی حداکثری داشته باشد و در حال حاظر سیاست بر این است که آزمون های جامع به صورت حضوری برگزار گردد. از آنجا که تعداد آزمون ها محدود است و به راحتی با رعایت پروتکل ها می توان آنها را انجام داد، اولویتی برای دانشگاه ندارد. چون هم تعداد مخاطبین کم است و هم نیاز حداکثری برای کنترل کیفی آزمون ها وجو دارد.

332344