محمدحسن محمدی شهردار سابق برازجان:

شهرداری را با بیش از ۵۴ میلیارد تومان موجودی نقدی تحویل دادم

بالاخره دوره‌ی پنجم شوراهای شهر و روستا به پایان رسید و شورای ششم در میان امید و انتظار بیش از پیش مردم شهرها و روستاهای مختلف فعالیتش را آغاز کرد تا فصل تازه‌ای از فعالیتهای اجرایی شهرداران و دهیاران نیز در اقصی نقاط کشور آغاز شود.
تصویر شهرداری را با بیش از ۵۴ میلیارد تومان موجودی نقدی تحویل دادم

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسن محمدی شهردا سابق برازجان که در ماههای پایانی شورای چهارم پس از دوران شهرداری سعید شمالی و ماههای سرپرستی ارسطو قائدی به عنوان شهردار برازجان انتخاب شد و با عملکرد خود شورای پنجم را نیز قانع کرد اداره‌ی امور این نهاد بزرگ شهری را نیز به وی بسپارند توانست طی مدت چهار سال و چهار ماه تصدی مدیریت شهرداری برازجان رضایت عموم مردم برازجان را جلب کند.

شورای ششم اما در نخستین جلسه‌ی کاری خود تصمیم گرفت با انتخاب بهزاد احمدی‌فرد به عنوان شهردار برازجان، نقطه‌ی پایانی بگذارد بر عملکرد محمدحسن محمدی در این جایگاه.
محمدی اگرچه در تمام دوران فعالیتش به عنوان شهردار توانست رضایت اکثریت فعالان اجتماعی و مدنی، اهالی فرهنگ- هنر و ورزش، پرسنل و کارگران مجموعه‌ی مدیریت شهری و عموم مردم را جلب کند اما همواره انتقادات شماری از اعضای شورای شهر و فعالان مدنی را همراه خود داشت که انتقادها گهگاه چالش‌هایی نیز در فضای عمومی ایجاد کرد.
اینکه در دوران بیش از چهار سال مدیریت محمدحسن محمدی بر شهرداری برازجان چه گذشت و چه اقداماتی در جهت توسعه و پیشرفت شهر رخ داد، چیزی است که نیاز به بررسی همه جانبه و بدون پیشداوری دارد.

به همین دلیل گفتگویی ترتیب دادیم با مردی که چند روزی است "شهردار سابق برازجان" خوانده می‌شود. دعوت می‌کنیم این‌ گفتگو را تا پایان بخوانید.

جناب محمدی ضمن خسته نباشید به شما بخاطر تلاشهای تان در سمت شهردار برازجان، به عنوان اولین سوال بفرمایید تجربه‌ی ۵۲ ماه شهردار بودن خود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نام خدا. سلام عرض میکنم خدمت شما و همه‌ی خوانندگان رسانه‌ی ارزشمندتان. در پاسخ به سوال شما باید عرض کنم یک نفر وقتی در یک جایگاه مدیریتی اداری قرار می‌گیرد بطور طبیعی تمام ظرفیت‌های علمی و تجربی خود و البته امکانات اداری در دسترس خود را به کار می‌بندد تا بتواند در حوزه‌ی فعالیت‌های مجموعه‌ی اداری متبوعش شایسته‌ترین خدمت ممکن را به مردم و جامعه‌ی پیرامونی خود ارائه کند. دوران چهار سال و چهار ماهه‌ی مسئولیت ما در مجموعه‌ی بزرگ و خدمتگزار شهرداری برازجان نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

از لحظه‌ای که به لطف اعتماد نمایندگان ارجمند مردم شهر عزیزمان برازجان در شورای چهارم مسئولیت اداره‌ی شهرداری برازجان به اینجانب سپرده شد، من و مجموعه‌ی همکاران عزیزم تمام سعی و تلاش خود را به کار بستیم تا در وهله‌ی اول حافظ منافع و اموال عمومی شهرداری، شهر و شهروندانش باشیم و در مرحله‌ی دوم از امکانات موجود و البته ظرفیتهای بالقوه‌ در جهت ارائه‌ی خدمتی شایسته‌تر بهره ببریم. یقینا هیچکس در هیچ جایگاهی نمی‌تواند ادعا کند تمام افکار، تصمیمات و اقداماتی که انجام داده‌ کاملا صحیح بوده چون انسان ذاتا ممکن‌الخطاست اما اینکه برایند تصمیمات و اقدامات چه نتایجی در سرنوشت مجموعه و خدمات قابل ارائه به مخاطبین مجموعه داشته، موضوعی است که باید با نگاهی منصفانه به آن نگریست. حال اینکه ترازوی قضاوت عملکرد بیش از چهار سال فعالیت ما و مجموعه‌ی همکارانمان در شهرداری برازجان چه نتیجه‌ای را نشان می‌دهد، موضوعی است که قطعا تنها معیار سنجش آن را باید افکار عمومی شهر برازجان دانست.

نظر شخصی خود شما چیست؟

همانطور که عرض کردم در این زمینه من در جایگاهی نیستم که به خودم نمره قبولی یا مردودی بدهم و فقط مردم برازجان هستند که حق دارند نتیجه‌ی فعالیتهای ما را قضاوت کنند اما از آنجا که در تمام این مدت بدون ذره‌ای وقفه همه‌ی تلاش خود را به کار گرفتیم تا در حد امکان جلوی تضییع حقوق شهر و شهروندان گرفته شود، از ظرفیتهای موجود به بهترین نحو ممکن به نفع شهر استفاده شود و اتفاقات مثبتی در شهر بیفتد، پیش وجدان خود شرمنده نیستیم و امیدواریم خداوند متعال و شهروندان عزیز برازجانی هم از عملکرد ما راضی بوده باشند.

یکی از مواردی که بطور معمول در میان همکاران مجموعه‌ی مدیریت شهری، فعالان اجتماعی و متخصصین از آن به عنوان یک موفقیت در کارنامه‌ی شما یاد می‌شود تغییرات مثبتی است که در مجموعه‌ی شهرداری رخ داد. مهمترین این تغییرات چه بوده؟

ممنونم از نظر لطف شهروندان عزیز و همکاران گرانقدرم در مجموعه‌ی شهرداری. ببینید، روزی که ما مسئولیت امور مدیریتی شهرداری را در ابتدای سال ۹۶ بر عهده گرفتیم شرایط بسیار سختی بر این مجموعه حاکم بود. طلبکاران زیادی پیگیر وصول مطالبات خود از شهرداری برازجان بودند و شهرداری قادر به پرداخت بدهیها یا مصالحه با مردم نبود. اضافه‌کار پرسنل و کارکنان بخشهای مختلف شهرداری به استثنای تعدادی معدود از سال ۹۳ تا ۹۶ پرداخت نشده بود و شهرداری در شرایط مناسبی از نظر پرداخت مطالبات کارکنانش قرار نداشت.

پروژه‌های شهری به حالت نیمه‌تعطیل در آمده بود و شرایط خوبی نداشت. تنشهای دامنه‌داری که به تدریج از سالهای قبل میان شهرداری و برخی ادارات دیگر همچون سازمان تامین اجتماعی و دیگر ارگانها شروع شده بود به شرایط حادی رسیده بود و گهگاه این تنشها باعث اقامه‌ی دعوا در مراجع قضایی و حتی تصرف اموال این شهرداری شده بود.
در آن شرایط بحرانی و در کنار تمام این بحرانها یک مشکل بغرنج‌تر هم وجود داشت: حساب شهرداری کمتر از ۲۰ میلیون تومان موجودی داشت! این یعنی شروع کار در یک شرایط بسیار نابسامان اما مشکلات به همینجا هم ختم نمی‌شد چرا که همان حساب خالی هم با شکایت بستانکاران مسدود شده بود و عملا فعالیت‌های مالی شهرداری قفل شده بود!

در چنین شرایط فاجعه‌باری با توکل به خدا و تکیه بر توان مجموعه شهرداری و شناخت ظرفیتهای موجود کار خود را شروع کردیم و به لطف خدا با همدلی مجموعه‌ی همکاران و اعتماد ارزشمند اعضای محترم شورای شهر، مجموعه‌ی فرمانداری و استانداری محترم بوشهر و همدلی و همراهی همشهریان عزیزمان توانستیم در کمترین زمان ممکن این مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر بگذاریم.

رفع توقیف حسابهای شهرداری، مصالحه با بستانکاران، استفاده از وکلای خبره و مختومه کردن پرونده‌های قضایی، پرداخت به‌موقع حقوق و اضافه‌کار جاری و حتی معوقات پرسنل، حل مناقشات موجود میان شهرداری برازجان و سازمان تامین اجتماعی، پرداخت تدریجی اما کامل مطالبات بستانکاران پرشمار شهرداری، پایان دادن به مناقشات داخلی مجموعه که پیش از آن در برخی موارد حتی به اعتصاب کارکنان و تعطیلی موقت فعالیت‌های عادی شهرداری هم کشیده شده بود، فعال شدن مجدد پروژه‌های جاری و استارت پروژه‌های بزرگتر و بطور کلی قرار گرفتن فعالیتهای این مجموعه روی ریل صحیح، اتفاق بزرگی بود که جز با همدلی و وفاق میان مجموعه‌ی همکاران عزیزم در شهرداری و شورای شهر و البته دیگر نهادهای بالادستی و لطف و همراهی مردم قابل انجام نبود.

و نکته‌ی جالب اینکه در همین سال ۹۶ با وجود تمامی این تنگناها و چالشها و رتق و فتق همه‌ی این مشکلات، به لطف خدا موفق شدیم بودجه‌ی مصوب شورای محترم شهر را نیز محقق کنیم و اجازه ندادیم فعالیتهای عمرانی و اجرایی شهر روی زمین بماند و البته مبالغی فراتر از بودجه‌ی مصوب هم جذب کردیم که این اتفاق در چنان شرایطی قابل باور نبود.

به نظر خود شما، پررنگ‌ترین و مهمترین این اتفاقات کدام مورد یا موارد بوده؟


- فکر میکنم مهم‌ترین کاری که توانستیم در این سالها انجام دهیم این بود که شهرداری را به دامان مردم برگردانیم. اینکه عموم مردم و علاقه‌مندان به شهر احساس کنند شهرداری و مجموعه‌ی شهرداری از آنها جدا نیست و از یک طرف می‌توانند هر روز در شهرداری در یک فضای صمیمی و بی‌تکلف با شهردار و معاونین و مدیران شهرداری ملاقات کنند و مشکلات، مسائل، انتقادات و پیشنهادات را در میان بگذارند و شاهد به نتیجه رسیدن پیگیریهایشان باشند و از طرف دیگر مسئولین حوزه‌ی مدیریت شهری با حضور مداوم در مساجد و مجالس عمومی مذهبی، فرهنگی و هنری همواره در دسترس هستند اتفاق خوبی بود که کمک کرد یک رابطه‌ی تعاملی دوسویه و بسیار محکم میان مردم و خدمتگزاران مردم در مجموعه‌ی شهرداری شکل بگیرد و این باعث تحکیم همراهی و همدلی میان شهروندان و شهرداری شد. همین همدلی بود که کمک کرد مجموعه‌ی شهرداری با وجود آن همه بدهی به فروشگاه‌ها، پیمانکاران، مقاطعه‌کاران و افراد و موسسات مختلف بتواند به سرعت و بدون تنش به رتق و فتق امور بپردازد و از آن بحران بزرگ به سلامت عبور کند.

بد نیست یادآوری کنیم که آن زمان در برخی پرونده‌ها حتی حکم قطعی محکومیت شهرداری هم صادر شده بود اما با همان تعاملی که پیشتر به آن اشاره شد موفق شدیم هم رضایت شاکیان را جلب کنیم، هم آن عزیزان به حق و حقوق خود برسند و هم قبل از اجرای حکم، حسابهای مسدود شهرداری رفع توقیف شود و تنش‌ها ختم به خیر شود!

شک نکنید که اگر آن همدلی و همراهی ارزشمند مردم با مجموعه‌ی شهرداری وجود نداشت، حل این مشکلات بسیار سخت‌تر می‌شد و شاید توفیقاتی که در حوزه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی و اجتماعی بدست آمد هم به این شکل حاصل نمی‌شد. تمام اینها حاصل همان شعار "مردم‌محوری" بود که به فعل رسید و عملا مردم، محور فعالیتهای شهرداری بودند.

اگر بخواهید نمونه‌های شاخصی از عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف نام ببرید، کدام موارد را خواهید گفت؟

ببینید، اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم باید بپذیریم که در طول این چهار سال کارهای بزرگی انجام شد که شمار زیادی از آنها در سطح استان کارهای شاخصی بوده‌اند. مثلا ظرفیتی مثل پارک آزادی (ورودی برازجان از محور شیراز) بزرگترین ظرفیت تفریحی شهر ماست که نه تنها از موقعیت خوب و ظرفیت مناسبی برخوردار است بلکه به نوعی بخشی از خاطرات شیرین همه‌ی ما برازجانی‌ها و بسیاری از شهروندان عزیز دشتستانی را در خود جای داده است اما همین ظرفیت بزرگ طی سالها و به تدریج از رونق افتاده و از رده خارج شده بود تا آنجا که دیگر کسی روی خوش به آن نشان نمی‌داد. یا پارک لاله، پارک کلیجا و دیگر موارد. باید برای زنده کردن دوباره‌ی این ظرفیتها کار می‌شد. بطور کلی اگر بخواهم طبق آمار صحبت کنم باید بگویم در مجموع طی این چهار سال بالغ بر ۱۹۳۰۰۰ متر مربع فضای سبز در شهر برازجان کار شده که آمار قابل توجهی است. یا در بحث آسفالت کوچه‌ها و معابر سطح شهر، بیش از ۸۵۴ هزار مترمربع آسفالت انجام شده داشته‌ایم که یک رکورد در تاریخ شهرداری برازجان به شمار می‌رود.

یا در بحث احداث پیاده‌رو در سطح شهر، جهاد پیاده‌رو سازی را در سالهای گذشته داشتیم که طی آن بالغ بر ۶۲ هزار مترمربع پیاده‌رو احداث کردیم. اگر قرار باشد قضاوتی صورت دهیم باید اینها ملاک قضاوت باشد. در بحث ترافیکی طی چهار سال گذشته دهها پروژه‌ی کوچک، متوسط و بزرگ ایجاد گذر و بازگشایی مسیر انجام شده که نمونه‌ی شاخص آن بدون شک طرح بزرگ بازگشایی ادامه‌ی بلوار شریعتی است که از نظر حجم املاک تملک شده‌ی در مسیر طرح و حجم فعالیت اجرایی انجام شده می‌توان آن را بزرگترین طرح بازگشایی مسیر در تاریخ شهرداری برازجان دانست.

یا مثلا در حوزه‌ی فرهنگی- اجتماعی که در کنار کارهای معمول، طرحهایی مانند محله‌ی پویا اجرا شد که به عنوان ایده‌های جالبی از شهرداری برازجان به دیگر شهرها هم کشیده شد. به جرات می‌توان ادعا کرد حجم حمایتهایی که در چهار سال گذشته از طرف شهرداری از فعالیتهای فرهنگی- هنری و تیمها و قهرمانان ورزشی صورت گرفت در تاریخ شهرداری برازجان بی‌سابقه بوده است.

فکر می‌کنم ارتقاء درجه شهرداری هم اتفاق مهمی بود که در این دوره رخ داد...

- بله. بحمدالله با پیگیریهایی که انجام شد توانستیم حکم ارتقاء درجه‌ی شهرداری برازجان را بعد از بیست و چند سال بگیریم و این اتفاق کوچکی نبود که باعث می‌شود قدرت چانه‌زنی شهرداری برازجان در مراجعی مانند سازمان شهرداری‌های کشور جهت جذب تجهیزات و منابع جدید بسیار بالاتر برود. توضیحا عرض کنم که بجز شهر بوشهر که همچون مراکز دیگر استانها دارای درجه ۱۰ است، سایر شهرداری‌های استان از درجه ۷ به پایین برخوردارند...

یکی از مواردی که طی سالهای اخیر و به خصوص در دو سال ابتدایی مسئولیت شما به عنوان شهردار برازجان شاهد آن بودیم، موضوع مبلمان شهری بود که به نوعی می‌توان گفت شاهد یک تحول اساسی در این حوزه بودیم. دلیل توجه ویژه به این حوزه چیست؟

- به موضوع خوبی اشاره کردید. ببینید، یکی از سرفصلهای مهم و زیربنایی در بحث شهرسازی، موضوع مبلمان شهری است. اصلا نمی‌توان به اصلاح، بهسازی و توسعه‌ی مبلمان کارآمد در شهر بی‌توجه بود و داعیه‌ی توسعه داشت. از طرفی در بافت جمعیتی شهری مثل برازجان با جمعیت بزرگی از قشر نوجوان و جوان طرفیم که باید ظرفیتهای مناسبی برای پاسخگویی به نیازهای اولیه تفریحی، ورزشی و فرهنگی آنان مهیا باشد. از طرف دیگر با توجه به واقع شدن شهر ما در منطقه‌ی گرم می‌بایست به جلوه‌های دیداری مبلمان شهری توجه لازم صورت بگیرد تا فضای شهری از حالت خشک و بی‌روح خارج شود. ایجاد فضاها و مناظری که دائما در دامنه‌ی دید شهروندان باشد و با کمک رنگ، نور، آب، فضای سبز و... القا کننده‌‌ی آرامش و نشاط روحی به شهروندان باشد کمک می‌کند بخشی از آسیب‌های زندگی در جغرافیای گرم جنوب خنثی شود. به همین دلیل بود که تلاش کردیم با احداث فضاهای مناسبی مانند جاده‌ی سلامت که در کنار آن پیست مستقل دوچرخه‌سواری، پیست اختصاصی اسکیت و زمین تخصصی ورزشهای ساحلی هم تعریف شد به بخشی از این نیازها بپردازیم و نکته‌ی قابل توجه اینکه همین طرح به عنوان طرح پایلوت شهرداریهای استان معرفی شد. ایجاد فضاهای مفرح و چشم‌اندازهای جذاب دیگری که در سطح شهرمان شاهد آن هستیم نیز در همین راستا بوده است.

اگر اشتباه نکنم در مورد سایت مکانیزه‌ی پسماند و پارک کنار دژ هم اتفاقی مشابه جاده سلامت افتاد...

بله. دقیقا. ساماندهی سایت پسماند و مکانیزه کردن آن که کار بسیار سخت و البته بزرگی بود به لطف خدا در همین دوره انجام شد که مورد توجه مسئولین استانداری و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان نیز قرار گرفت و به عنوان طرح پایلوت شهرداری‌های استان معرفی شد. پارک پیام واقع در مجاورت کاروانسرای مشیر نیز سالیان سال بود که از کارایی لازم برخوردار نبود و به محیطی غیر ایمن تبدیل شده بود. آن هم در یکی از پرترددترین معابر مرکزی شهر. بهسازی و اصلاح این پارک قدیمی و مناسب‌سازی آن برای استفاده‌ی سالمندان، جانبازان و معلولین عزیز در دستور کار قرار گرفت و الحمدلله مورد توجه واقع شد تا آنجا که مدیرکل محترم بهزیستی استان نسبت به این اقدام اظهار لطف کردند و این طرح نیز به عنوان طرح پایلوت شهرداریهای استان معرفی گردید.

در مورد ورودیهای شهر نیز اقدامات خوبی شد. در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.

ورودی هر شهر به عنوان اولین نقطه‌ای که توجه مسافرین و گردشگران را به خود جلب می‌کند از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این خصوص کارهایی انجام گرفت که از جمله آنها می‌توان به باز زنده سازی پارک آزادی و نصب المان متناسب با اقلیم منطقه در ورودی از محور شیراز، بهسازی مسیر ورودی از سمت اهرم و نصب المان متناسب با فرهنگ منطقه در بلوار کشاور و نیز آغاز طرح تعریض پل والفجر و احداث فضای سبز شایسته‌ی شهر عزیزمان برازجان در فضای محدود و متروک حاشیه دره‌ی اردو اشاره کرد.

در مورد ورودی از سمت بوشهر نیز استفاده از یک قطعه زمین متروک که پیش از این تبدیل به زباله‌دانی شده بود و احداث پارک مشاهیر در آن محل در همین دوره اتفاق افتاد و نهایتا در مورد چهارمین مسیر ورودی به شهر یعنی از سمت دهقائد نیز بهسازی بلوار کمربندی امام رضا (ع) و نصب المان متناسب این محور در میدان امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

و تالار شهر که یکی از طرحهای مهم دوره‌ی مسئولیت شما به شمار می‌رود...

تالار بزرگ شهر اتفاق مهمی بود که سالها به عنوان یک مطالبه‌ی مهم و زیرساختی از طرف اهالی فرهنگ و هنر مطرح بود و کمبود آن در شهر حس می‌شد. این طرح به عنوان یک طرح بزرگ و کم نظیر در تمام منطقه‌ی جنوب کشور می‌تواند بخش مهمی از دغدغه‌ها و نیاز برازجان را پوشش دهد و به مرکز مهم فرهنگی- هنری و اجتماعی در منطقه تبدیل شود. این پروژه نیز تاکنون پیشرفت مطلوبی داشته و کارهای ساختمانی آن در مراحل پایانی قرار دارد. تامین تجهیزات آن نیز در حال طی کردن تشریفات قانونی است. سالن همایشهای این مجموعه با ظرفیت ۸۰۰ نفر که البته قابلیت افزایش تا ۱۰۰۰ نفر را نیز دارد، در استان بوشهر و حتی جنوب کشور کم نظیر است!

یکی از مواردی که برخی منتقدین به آن اشاره می‌کنند حجم درآمدهای شهرداری است. اینکه در دوره‌ی مسئولیت شما درآمدهای داخلی شهرداری کاهش پیدا کرد و تکیه‌ی شهرداری بیشتر بر اعتبارات حاصل از ارزش افزوده بود که از طرف استانداری بوشهر به شهرداری برازجان اختصاص داده شد. از طرف دیگر این منتقدین می‌گویند پولهای وارد شده به شهرداری برازجان نسبت به سالهای قبل افزایش سرسام‌آوری داشته اما عملا نتیجه‌ی چشمگیری در توسعه‌ی زیرساختهای شهری حاصل نشده است...

به نظر من همواره در اظهارنظر و نگاه به کارنامه‌ی افراد باید عدالت و انصاف را رعایت کنیم. ما هیچ وقت ادعا نکرده‌ایم که در طول چهار سال گذشته هیچ تصمیم یا عملکرد خطایی نداشته‌ایم اما اینکه برخی عزیزان بگویند در چهار سال گذشته هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده هم به نظرم هرگز نگاه منصفانه‌ای نیست! در مدیریت مالی، یکی از سرفصلهای مهم، مدیریت هزینه‌هاست که بر حفظ منابع مالی و جلوگیری از هدررفت منابع تاکید دارد.

در چهار سال گذشته تلاش کردیم مسیر سخت و ضابطه‌مندی برای خروج پول از سیستم شهرداری در نظر بگیریم و به این ترتیب میزان هدررفت منابع مالی تا حد امکان کاهش پیدا کند. این کار مثل این است که یک منبع درآمدی هنگفت ایجاد شده باشد. از طرف دیگر به تعریف منابع درآمدی جدید هم بی‌توجهی نشده بلکه مثلا اصلاح و توسعه‌ی خط تولید سنگ جدول که علاوه بر بی‌نیاز شدن شهرداری برازجان از خرید این محصول از بیرون شهر، ظرفیت تامین سنگ جدول برای پیمانکاران و خریداران بیرون از مجموعه شهرداری را فراهم ساخت و راه اندازی خط تولید موزائیک برای رفع بخش مهمی از نیازهای شهر مورد دیگری است که می‌توان با افتخار از آن یاد کرد.

یکی از طرح‌های مهم دیگری که می‌تواند نقش مهم توسعه‌ای در شهرمان ایفا کند طرحی است که پس از کارشناسی و تحقیقات لازم از طرف شهرداری به شورای محترم شهر ارائه شد. در این طرح موضوع احداث نیروگاه بزرگ خورشیدی با هزینه و مدیریت شهرداری برازجان به شورای شهر ارائه شد که می‌تواند ضمن تامین بخش مهمی از نیاز برق شهر و جلوگیری از خاموشی‌های مکرر در فصل گرم، به یک منبع درآمدی بزرگ برای شهرداری برازجان تبدیل شود. البته این طرح هنوز در پیچ و خم تصویب در شورای محترم شهر باقی مانده است.

اما در مورد حجم درآمدهای شهرداری؛ اول باید به این نکته توجه داشت که اگر درآمد یک مجموعه افزایش پیدا می‌کند بدون شک این موضوع بخاطر تلاش و پیگیری حاصل می‌شود. محقق شدن بودجه‌ی یک شهرداری کار ساده ای نیست و البته استفاده‌ی بهینه از آن کاری است بسیار مهم‌تر. جهت اطلاع شما و مخاطبان ارجمند اتحادجنوب و اتحاد خبر باید عرض کنم در سال ۹۶ بودجه‌ی مصوب شهرداری برازجان ۴۵ میلیارد تومان بوده که در تفریغ به ۴۷ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و ۳۲ میلیارد تومان آن از محل ارزش افزوده بوده. در سال ۹۷ بودجه‌ی مصوب به ۶۵ میلیارد تومان رسیده و میزان بودجه تفریغی ۵۸ میلیارد تومان بوده که ۳۸ میلیارد تومان آن از درآمدهای حاصل از محل مالیات بر ارزش افزوده بوده است. در سال ۹۸ بودجه‌ی مصوب به میزان ۷۰ میلیارد تومان بوده اما بودجه‌ی تفریغ شده به ۹۴ میلیارد تومان رسیده که ۷۸ میلیارد تومان آن از محل ارزش افزوده بوده است و نهایتا در سال ۹۹ حجم بودجه‌ی مصوب ۱۰۳ میلیارد تومان بوده که در تفریغ بودجه به ۱۱۵ میلیارد تومان رسیده و ۹۱ میلیارد تومان آن از محل ارزش افزوده تامین شده. توجه بفرمایید، اینطور نبوده که این پولها از آسمان باریده باشد. در شرایط سخت مالی کشور و در شرایطی که شهرهای استان نیاز ضروری به تزریق منابع مالی داشته‌اند جذب این منابع تنها با پیگیری، اجرای پروژه‌های مناسب توسعه‌ای و البته حمایت همیشگی مسئولین شهرستانی و استانی امکان پذیر بوده که الحمدلله حاصل شده است.

از طرف دیگر، هرگز اینگونه نبوده که شهرداری از منابع مالی بی‌پایانی برخوردار بوده باشد. توجه بفرمایید که اگر بودجه‌ی شهرداری برازجان از مبلغ ۴۵ میلیارد تومان سال ۹۶ به مبلغ ۱۰۳ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده (کمی بیش از دو برابر)، باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که میزان تورم در این چند سال چه روندی داشته! به عنوان مثال یک تن قیر که در سال ۹۶ حدود ۷۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد در سال ۹۹ به بیش از ۷ میلیون تومان (بیش از ده برابر) رسید یا خودرویی که در سال ۹۶ به قیمت ۵۰ میلیون تومان خریداری می‌شد در سال ۹۹ به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسید و این یعنی بیش از ۴ برابر! هزینه‌های تعمیرات، حقوق و دستمزد، خرید لوازم اداری و... را هم حساب کنید! اینجاست که باید اذعان کرد هرگونه تحلیل و نقدی باید بر مبنای منطق و دیدن همه‌ی جوانب و مولفه‌ها باشد نه صرفا به قصد رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه شخصی!

و نهایتا اینکه در این سالها کارهای خوبی در شهر انجام شده یا نه را نباید من یا چند عزیز منتقد بگوییم چون مردم و شهروندان بدون هرگونه حب و بغضی بهترین قضاوت کننده هستند.

موردی که برخی منتقدین به آن به عنوان نکته‌ی منفی اشاره می‌کنند این است که در برخی سالها منابع مالی آنقدر زیاد بوده که شهرداری برنامه‌ی خاصی برای هزینه کردن آنها نداشته و این منابع در حساب شهرداری باقی مانده و به سال بعد منتقل شده...

اجازه بدهید با کمال تاسف بگویم این مدل اظهار نظر نمی‌تواند کارشناسانه و جامع‌نگر باشد. اینکه مازاد منابع مالی مورد محافظت قرار بگیرد نه تنها اتفاق بدی نیست بلکه بسیار مثبت هم هست. اینکه مثلا در پایان یک‌ سال مالی منابع جدید مالی جذب مجموعه شود در حالیکه بدهیها پرداخت شده باشد، پروژه ها فعال باشند و در عین حال شما منابع مالی مازاد در اختیار داشته باشید آیا باید هرجور شده بریز و بپاش انجام دهید و دارایی تان را به صفر برسانید؟ نه! هرگز. اتفاقا باید از چنین منابعی با دقت بیشتر محافظت کرد تا پشتوانه‌ی محکمی برای اجرای طرحهای بعدی باشد.

یک سوال؛ امروز که بنا به تصمیم شورای محترم شهر سکان مدیریت شهرداری برازجان را به همکار ارجمندمان جناب آقای احمدی فرد تحویل داده‌ایم آیا باید حساب را خالی میکردیم و تحویل می‌دادیم؟ خیر! قابل توجه اینکه روزی که ماموریت ما در مدیریت شهرداری به پایان رسید حساب شهرداری برازجان با بیش از ۵۴ میلیارد تومان موجودی نقد تحویل شد که بخشی از این موجودی در سال ۱۴۰۰ تامین شده و وارد حساب شهرداری گردیده است.
توجه داشته باشید در سال ۹۶ حساب شهرداری بصورت مسدود و با کمتر از ۲۰ میلیون تومان موجودی تحویل گرفته شد؛ بدهیهای شهرداری در طول این چهار سال پرداخت شد و روز آخر شهرداری را بدون بستانکار و با بیش از ۵۴ میلیارد تومان موجودی تحویل دادیم!

یعنی شهرداری برازجان چنین منابع مالی مازادی دارد؟

خیر! حتی یک ریال این پول هم مازاد بر نیاز شهرداری نبوده و نیست. ما این پول را که سرمایه‌ی شهر و شهروندانش به حساب می‌آید برای اجرای برنامه‌های مشخص حفظ کردیم.

ممکن است بفرمایید چه برنامه‌هایی؟

یکی از برنامه‌های مورد نظر در سال ۱۴۰۰، تکمیل مجموعه‌ی بزرگ تالار شهر در جاده سلامت بود که مراحل نهایی خود را می‌گذراند و هزینه‌ی اتمام طرح را آماده کرده و در حساب شهرداری نگه داشتیم. طرح تعریض پل والفجر که یکی از نیازهای ضروری برازجان است و باید انجام شود در اولویت برنامه‌های امسال ما قرار داشت. قصد داشتیم ادامه‌ی تملک املاک در مسیر و بازگشایی گذر دلگشا را به زودی و با قدرت ادامه داده و به پایان برسانیم و کارهای مهم دیگری مثل ادامه احداث دیواره‌ی حفاظتی دره‌های سطح شهر را نیز در دستور کار داشتیم که باید تا پیش از رسیدن به فصل پر بارش به انجام برسد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که مدنظرمان بود و پیگیری‌های لازم را برای انجامش آغاز کرده بودیم، رسیدن به توافقات لازم با اداره محترم اوقاف جهت واگذاری دژ برازجان به شهرداری بود. به این ترتیب که شهرداری طی قراردادی رسمی و مشخص متولی کاروانسرای مشیرالملک شود و ادامه‌ی مرمت بنا و ساماندهی محیط پیرامون آن را بر عهده بگیرد.
اگر حساب خالی بود آیا امکان این کارها وجود داشت؟ قطعا خیر! این برنامه‌ها در دستور کار سال ۱۴۰۰ قرار داشت و منابع مالی جذب شده برای انجام این امور در نظر گرفته شده بود.

یکی دیگر از مواردی که در طول سالهای اخیر بسیار محل مناقشه بود موضوع حسابرسی از مجموعه شهرداری برازجان بود. مایلم نظر خود شما را در این زمینه بدانم.

به موضوع خوبی اشاره کردید. ببینید مجموعه‌ی شهرداری به عنوان نماینده و امانتدار مردم در کنار مجموعه‌ی ارزشمند شورای شهر قرار دارد. در عین حال که مجموعه‌ی شهرداری باید بصورت مداوم زیر چتر نظارتی شورای شهر باشد، باید زیر چتر حمایتی و مشورتی شورا هم باشد. در واقع باید یک تعامل سازنده و منطقی برقرار باشد. اینکه برخی اختلاف نظرهای کاری و شخصی باعث شود یک موضوع ساده را دستمایه‌ی گرو کشی از یکدیگر قرار دهیم، منافع شهر و مردم را به مخاطره بیاندازیم و آتش‌بیار معرکه‌ای شویم که دودش نهایتا به چشم شهر و مردم شهر می‌رود نه منطقی است و نه صحیح.

اینکه برخی خطاهای انسانی پرسنل رده‌های میانی که اتفاقا هیچ تاثیری هم در روند مالی و اجرایی مجموعه نداشته را بزرگتر از آنچه هست جلوه دهیم و بخواهیم با بزرگ نمایی برخی مسائل، بر خطاهای دیگری سرپوش بگذاریم روش عادلانه، صحیح و خداپسندانه‌ای نیست. مگر می‌شود منِ نوعی خطایی کرده باشم اما برای اینکه مورد سوال قرار نگیرم سعی کنم با اتهام زدن به دیگران، خودم را از مورد سوال قرار گرفتن خلاص کنم؟ چنین روشی با هیچ منطق و عقل سلیمی سازگار نیست! از طرف دیگر باید اذعان داشت جامعه همواره به رسانه به چشم امین خود و منبع دریافت داده‌ها و اطلاع صحیح اعتماد می‌کند. حال اگر خود رسانه وارد تعاملات خاصی شود و به جای پرداختن به حقایق، خود را ابزار اتفاقات دیگری قرار دهد هیچ نتیجه‌ای جز خدشه به اعتماد عمومی و بر هم زدن بنیان‌های فکری و اعتقادی جامعه در پی نخواهد داشت.
در ماجرای حسابرسی، اولین ذی‌نفع موضوع، شخص شهردار و مجموعه‌ی شهرداری است. اگر حسابرسی از شهرداری در زمان مسئولیت خود شهردار اتفاق بیفتد مطمئن باشید امکان برطرف کردن شبهات و رفع خطاها وجود دارد پس اینکه در مدت تصدی مسئولیت توسط شما، از مجموعه‌ی شما حسابرسی شود بسیار بسیار بهتر از این است که حسابرسی در زمانی انجام شود که مسئولیت شما به پایان رسیده و هیچ دسترسی به اسناد، مدارک و پرونده‌ها ندارید. از طرف دیگر حسابرسی از مجموعه‌ی شهرداری یک امتیاز برای شخص شهردار محسوب می‌شود چرا که پس از انجام حسابرسی، طبق قانون یک سری تشویق‌ها و پاداش‌ها برای شخص شهردار در نظر گرفته شده که دریافت آنها خیلی راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

در عرایضم چند بار خدمتتان عرض کردم که ما هرگز ادعا نمی‌کنیم که هیچ خطایی نداشته‌ایم اما به یقین میگویم هیچ تخلف عمدی یا سازمان‌یافته‌ای انجام نداده‌ایم بلکه قاطعانه با این مسائل مبارزه کرده‌ایم تا خدشه‌ای به منافع عمومی وارد نشود. ممکن است در فعالیتهای بسیار گسترده‌ی اجرایی و مالی شهرداری برخی ایرادهای شکلی کوچک وجود داشته باشد اما نه الان بلکه تا سالها بعد هم اگر عزیزی بتواند ثابت کند محمدحسن محمدی یک ریال به ناحق و عامدانه برای خودش، خانواده‌اش یا نزدیکانش از محل سرمایه‌های مردم برداشته یا هزینه کرده، من را در مرکز شهر شلاق نزنید بلکه اعدامم کنید!

دور از جان. شکی نیست که شما برای اصلاح امور و پیشرفت شهرمان زحمات زیادی کشیدید و اظهار ناراحتی شهروندان در فضای مجازی و حقیقی از پایان مسئولیت شما گواه رضایت عموم مردم از عملکرد شماست.
یکی از انتقاداتی که البته بسیار محدود مطرح شد این بود که ساخت و سازهایی در برخی مناطق حاشیه‌ی شهر انجام گرفت. در این موضوع شهرداری چقدر مقصر است؟

در این زمینه باید خدمتتان عرض کنم جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز مسئله‌ی ساده‌ای نیست که بشود به همین راحتی در مورد آن قضاوت کرد. از یک طرف باید اذعان داشت در شرایط ثبات و گشایش اقتصادی هیچ‌ شهروندی پول خود را جایی سرمایه‌گذاری نمی‌کند که خطر از بین رفتن همه‌ی سرمایه‌اش وجود داشته باشد. از طرف دیگر جلوگیری از شکل گرفتن اقامتگاه‌های غیرمجاز به یک همکاری و تعامل بین بخشی گسترده و عزم عمومی نیاز دارد و اینگونه نیست که بگوییم چون در فلان نقطه فلان سازه بصورت غیرمجاز ساخته شده پس قطعا شهرداری مقصر است یا مثلا منابع آب منطقه‌‌ای یا بنیاد مسکن و مناطبع طبیعی و نیروی انتظامی و دیگر ارگانها مقصرند. نه! اینطور نیست. یک مثال می‌زنم. اختیارات شهرداری برای تخریب یک بنا در این حد است که موضوع را به کمیسیون ماده‌ی ۱۰۰ ببرد. اگر در کمیسیون حکم تخریب صادر شد باید موضوع به مرجع قضایی ارجاع شود و حکم صادر شود. آن موقع تازه فرد ذینفع می‌تواند به حکم اعتراض کند و اجرای حکم را مدتها به تعویق بیاندازد در حالی که برخی از نهادهای قانونی دیگر نیازی به طی چنین مسیری ندارند و با گرفتن یک حکم از مرجع قضایی می‌توانند سریعا اقدام لازم را انجام دهند چون خود در نقش ضابط می‌توانند عمل کنند. حال اینکه در چنین شرایطی بخواهیم همه‌ی تقصیرات را به گردن یک شخص یا نهاد بیاندازیم نه منطقی است و نه منصفانه. اما اینجا باید با افتخار خدمت شما و شهروندان عزیز عرض کنم که در طول دوران مسئولیت ما حتی یک وجب زمین هم به محدوده‌ی شهر اضافه نشد زیرا شهرداری برازجان در ارائه‌ی خدمت به محدوده‌ی فعلی شهر با مشکلات و تنگناهای فراوانی روبروست و اضافه شدن به این محدوده باعث می‌شود ارائه‌ی خدمات فعلی نیز مقدور نباشد. این اتفاق هم یکی از موارد مهم و بسیار مثبتی است که باید به آن توجه داشت. اینکه در طول چهار سال اخیر از افزایش محدوده‌ی فعلی شهر جلوگیری شده را نباید از نظر دور داشت.

شما در طول چهار سال اخیر مسئولیت خطیر نمایندگی شهرداران استان در سازمان شهرداری‌های کشور را نیز برعهده داشتید و این نیز یکی از اتفاقات خوبی بود که باعث سربلندی شهر و شهرستانمان در استان گردید. این اتفاق طی چه ساز و کاری افتاد؟

- این انتخاب توسط شهرداران محترم استان و طی یک نشست حضوری بصورت سالانه انجام می‌گیرد و واگذاری این مسئولیت به اینجانب حاصل اجماع شهرداران محترم شهرهای استان بوشهر بود که امیدوارم توانسته باشم پاسخگوی این اعتماد چهار ساله باشم.

بسیار ممنونم از شما که در این گفتگو شرکت کردید. اگر صحبت خاصی باقی مانده بفرمایید.

ممنونم از شما که ترتیب این گفتگوی صمیمانه را دادید. جا دارد مجددا از ابراز لطف و همراهی همه‌ی همشهریان عزیز برازجانی‌ام در تمام چهار سال اخیر کمال تشکر را داشته باشم. از عزیزانی که طی چند روز اخیر مراتب لطف و محبتشان را از برادر و خدمتگزار کوچکشان دریغ نکردند نیز خیلی خیلی ممنونم. همینطور از همه‌ی همکاران عزیزم در مجموعه‌ی بزرگ شهرداری، اعضای محترم و پرتلاش شوراهای چهارم و پنجم که با اعتماد، همراهی و مشاوره‌های ارزشمندشان یار و همراه ما بودند و نیز از مجموعه‌ی محترم استانداری بوشهر، فرمانداری دشتستان، امام جمعه محترم برازجان، نیروهای تلاشگر نظامی و انتظامی و همه‌ی نهادها و دستگاههای اجرایی شهرستان که در این مدت یار و یاور خدمتگزاران مردم در شهرداری برازجان بودند نیز تشکر ویژه دارم.

شمار زیادی از فعالان اجتماعی، اهالی رسانه، فعالان فرهنگی و هنری، سمن‌ها، شهروندان دغدغه‌مند، کارشناسان و صاحبنظران نیز در سالهای اخیر با مشورت‌ها، همراهی‌ها و البته در مواردی با نظارت و نقدهای دلسوزانه‌ی خود یاریگر ما در پیشبرد هرچه بهتر امور بودند که جا دارد از یکایک این عزیران نیز تقدیر و تشکر کنم.

از فرصت استفاده میکنم و انتخاب همکار عزیزم جناب مهندس احمدی‌فرد را نیز به ایشان تبریک عرض نموده برایشان در این مسئولیت خطیر موفقیت آرزو میکنم و البته برای اعضای محترم شورای ششم نیز در طول چهار سال آینده آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم روز به روز شاهد رشد و پیشرفت شهر تاریخی و عزیزمان برازجان زیبا باشیم.

332073