معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتگو با پرسون:

ستاد ملی مقابله با کرونا فاقد استراتژی است/ بارِ مبارزه با بیماری به دوش مردم گذاشته شده است

در بحث واکسیناسیون به دلایل بسیار زیادی تأخیر داشتیم. در اجرای پروتکل‌ها نیز به دلیل استراتژی ناکامل و نامشخص متأسفانه مردم دچار تضاد شدند. می‌گوییم فاصله‌گذاری، محدودسازی، قرنطینه، کاهش ترددها و در عمل تعطیلی ایجاد می‌کنیم اما تعطیلی را تشویق به مسافرت می‌کنیم و صرفاً با یک جریمه راهنمایی رانندگی می‌خواهیم آن را مدیریت کنیم.
تصویر ستاد ملی مقابله با کرونا فاقد استراتژی است/ بارِ مبارزه با بیماری به دوش مردم گذاشته شده است

محمد کریمی‌نیا معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مهم‌ترین تصمیمات در جهت کاهش شیوع زنجیره کرونا اظهار داشت: الگوی فعالیت ما برای مقابله با کرونا در طی این 18 ماه اشتباه بود. ستاد ملی مبارزه با کرونا را با افرادی که نقشه‌های مشخصِ هدفمند نداشتند، با تعداد زیاد و عملکرد سنگین و کند تشکیل دادیم.

کریمی‌نیا افزود: در این جمع بسیار زیادِ سنگین و کند، بسیاری از گروه‌های اثرگذاری که از قبل تمرین کرده بودند، آماده بودند و وظیفه ذاتی کشوری داشتند مانند سازمان پدافند، سازمان مدیریت بحران با عنوان سازمان مدیریت بحران نه ذیل وزارت کشور و گروه‌های تخصصی مثل سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام پرستاری، سازمان نظام روانشناسی و انجمن جامعه شناسان کشور حضور نداشتند.

نگاه به مدیریت بیماری نگاه به یک تهدید نبود و همین مسئله سبب شد که ما نتوانیم در بخش واکسن به درستی رفتار کنیم. ناخواسته مجموعه‌های زیادی را برای ورود به بحث تولید واکسن تشویق کردیم در حالی که ضرورت ایجاب می‌کرد در تولید واکسن همگرایی داشته باشیم نه واگرایی

وی ادامه داد: در حقیقت کسانی که می‌توانستند مشاورین امین باشند، از فرآیند دور افتادند و همین مسئله سبب شد که بسیاری از تصمیماتی که گرفته می‌شد، تصمیمات ناقصی باشد و نتیجه این تصمیم ناقص، اجرایی ناقص‌تر بود.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور تصریح کرد: متأسفانه نگاه و استراتژی اصلی در ستاد مقابله با کرونا مشاهده نمی‌شد. استراتژی بسیاری از کشورهای موفق در مدیریت کرونا تهاجم به بیماری بود در حالی که ما استراتژی نداشتیم و به صورت منفعلانه بیماری را در بیمارستان‌‎ها پیگیری می‌کردیم. همین یکی از آن تضادهای بسیار بزرگی بود که اتفاق افتاد.

کریمی‌نیا با اشاره به این‌که از گروه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌ها به درستی در زمان و مکان خودشان استفاده نمی‌کردیم، بیان کرد: نکته قابل توجه این است که نگاه ما به پاندمی کرونا صرفاً یک نگاه بهداشت و درمانی بود. سند صحبت‌های من، رفتارهایی است که ستاد ملی و وزارت بهداشت در طول ۱۸ ماه گذشته به وفور داشتند و در بسیاری از موارد به توصیه‌ها و مشاوره‌های متخصصین و افراد باتجربه و دلسوز کشور توجه نکردند و همین امر سبب شد که کشورهای دیگر در حال بازگشایی فرآیندهای خود هستند و در عین درگیری‌های چندهزار نفره، فوتی‌های تک رقمی و دو رقمی پایین دارند اما در کشور ما همچنان آمار فوتی‌ها بالا است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نگاه به مدیریت بیماری نگاه به یک تهدید نبود و همین مسئله سبب شد که ما نتوانیم در بخش واکسن به درستی رفتار کنیم. ناخواسته مجموعه‌های زیادی را برای ورود به بحث تولید واکسن تشویق کردیم در حالی که ضرورت ایجاب می‌کرد در تولید واکسن همگرایی داشته باشیم نه واگرایی.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور ادامه داد: اینکه دبیر وقت کمیته علمی اعلام می‌کند بیش از ۱۴ مجموعه در حال تحقیق روی واکسن هستند، نشان‌دهنده این است که به جای ایجاد همگرایی بین نیروها، واگرایی ایجاد کرده‎ایم. این یکی از مجموعه‌های تأخیری بود که اتفاق افتاد و خلأ استراتژی در ستاد ملی خودش را اینجا نشان داد.

تمام تمرکز و بار را بر دوش مردم گذاشتند. هر جا موفق بودند گفتند ما انجام دادیم و هر جا به موفقیت نرسیدند و شکست خوردند گفتند مردم پروتکل‌ها را رعایت نکردند

وی در ادامه تشریح کرد: در بحث واکسیناسیون به دلایل بسیار زیادی تأخیر داشتیم. در اجرای پروتکل‌ها نیز به دلیل استراتژی ناکامل و نامشخص متأسفانه مردم دچار تضاد شدند. می‌گوییم فاصله‌گذاری، محدودسازی، قرنطینه، کاهش ترددها و در عمل تعطیلی ایجاد می‌کنیم اما تعطیلی را تشویق به مسافرت می‌کنیم و صرفاً با یک جریمه راهنمایی رانندگی می‌خواهیم آن را مدیریت کنیم.

کریمی‌نیا با بیان این‌که بیماری همه‌گیر شوخی بردار نیست و باید به درستی شناسایی و مدیریت شود، عنوان کرد: متأسفانه در یک 18 ماه گذشته در این فرآیند کوتاهی‌های بسیار زیادی شد. اگر به کوتاهی‌ها و ترک فعل‌هایی که شده و کارهایی که باید انجام می‌شد و نشد، رسیدگی می‌شد و با متولیان و مسئولین آن‌ برخوردهای قانونی صورت می‌گرفت، شرایط متفاوت بود.

معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در پایان گفت: تمام تمرکز و بار را بر دوش مردم گذاشتند. هر جا موفق بودند گفتند ما انجام دادیم و هر جا به موفقیت نرسیدند و شکست خوردند گفتند مردم پروتکل‌ها را رعایت نکردند.

331587