یک فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با پرسون عنوان کرد:

پرهیز از خوددرمانی توسط آنتی‌بیوتیک‌ها/ جبران عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌‎بیوتیک‌ها طولانی مدت است

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: مصرف بی رویه آنتی‌بیوتک ها در این روزها که کرونا شیوع بسیار بالایی یافته است به سرعت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و همین امر می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا را بسیار افزایش دهد، بنابراین مصرف آنتی‌بیوتک‌هایی همانند آزیترومایسین و... نباید هرگز به صورت خودسرانه باشد، زیرا جبران عوارض آن کاری بسیار سخت و زمان بری برای بیماران و مصرف کنندگان است.

تصویر پرهیز از خوددرمانی توسط آنتی‌بیوتیک‌ها/ جبران عوارض مصرف خودسرانه آنتی‌‎بیوتیک‌ها طولانی مدت است

سایت خبری پرسون ـ دکتر فرشاد ثامن؛ فوق تخصص بیماری‌های ریوی در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: در کنار شیوع اپیدمی و پاندومی کرونا در جهان و ایران، شاهد شیوع نوعی خوددرمانی‌های خودسرانه و بعضا سفارشات و دستورالعمل‌های بهداشتی در مقابله با ویروس کووید19 بوده و هستیم که همین خوددرمانی‌ها همسو با کرونا جان بسیاری از مردم را به خطر انداخته است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: متاسفانه فضای مجازی به مکانی برای انتشار بسیاری از کلیپ‌هایی شده است که هیچ مرجع رسمی و قانونی ندارند و هرکسی می‌تواند تنها با داشتن دسترسی به فضای مجازی کلیپی درباره درمان کرونا و... بارگذاری کند و در مقابل بسیاری از این مخاطبان هم سلامت خود را به دست این کلیپ‌های بی‌محتوا می‌سپارند.

ثامن در ادامه بیان داشت: بارزترین این باورهای نادرست که امروز در سراسر فضای مجازی قابل مشاهده است تجویز داروهایی است که نه تنها در درمان کرونا تاثیری ندارد، بلکه هم باعث بالا رفتن ریسک درگیری بدن با ویروس کووید19 می‌شود و هم اینکه خود این نسخه‌های خودسرانه زمینه ساز بیماری‌ها و امراض دیگر در بدن شخص می‌شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: در بسیاری از این کلیپ‌ها دیده شده است که مردم را به مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی همانند تاوانکس، آزیترومایسین، سفکسیم و... برای حفاظت در برابر کرونا تشویق می‌کنند که پیروی از این کلیپ‌ها و دستورالعمل‌های ساختگی خود زمینه از بین رفتن ایمنی بدن در برابر کرونا خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیشتر آنتی‌بیوتک‌ها به خاطر مشکلات عفونی مختلف در بدن توسط پزشک حاذق و متخصص تجویز می‌شوند و نمی‌توان هر دارویی را برای درمان کرونا به صورت خودسرانه تجویز و مصرف کرد.

ثامن به عوارض برخی از این آنتی‌بیوتیک ها اشاره کرد و افزود: برای مثال مصرف خودسرانه آزیترومایسین می‌تواند عوارض بسیار و البته طولانی مدتی برای بدن هر فردی به دنبال داشته باشد، بنابراین خواهش ما از مردم این است که از خوددرمانی در این شرایط کرونایی به شدت پرهیز کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: بعضی از هموطنان به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروی آزیترومایسین می‌کنند. به هر حال اگر مصرف این دارو مفید و موثر هم باشد، بازهم مصرف آن باید با تجویز پزشک مربوطه صورت گیرد.

وی ادامه داد: آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک است که برای جلوگیری از عفونت برخی از باکتری‌ها مصرف می‌شود. این دارو روی عفونت‌های ویروسی مانند کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا اثری ندارد و معمولا آزیترومایسین را برای عفونت سینوس، بیماری مزمن انسدادی ریه یا لوزه تجویز می‌کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: آزیترومایسین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از باکتری‌های خانواده استرپتوکوک مبارزه کند.

ثامن گفت: مصرف بی رویه آنتی‌بیوتک ها در این روزها که کرونا شیوع بسیار بالایی یافته است به سرعت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و همین امر می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا را بسیار افزایش دهد، بنابراین مصرف آنتی‌بیوتک‌هایی همانند آزیترومایسین و... نباید هرگز به صورت خودسرانه باشد، زیرا جبران عوارض آن کاری بسیار سخت و زمان بری برای بیماران و مصرف کنندگان است.

غلامرضا آیین مهر ـ استان کردستان

331551