مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خبر داد:

صدور پروانه بهره برداری گلخانه هیدروپونیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از صدور پروانه بهره برداری واحد یک هکتاری گلخانه هیدروپونیک سبزی و صیفی در شهرستان فامنین خبر داد.
تصویر صدور پروانه بهره برداری گلخانه هیدروپونیک

جعفر کاویانی دلشاد مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در گفتگو با پرسون اظهار کرد: با اقدامات ترویجی انجام شده کشاورزان از مزایای احداث گلخانه با توجه به تغییرات اقلیمی آگاه شده و کشت های گلخانه ای در شهرستان بر خلاف سال های گذشته مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

وی افزود: احداث گلخانه هیدروپونیک در شهرستان توسط یکی از سرمایه گذاران در فاز نخست با ظرفیت تولید 400 تن و اشتغالزایی 11 نفر و سرمایه گذاری 110 میلیارد ریال، گامی مهم در جهت اشتغال پایدار در فامنین و حفظ منابع آب و خاک است.

کاویانی دلشاد همچنین از پیگیری احداث واحد 3 هکتاری گلخانه هیدروپونیک توسط سرمایه گذار در فاز دوم خبر داد و گفت: هرچند گلخانه هیدروپونیک در مقایسه با گلخانه های خاکی در ابتدا با صرف هزینه بیشتری احداث می شود و نیاز به نیروی متخصص جهت کار در گلخانه است اما مزایای این گلخانه ها شامل کاهش میزان آب مصرفی، عملکرد بالاتر، مصرف بهینه عناصر غذایی، کاهش مصرف سموم و عملیات کشاورزی و امکان کشت هیدروپونیک در مناطقی که خاک غیر قابل کشت دارند، در دراز مدت علاوه بر حفظ محیط زیست موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

وی به کشاورزان شهرستان تاکید کرد: با توجه به شرایط زمین و دسترسی به نیروی متخصص مورد نیاز و همچنین میزان سرمایه اولیه نسبت به انتخاب کشت هیدروپونیک و یا کشت در گلخانه های خاکی جهت مدیریت منابع آب و خاک شهرستان اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک هکتار گلخانه در 2 واحد ۵ هزار متر مربعی در حال بهره برداری است و دو واحد دیگر در سطح یک هکتار در حال عقد قرارداد دریافت تسهیلات بانک کشاورزی هستند.

وی افزود: تعداد 8 مورد تقاضای دیگر در سطح 9 هکتار در حال پیگیری است.

کاویانی دلشاد تصریح کرد: برای احداث گلخانه های مشاغل خانگی و داخل روستا و گلخانه های کوچک مقیاس زیر ۴ هزار متر مربع نیز مجوز صادر و تسهیلات پرداخت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در پایان گفت: با توجه به کمبود آب در شهرستان و کاهش سطح آب های زیرزمینی از مردم شهرستان در خواست می شود به سمت تولید در سیستم بسته و گلخانه ای بروند تا مانع هدر رفتن منابع آب و خاک شوند.

331318