اشتغالزایی با مهار مدرک‌گرایی

ترویج مهارت‌آموزی و مهار مدرک‌گرایی می‌تواند به اشتغال‌زایی کمک کند کاری که در سمنان نتیجه خوبی داشته است.
تصویر اشتغالزایی با مهار مدرک‌گرایی

به گزارش سایت خبری پرسون از سمنان، مهارت آموزی آنقدر مهم است که روزی در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی «کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای» تلنگری برای تاکید چندباره در زمینه ترویج فرهنگ مهارت آموزی نامگذاری شده است؛ چرا که ارائه آموزش‌های مهارتی، مهارت افزایی متناسب با نیاز بازار همراه با اصل نوآوری، گره‌گشای کاهش بیکاری محسوب می‌شود و یکی از رویکردهای استان سمنان توجه و در اولویت قراردادن مقوله مهارت است.

براساس گزارش‌ها، نزدیک به ۶۳ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان طبق راستی‌آزمایی اشتغال انجام شده شاغل هستند و آمار اشتغال دانش‌آموختگان نشان می‌دهد در استان سمنان متناسب با نیاز بازار رشته‌های تحصیلی ارائه می‌شود و همین امر موجب شده جمعیت دانش‌آموخته بیکار در این رشته‌های تحصیلی کمتر به چشم بخورد.

علاوه بر توجه به ارائه رشته‌های تحصیلی مهارتی، ارائه کلاس‌های مهارت آموزی در فنی و حرفه‌ای استان سمنان از دیگر نقاط قوت و کنترل آمار بیکاری است.

براساس گزارش‌ها، تشکیل جلسات شورای مهارت در استان سمنان با عضویت بیش از ۴۰ دستگاه، تدوین سند راهبردی توسعه آموزشهای مهارتی، ایجاد دپارتمان‌های ملی قطعه سازی خودرو و اقتصاد دیجیتال، ایجاد دپارتمان‌های تخصصی فرش و دست بافته های سنتی مهدیشهر، نان و شیرینی های سنتی دامغان و گردشگری شاهرود، ایجاد ۱۰ مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی و ایجاد ۱۱ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی (TMC) در دانشگاه‌های استان سمنان، از جمله اقدامات ارزشمند اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در چند سال گذشته است.


ثبت نرخ بیکاری ۷.۵ درصد در استان سمنان

براساس آمارها، در سال ۱۳۹۲ نرخ بیکاری در استان سمنان ۷.۴ درصد و در سال گذشته نرخ بیکاری استان با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های ظالمانه، ۷.۵ درصد بود که مهارت‌آموزی و ترویج فرهنگ فراگیری مهارت از جمله عوامل کنترل نرخ بیکاری در این سال‌ها بود.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های تعیین وضعیت بازار کار هر جامعه، نرخ بیکاری آن جامعه است و نرخ بیکاری در استان سمنان براساس آخرین گزارش‌ها مربوط به سال گذشته و ۷.۵ درصد است.

علیرضا دیانی تصریح کرد: سمنان در زمینه اشتغالزایی و پایین بودن نرخ بیکاری جزو استان‌های برتر کشور است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اثرگذار بر آمار مربوط به نرخ بیکاری، متغیر نرخ مشارکت اقتصادی است و نرخ مشارکت اقتصادی استان سمنان در سال گذشته ۳۷.۶ درصد بود.

وی بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی از نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) ۱۵ ساله و بیشتر به جمعیت در سن کار ۱۵ ساله و بیشتر ضرب در ۱۰۰ به دست می‌آید.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان سمنان اظهار داشت: کنترل نرخ بیکاری از مولفه‌های مهم اقتصادی و پیش‌شرطی موثر در تحقق شعار امسال و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.


سمنان جزو استان‌های برتر در کنترل نرخ بیکاری

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بیان کرد: سمنان در ۱۰ سال اخیر دارای کمترین نرخ بیکاری در مقایسه با دیگر استان های کشور بود و این نشان از توجه به اشتغالزایی و تکیه بر مهارت‌آموزی در استان است.

اسماعیل غنیان ابراز داشت: امسال یکهزار و ۶۳۲ نفر جویای کار در سامانه کاریابی نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۵۹ درصد مرد هستند، ۶۹ درصد نام نویسی کنندگان جویای کار در استان سمنان فاقد مهارت و ۵۴ درصد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان سمنان یادآور شد: ۷۱ درصد از افراد به کارگمارده شده استان سمنان در سال جاری مرد هستند.
غنیان اظهار داشت: ۹۶.۵ درصد از تسهیلات مشاغل خانگی در استان سمنان سال گذشته جذب شد که میزان جذب قابل قبول است و نشان از توسعه مهارت‌آموزی است.


ارائه ۶۳ رشته مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان

دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان به عنوان تنها دانشگاه دولتی مهارتی در استان با چهار دانشکده در شهرستان‌های سمنان، شاهرود و امیرآباد دامغان مشغول به فعالیت است و توانسته با ارائه آموزش‌های مهارتی سهم زیادی در کاهش بیکاری داشته باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ی استان سمنان گفت: تعداد رشته‌های ارائه شده در دانشگاه فنی و حرفه ای استان به ۶۳ رشته رسید.

رضا نقدی بیان کرد: تربیت مهندسان و تکنیسین‌های مورد نیاز بازار کار، یکی از وظایف دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، و ۳۹ رشته کاردانی، ۲۱ رشته کارشناسی ناپیوسته و چهار رشته کارشناسی پیوسته در این دانشگاه تدریس می‌شود.

وی اضافه کرد: براساس آمایش رشته ها و ضرورت های کارآفرینی استان سمنان و همچنین افزایش مهارت آموزی و رفع نیازهای صنعت، مجوز رشته‌های مهندسی حرفه ای کامپیوتر، حسابداری و گرافیک در مقطع کارشناسی پیوسته برای دانشکده های فنی وحرفه ای استان اخذ شد که از مهرماه امسال دانشجو پذیرفته می شود.

نقدی با اشاره به فعالیت ۱۷۶ آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای در کشور اظهار داشت: هدف از این مراکز آموزشی توسعه آموزش عالی فنی و حرفه‌ای، گسترش شایستگی‌های حرفه‌ای از طریق توسعه دانش و مهارت و نگرش به تربیت نیروهای متخصص در کشور است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان گفت: سه‌هزار دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه ای استان مشغول به تحصیل هستند.

ایجاد ۱۱ مرکز مشاوره شغلی دانشگاهی در استان سمنان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: ۱۱ مرکز مدیریت مهارت آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه‌های استان به منظور ارائه آموزش مهارتی به دانشجویان استان در هشت سال گذشته راه‌اندازی شد.

سید حسین شاهچراغ ابراز داشت: کشوری توانمند به لحاظ اقتصادی، نیازمند تربیت دانشجویانی است که اهل خطرپذیری باشند و این امر نیازمند آموزش مهارت است در همین ارتباط با مشاوره‌های شغلی درست می‌توان دانشجویان را در زمینه شغلی هدایت کرد.

وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۷ هر سال یک مرکز دانشگاهی مشاوره شغلی در استان سمنان فعالیت می‌کرد و در سال ۹۸ تعداد این مراکز به ۶ مرکز رسید.

شاهچراغ بیان کرد: سال گذشته شیوع کرونا فعالیت‌ها را تحت تاثیر قرار داد و تنها سه مرکز برای ارائه‌ آموزش مهارتی فعال بود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان بیان کرد: این اداره‌کل با آموزش به ۴۹ دانشجو در سال ۹۶، ۴۶ دانشجو در سال ۹۷، ۴۳ دانشجو در سال ۹۸ و ۲۳ دانشجو در سال گذشته با اجرای طرح کارآموزی به مهارت‌افزایی این قشر کمک کرد.

وی افزود: راه‌اندازی مراکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی برای ارتقای دانش فنی و مهارتی شاغلان صنایع در استان سمنان نیز همواره مورد توجه بوده است.
شاهچراغ اظهار داشت: ایجاد ۱۰ مرکز جوارکارگاهی و بین کارگاهی از دستاوردهای مهم اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان در سال‌های گذشته است.

وی یادآور شد: برای صیانت از نیروی کار و ارتقای مهارت منابع انسانی صنایع و صنوف از طریق ایجاد مراکز آموزش جوارکارگاهی و آموزش ضمن کار، مجوزهای مورد نظر در بخش صنایع و اتحادیه‌ها صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: ارتقای مهارت تکنسین‌ها، کارگران و کارکنان صنایع و صنوف یکی از هدف‌های آموزش‌های مهارتی برای توسعه و شکوفایی مهارتی کشور است و مراکز جوارکارگاهی در این ارتباط راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان گفت: تدوین سند راهبردی توسعه آموزش‌های مهارتی استان از دیگر دستاوردهای این اداره‌کل در دولت تدبیر و امید به منظور ارائه آموزش هدفمند است.
شاهچراغ خاطرنشان کرد: ۱۸ آموزشگاه دولتی و ۱۰۸ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای فعال در استان سمنان وجود دارد.

افراد مهارت‌دیده استان سمنان بیکار نیستند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر حتی یک فرد دارای مهارت در استان بیکار نیست گفت: این استان یکهزار نیروی کار متخصص فنی نیاز دارد.

علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: ۲ هزار واحد صنعتی و ۶۰۰ واحد معدنی در استان سمنان فعال است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر حتی یک فرد دارای مهارت در استان سمنان بیکار نیست افزود: به تعداد یکهزار نیروی کار متخصص فنی در استان سمنان کمبود وجود دارد.

دوری جستن از فرهنگ تلخ مدرک گرایی و توجه به فراگیری آموزش‌های مهارتی، بی شک زمینه ساز موفقیت در زندگی فردی و اجتماعی و رفع مشکل بیکاری است و ضرورت دارد تقویت برقراری ارتباط جدی بین دانشگاه و صنعت و ارتباط آموزش با اقتصاد و اشتغال بیش از پیش مورد توجه باشد.

منبع:ایرنا

330991