ابهام در زمان معرفی لیست کابینه / اولین شکاف در دولت سیزدهم نمایان شد

پس از گذشت بیش از 50 روز از انتخاب آیت الله رئیسی بعنوان رییس جمهور سیزدهم هنوز لیست کابینه در مرحله گمانه زنی هاست.
تصویر ابهام در زمان معرفی لیست کابینه / اولین شکاف در دولت سیزدهم نمایان شد

به گزارش سایت خبری پرسون، با پایان یافتن فرآیند انتخابات در 25 خرداد 1400 آیت الله سید ابراهیم رییسی توانست با کسب اکثریت آرا مقتدرانه بعنوان رییس جمهور سیزدهم جمهوری اسلامی انتخاب شود و با انتخاب وی روح تازه ای در کالبد سیاسی کشور دمیده شد و دوران کسالت بار دولت یازدهم و دوازدهم که الحق والانصاف تنها ثمره آن رخوت انگیزی در جامعه و نابود کردن امید و تدبیر بود تمام شد.

با اعلام منتخب 1400 مردم، کاررئیسی برای چینش کابینه سیزدهم از فردای همان اعلام نتایج آغاز و گمانه زنی ها برای انتخاب اصلح به جهت سکان داری پست های اجرایی و مدیریتی دولت با حضور نخبگان و افراد شایسته شروع شد.

آیت الله رییسی در بسیاری از وعده های انتخاباتی، کابینه خود را فراجناحی اعلام و اصل حضور افراد در کابینه را شایسته سالاری عنوان کرد.

* فراجناحی خواندن کابینه از سوی رئیسی باعث شد تا بسیاری از سیاسیون برای حضور خود در کابینه سیزدهم اعلام آمادگی کنند بطوری که برخی وزرای روحانی هم به دنبال موج سواری از این موضوع با صدور پیغام هایی به دفتر رئیس جمهور منتخب اعلام آمادگی کردند تا این دولت را یاری کنند.

این گفته ها برگرفته از توصیه هایی است که مقام معظم رهبری در بسیاری از فرمایشات خود به سران سیاسی کشور این موضوع را تاکید داشتند که «اصل بر شایسته سالاری و جوانگرایی باید اولویت باشد».

با انتشار اخبار غیر رسمی از سوی نزدیکان حلقه رییس جمهور منتخب بسیاری بودند که با اعمال فشار و استفاده از استراتژی های سیاسی لیست های کاذبی را طراحی کردند و هدف آنها تحت فشار قرار دادن ابراهیم رئیسی برای محدود کردن انتخاب ها برای کابینه بود تا بتوانند به این بهانه سهم خواهی خود را زیر پوستی عنوان کنند.

من را هم ثبت نام کنید؛ازخجالت تان در میآیم

با قوت گرفتن گمانه زنی ها در خصوص برخی افراد، خبری مبنی بر راه اندازی سامانه ای برای معرفی افراد شایسته در پست های مختلف روی خروجی رسانه ها قرار گرفت که مقرر شده بود تا مردم افرادی که لایق نشستن بر کرسی های مدیریتی کشور هستند معرفی و فرآیند استعلامات بر پایه شایسته سالاری صورت گیرد.

راه اندازی این سامانه فکری بسیار خوبی بود که برای نخستین بار در سیستم دولت اتفاق می افتاد اما داده ها نشان از هجوم کاربرانی بود که در دولت قبل هم مناسبی را داشتند و به اقوام و خویشاوندان خود توصیه کرده بودند که نام این افراد را بعنوان مدیر شایسته در این سامانه اعلام کنند.

در همین باره اخباری غیر رسمی از وعده های مالی هنگفت حکایت داشت که بطور مثال برخی ها عنوان میکردند:«اگر نا من را بعنوان فردی شایسته در سامانه ثبت کنید و من مورد تایید دولت سیزدهم قرار گیرم قطعاً جبران مافات خواهیم کرد.»

جدای این موضوعات حاشیه ای، خوشبختانه غربالگری که در این سامانه رخ داد باعث شد تا بسیاری از نخبگان و شایستگان صدارت های اجرایی کشور دیده شده و بتوان بر روی آنها برنامه ریزی کرد.

ارائه لیست به بهارستان نشینان در روز تحلیف

چندی پیش از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف آیت الله رئیسی دفتر رییس جمهور منتخب در اطلاعیه هایی اعلام کرده بود که لیست وزرای پیشنهادی در مرحله نهایی شدن است و به احتمال زیاد در روز برگزاری مراسم تحلیف لیست به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد تاروند آغاز بررسی صلاحیت ها با سرعت بیشتری انجام شود اما مراسم تحلیف پایان یافت و لیستی ارائه نشد.

هنوز خبری از لیست نیست

باگذشت بیش از 50 روز از انتخاب آیت الله رئیسی بعنوان رییس جمهور سیزدهم هنوز لیست کابینه در مرحله گمانه زنی هاست بطوری که عدم ارائه لیست در زمانبندی مقرر تبعات مخربی را در آینده خواهد داشت و این دوره به گفته بسیاری از تحلیلگران این برهه بعنوان برهه ای حساس است و باید به سرعت ویرانه و زمین سوخته ای که میراث دولت روحانی بود بازسازی شود.

شاید یکی از شاخصه های عدم ارائه لیست کابینه از سوی رئیسی تردید برای انتخاب گزینه بهتر است که اگر این موضوع صحت داشته باشد قطعاً جای بسی امیدواری و خوشحالی است.

صدور حکم معاون اول و رییس دفتر

روز گذشته در جریان اعلام اسامی کابینه سیزدهم آیت الله رئیسی رییس جمهوری، طی احکامی جداگانه محمد مخبر که قبل از این حکم بعنوان رییس ستاد اجرایی امام(ره) بود را بعنوان معاون اولی رییس جمهور و غلامحسین اسماعیلی هم که قبل از این حکم بعنوان سخنگوی دستگاه قضا فعالیت داشت را بعنوان رئیس دفتر رئیس جمهور معرفی کرد.

اولین شکاف در دولت سیزدهم

پس از تغییرات دقیقه ۹۰ رئیسی در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی مخبر انجام شده بود، قرار بود ۱۰ صبح دیروز لیست کابینه به مجلس ارایه شود اما هنوز خبری از تکمیل گزینه های مهم اقتصادی دولت خبری نیست.

* در گزارش برخی رسانه ها آمده است که این شکاف ها و مباحث بین رئیسی و مخبر با مقاومت مخبر خصوصاً در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی آقای زاهدی وفا و رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.

حتی مخبر با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمیشود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد.

گزینه مخبر برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود که برعکس گزینه آقای رئیسی مورد قبول اقتصاددانان است و کارنامه علمی و اجرایی قابل دفاعی دارد. اما اطرافیان آقای رئیسی با بهانه‌های واهی فرزین را از لیست کنار گذاشتند. این درحالیست که برنامه اقتصادی دولت رئیسی را هم محمدرضا فرزین نوشته بود!

احتمال ارائه لیست پس از دهه اول محرم

با روند کند معرفی کابینه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی احتمال آن می رود که گزینه های مهم وزارتخانه های اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی به زمان بعد از روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی موکول شود اما بنظر میرسد که تعلل رییس جمهور سیزدهم بیش از حد بوده و وی به دنبال معرفی گزینه های بهتر برای این دو وزارتخانه است.

شاید این کندی که در معرفی وزرای پیشنهادی محقق شده قابل تامل باشد اما موضوعی که در بین سیاسیون بعنوان ضعف اعلام شده معرفی معاونان رئیس جمهوری در بخش هایی است که نیاز به کسب رای اعتماد از سوی بهارستان را ندارد.

معاونت امور زنان و خانواده، معاونت حقوقی،معاونت علمی و فناوری، معاون اجرایی، معاون اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور، معاون سیاسی و امنیتی، معاون امور مجلس، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ازجمله معاونت هایی است که نیاز به کسب رای اعتماد از سوی نمایندگان ملت را ندارد و صدور احکام برای گزینه های اصلح قطعا میتواند بخش اعظمی از فشارهای وارده به ضعف عملکرد در انتصابات را بکاهد.

آقای دولت زوتر بجنبید

با علم بر اینکه دولت بدنبال تشکیل بدنه قوی و کارآمد است و این موضوع علیرغم تمام ضعف ها به نوعی یک نقطه قوت و مایه مباهات نیز محسوب میشود باید اذعان کرد که با توجه به صدور برنامه های ضرب العجل که از سوی رئیسی در 10 محور مختلف در حوزه های مهم از جمله اقتصاد و سیاست در مراسم تنفیذ عنوان شد مبین این است که قطعاً اگر فرآیند تشکیل دولت به سرعت پیش نرود برنامه زمانی اعلام شده برای عملیاتی کردن این محورهای مهم با دیرکرد زمان مواجه خواهد شد و این قصه با اعلان ضرب العجلی برنامه های دولت سیزدهم منافات دارد، اما شاید در نهایت این تامل در انتخاب گزینه ها، نوید یک جهش موفقیت آمیز در آینده ای نزدیک هم باشد.

330885