گزینه دوم برای دست کم ۶ وزارتخانه باید وجود داشته باشد/ از لیست رئیسی سه وزیر پیشنهادی کار سختی در بهارستان ندارند

هفته گذشته اختلاف رئیسی و مخبر بر سر تعیین وزرای پیشنهادی به پایان رسید و اسامی وزرا به مجلس ارسال و اعلام وصول شد اما به نظر می رسد رئیس جمهور برای دست کم 6 وزیر پیشنهادی نتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.
تصویر گزینه دوم برای دست کم ۶ وزارتخانه باید وجود داشته باشد/ از لیست رئیسی سه وزیر پیشنهادی کار سختی در بهارستان ندارند

به گزارش سایت خبری پرسون، از ابتدای این هفته، فرآیند بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی کلید خورد، با وجود اینکه مجلس و دولت همسویی شکل گرفته است و مدام قالیباف از تریبون مجلس از همکاری تمام قد با دولت می گوید اما به نظر می رسد، رئیسی چالشی جدی برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان برای وزرای پیشنهادی داشته باشند.

فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با کمتر 50 عضو را می توان مهمترین مخالفان دولت دانست از این رو نمایندگان این فراکسیون با حساسیت بیشتر رای اعتماد را دنبال می کنند و انتظار می رود بیشترین مخالفت را داشته باشند.

آنچه از گوشه و کنار راهرو های مجلس شورای اسلامی به گوش می رسد شش وزیر پیشنهادی دولت رئیسی شانس کمی برای دریافت رای اعتماد از نمایندگان را دارند و به نظر می رسد رئیسی باید از هم اکنون به فکر گزینه های دیگر برای این وزارتخانه ها باشد.

بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان، حجت الله عبدالملکی وزیرپیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدعلی زلفی گل وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت و علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو با استقبال نمایندگان روبه رو نشده و احتمال اینکه صحن علنی به این شش نفر رای اعتماد ندهند بسیار بالا است.

در عوض پنج وزیر پیشنهادی از هم اکنون رای اعتماد مجلسی ها را گرفته و می توانند مطمئن باشند هفته آینده بر کرسی وزارتخانه های مدنظر تکیه خواهند زد. خاندوزی، امیرعبداللهیان و ساداتی نژاد از همکاران مجلسی خود رای اعتماد می گیرند و به وزارتخانه های اقتصادی، امور خارجه و کشاورزی می روند. از سوی دیگر نمایندگان به وزرای پیشنهادی دادگستری (امین‌حسین رحیمی)، راه و شهرسازی (رستم قاسمی) ، کشور (احمد وحیدی) و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (سید عزت الله ضرغامی)اقبال خوبی نشان داده اند.

با این حال باید دید جلسات کمیسیون ها با وزرای پیشنهادی تا چه اندازه می تواند نظر نمایندگان را تغییر دهد تا همه وزرای پیشنهادی بدون یک ردی تصدی امور را برعهده بگیرند.

منبع: خبرفوری

332806

مطالب مرتبط