یک آسیب شناس در واکنش به ماجرای ارومیه:

برخی به دنبال معرفی چهره طالبانی از دین هستند

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: اگر هر شهروند خودسرانه، با رفتارهای خشونت آمیز، خارج از ادب و اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر کند، دیگر قوانین شهری باید جای خود را به قانون جنگل داده و مردم شهرها را خالی و به بیانان‌ها روند.
تصویر برخی به دنبال معرفی چهره طالبانی از دین هستند

به گزارش سایت خبری پرسون، چند روز گذشته به دنبال درگیری لفظی میان یک راننده سواری پژو پارس با دو عابر زن به بهانه بدحجابی در ارومیه، راننده سواری اقدام به زیر گرفتن این دو نفر کرد. راننده این خودرو از صحنه متواری شد اما در ساعات پایانی دو شب گذشته دستگیر شد.

هر دو زن زیرگرفته‌شده نیز به نزدیکترین مرکز اورژانس منتقل شدند. حال هر دو‌ نفر آنها نیز مساعد اعلام شده، هر چند یکی از آنها دچار آسیب‌دیدگی زیادی شده ‌است.

مجید ابهری، آسیب شناس اجتماعی در این خصوص به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: از نگاه رفتارشناسی اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر دو اهرم بازدارنده از آسیب‌های اجتماعی و خطاهای رفتاری در جامعه می‌باشد. با نگاه به مسائل دینی و دستورات مرتبط این وظایف اجتماعی دارای شرایطی هستند که باید رعایت شود؛ در غیر این صورت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک حرکت فرهنگی، اجتماعی و انسانی موجب دلزدگی از دین و معرفی چهره‌ای خشن از باورهای دینی می‌شود.

ابهری تصریح کرد: امر به معروف دارای شرایطی است که یکی از مهم‌ترین موارد، ملایمت و ادب در گفتمان است، به نحوی که فرد اشتباه خود را قبول کند. با خشونت و بی ادبی امر به معروف و بازدارندگی از زشتی‌ها محقق نمی‌شود.

وی افزود: متأسفانه برخی افراد که شرایط امر به معروف را به خوبی نمی‌دانند و با آن آشنا نیستند؛ تصور می‌کنند هر چقدر خشونت در رفتار داشته باشند؛ امر به معروف سریع‌تر و موثرتر صورت می‌گیرد. در حالی که برعکس اگر با لطافت و مهربانی باشد؛ باعث جذب طرف مقابل به باورهای دینی می‌شود.

این آسیب شناس ادامه داد: اگر اصول لازم در امر به معروف و نهی از منکر رعایت نشود، سبب فرار از دین، زشتی، خشونت و معرفی چهره طالبانی از دین به جای ارزش‌های محترم و مقدس دینی می‌شود. در حادثه‌ای که در ارومیه رخ داد، فردی به دو نفر به بهانه بی‌حجابی با خودرو حمله کرده و آنها را زیر گرفته است. شاهدان می‌گویند قبل از انجام این عمل، فرد خاطی تذکر داده است.

ابهری تصریح کرد: در هر حالت هیچ شهروندی حق ندارد موجب آزار جسمی و روحی شهروندان شود. کشور دارای قانون، نیروی انتظامی و قوه قضاییه است. اگر هر شهروند خودسرانه، با رفتارهای خشونت آمیز، خارج از ادب و اخلاق، امر به معروف کند، دیگر قوانین شهری باید جای خود را به قانون جنگل داده و مردم شهرها را خالی و به بیانان‌ها روند.

وی گفت: به عنوان یک آسیب شناس اجتماعی که بخش قابل توجه از عمر خود را در این زمینه صرف کرده ام؛ امیدوارم نظام قضایی و سیستم انتظامی و امنیتی با فرد خاطی برخورد مناسبی انجام دهند تا از تکرار این گونه رفتارها جلوگیری شود.

این آسیب شناس اجتماعی در پایان گفت: هیچ کس حق ندارد امنیت روانی و جانی شهروندان را به بهانه اجرای احکام دینی سلب نماید. قانون باید در مقابل این گونه افرد ایستادگی و از رفتارهای خودسرانه آنها جلوگیری کند.

330793