در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان مطرح شد؛

کمبود واکسن و اختلال در روند واکسیناسیون/ رشت ظرفیت تزریق روزانه 25 هزار دُز واکسن دارد

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان رشت گفت: 23 پایگاه در سطح رشت براحتی قادر به تزریق روزانه 25 هزار دُز واکسن است اما از هفته گذشته میزان واکسن ورودی به استان کاهش یافت و روند واکسیناسیون دستگاه‌ها تقریبا تعطیل شد و منتظر محموله جدید واکسن هستیم.
تصویر کمبود واکسن و اختلال در روند واکسیناسیون/ رشت ظرفیت تزریق روزانه 25 هزار دُز واکسن دارد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، علی فتح اللهی، سرپرست مرکز بهداشت شهرستان رشت در جلسه ستاد مقابله با کرونا شهرستان ضمن تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و دهه عاشورا و همچنین اشاره به سالروز شهادت شهید صارمی و بزرگداشت روز خبرنگار اظهار داشت: امسال نیز همچون سال گذشته در اجرای مراسم محرم محدودیت‌هایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با همراهی مردم و هیئت امناء مساجد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم را برگزار کنیم.

وی با ذکر اینکه هم اکنون هر سه دقیقه یکی از هموطنان‌مان را در سطح کشور بر اثر ابتلا به کرونا از دست می‌دهیم، گفت: آیا این آمارها نشان دهنده وجود بحران در کشور نیست؟ چگونه باید بگوییم که شرایط مناسب نیست تا مردم بتوانند عمق فاجعه را درک کنند؟

فرماندار رشت ضمن درخواست از همراهی همه مردم و همه دستگاه‌ها برای عبور از این بحران گفت: در شرایط فعلی دو راه پیش رو داریم که باید به طور همزمان صورت پذیرد و آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همراه انجام واکسیناسیون است.

وی ضمن انتقاد از عدم توازن در تخصیص میزان دُزهای واکسن ورودی به استان با توجه به جمعیت شهرستان رشت گفت: شهرستان رشت میزان 40 درصد از جمعیت کل استان را در خود جای داده و علاوه بر آن کلیه خدمات درمانی و اداری استان نیز در رشت صورت می‌پذیرد بنابراین از عزیزان بهداشت و درمان استان می‌خواهم با توجه به شرایط حاد و افزایش میزان بستری‌های شهرستان، تعداد دُزهای واکسن اختصاص یافته به رشت نیز افزایش یابد.

فتح اللهی به کمبود واکسن در استان نیز اشاره داشت و گفت: آمادگی افزایش تعداد پایگاه‌های انجام واکسیناسیون را به بیش از 40 پایگاه داریم اما در صورت نبود واکسن کافی ایجاد این مراکز در حال حاضر ضرورتی ندارد.

وی با اشاره به جمعیت دستگاه‌های هدف اعلام شده برای انجام واکسیناسیون همانند آموزش و پرورش گفت: جمعیت آموزش و پرورش شهرستان بالغ بر 15 هزار نفر است، که این دلیل اولویت انجام واکسیناسیون این گروه نسبت به سایر دستگاه‌هایی با جمعیت‌های بسیار کمتر است.

فرماندار رشت با انتقاد از شلوغی مراکز واکسیناسیون، بر نوبت‌دهی منظم در این مراکز تأکید کرد و گفت: به تعداد واکسنی که در اختیار دارید برای شهروندان پیامک ارسال کنید.

وی افزود: با توجه به میزان ازدحام شهروندان در پایگاه‌های واکسیناسیون چمران و ملوان، طی چند روز آینده این مراکز تعطیل و پایگاه‌های جایگزین اعلام خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مرکز استان تعطیلی اصناف و مراکز گردشگری را جزء مصوبات قانونی خواند و پیگیری و اجرای آن توسط دستگاه‌های مربوطه را ضروری دانست.

در این جلسه مازیار محمدی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان رشت تعداد بستری‌های شهرستان را 1005 نفر و تعداد فوتی‌ها را نیز 23 نفر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ورودی‌های استان همچنان باز و فعالیت مکان‌های پر تردد همچنان ادامه دارد.

وی ورود خودروهای غیربومی را علاوه بر ازدحام جمعیت، منجر به احتمال جهش‌های ناشناخته و خطرناک ویروس کرونا این‌بار از داخل کشور دانست و بسته شدن راه‌های ورودی را یک ضرورت عنوان کرد.

سرپرست مرکز بهداشت رشت با اشاره به 111 امین روز واکسیناسیون طرح ضربتی و تزریق 200 هزار دُز واکسن در سطح شهرستان گفت: به کمک فرمانداری، دستگاه‌ها و نیروهای سپاه و بسیج، 23 پایگاه در شهرستان رشت براحتی قادر به تزریق روزانه 25 هزار دُز واکسن است اما از هفته گذشته میزان واکسن ورودی به استان کاهش یافت و روند واکسیناسیون دستگاه‌ها تقریبا تعطیل شد و منتظر محموله جدید واکسن هستیم.

330611

مطالب مرتبط