علیرضا کاکاوند:

میزان هدر رفت آب در کرمانشاه حدود ۳۸ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، فرسودگی خطوط انتقال را یکی از دلایل عمده قطعی آب در شهر کرمانشاه دانست و گفت: میزان هدر رفت آب در کرمانشاه حدود ۳۸ درصد است که رقم بالایی محسوب می‌شود.
تصویر میزان هدر رفت آب در کرمانشاه حدود ۳۸ درصد است

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، فرسودگی خطوط انتقال را یکی از دلایل عمده قطعی آب در شهر کرمانشاه دانست و گفت: میزان هدر رفت آب در کرمانشاه حدود ۳۸ درصد است که رقم بالایی محسوب می‌شود.

علیرضا کاکاوند روز دوشنبه با بیان اینکه میانگین هدر رفت آب در کشور ۲۸ درصد است، افزود: این میزان در استان کرمانشاه ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و یکی از دلایل اصلی بالا بودن هدر رفت آب در استان فرسودگی شبکه است.

او با اشاره به افت فشار و قطعی آب در چند شهرک شهر کرمانشاه در هفته های گذشته، گفت: شرکت آبفا از طریق تانکر آب مورد نیاز ساکنان این شهرک ها را تامین کرد که بعد از بررسی متوجه شکستگی خطوط لوله آب می شدیم و تا مرتفع شدن آن مناطق آب نداشتند.

کاکاوند با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها به ویژه خطوط انتقال آب و تامین شهری متناسب با توسعه کلان شهر کرمانشاه دیده نشده است، اشاره کرد در چند مورد شهرک ساخته شده و یا مسکن مهر و چند پروژه مجتمع مسکونی احداث کردند اما اصلا فکری برای توسعه خطوط انتقال آب و تامین آب نشده است و این باعث فشار مضاعف به دیگر قسمت ها شده که جوابگو نیست.

او همچنین یکی از عوامل کم آبی شهر کرمانشاه را آبیاری باغات حاشیه شهر دانست و گفت: شرکت آبفا برای مقابله با آنها تاکنون ۳۵۰ پرونده را برای برخورد به دستگاه قضایی معرفی کرده و در مرحله بعد برخورد با خانوارهایی که پمپ بدون مخزن در خانه برای مقابله با افت فشار نصب کردند در دستور کار قرار می گیرد.

این مقام مسئوول در ادامه با اشاره به آب شرب برخی از شهری استان در سال گذشته گفت: مشکل آب اکثر شهرهای استان از جمله جوانرود و پاوه حل شده و در سایر شهرستان ها خوشبختانه مشکل آنچنانی نداریم.

خطوط انتقال آب سد گاوشان به شهر کرمانشاه دچار مشکل است.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، در ادامه با اشاره به افتتاح تصفیه خانه شماره ۲ شهر کرمانشاه گفت: در زمینه تصفیه خانه هیچ مشکلی نداریم فقط خطوط انتقال آب سد گاوشان به این تصفیه خانه دچار مشکل است که با برطرف شدن آن مشکل آب شرب کرمانشاه حل می شود.

کاکاوند، افزود: هم اکنون بیش از هزار و ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان به شهر کرمانشاه منتقل و پس از تصفیه در شهر توزیع می شود.

او بیان داشت: سهم آب شرب شهر کرمانشاه از سد گاوشان ۲ هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه تعریف شده که باید در سال ۹۴ این پروژه به اتمام و شرکت آب منطقه ای تحویل آبفای استان می داد اما بعد از گذشت سالها، تصفیه خانه شهر کرمانشاه افتتاح شد و ۲ هزار لیتر در ثانیه به این شهر منتقل شد اما خطوط انتقال آب زیر فشار این حجم آب دچار مشکل شد و در ۲۷ نقطه آب پس داد که بعد از مرتفع شدن این خطوط انشاالله دیگر مشکلی نباشد و این حجم ۲ هزار لیتر در ثانیه اب به کرمانشاه برسد.

کاکاوند با دفاع از حفاری چاه های جدید برای تامین آب شرب کرمانشاه گفت: اگر این کار به موقع انجام نمی دادیم الان و در این خشکسالی بی سابقه، دچار مشکلات قطعی آب به مراتب شدید تر می شدیم.

مدیر عامل شرکت آبفای استان کرمانشاه همچنین با اشاره به کدورت چند دقیقه ای آب شرب برخی از مناطق شهری، تاکید کردک کدورت آب شرب برخی از مناطق به خاطر سرب و شکستیگی های خطوط لوله آب بوده است و زود بر طرف شده است و در ثانی کدورت آب، گل آلود بودن آن به معنای آلودگی آب نیست چه بسا، آب شفاف و روشن با شد اما آلوده باشد پس کدورت نشانه آلودگی نیست.

کاکاوند بیان داشت: تیم های پالایش آب ۲۴ ساعته در محل تصفیه خانه حضور دارند بر سلامت آب و عدم آلودگی آن نظارت دارند.او همچنین آب سد گاوشان را با کیفیت ترین آب های سطح کشور اعلام کرد.برای شهر کرمانشاه به چهار هزار ۷۰۰ لیتر در ثانیه آب لازم داریم

این مقام مسئوول در بخش دیگر از سخنان خود گفت: شرکت آب و فاضلاب فقط توزیع کننده آب است تامین آب با شرکت آمنطقه ای است اما متاسفانه مردم فقط این شرکت را می بینند و تمام مشکلات را این شرکت نسبت می دهند .

کاکاوند همچنین با اشاره به سرانه مصرف آب استان کرمانشاه که خیلی بیشتر از میانگین کشوری است گفت: برای تسبیت پایدار آب شرب شهر کرمانشاه به حدود چهار هزار و ۷۰۰ لیتر در ثاینه تولید آب نیاز داریم در حالی الان سه هزار و ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب تامین می شود و این یعنی هزار لیتر در ثانیه در طول شبانه روز آب کم داریم.

او همچنین گفت: ۲۵۰ هزار متر مکعب مخازن آب شرب با اتصال به هم و خطوط انتقال آب در شهر کرمانشاه لازم است که اکنون نصف این ظرفیت یعنی ۱۲۹ هزار متر مکعب که چهار هزار متر مکعب آن نیز از مدار خارج است و اینکه در چند نقطه هم نیز وصل نیستند در اختیار داریم بنابراین این موضوع باعث شده در برخی از نقاط آب پر فشار در برخی قطعی مکرر و افت فشار آب داشته باشیم و مردم از توزیع عادلانه آب ناراضی باشند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

سرانه مصرف آب شرب در شهر کرمانشاه ۵۳ لیتر بیشتر از میانگین کشوری یعنی ۲۲۳ لیتر در شبانه‌روز است.

منبع : ایرنا

330433