کاهش آب سد تَهَم زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان از کاهش بی‌سابقه آب سد تَهَم مهمترین منبع آب شرب شهر زنجان خبر داد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان در حال حفاری چاه در اطراف شهر زنجان برای تأمین آب شرب است.
تصویر کاهش آب سد تَهَم زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون،اسماعیل افشاری اظهار داشت: متأسفانه کمبود بارش‌ها در سال جاری سبب شده که حجم آب سد تَهَم به عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب شرب شهر زنجان به 13 میلیون متر مکعب برسد. این عدد نشان دهنده این است که فقط 16 تا 18 درصد ظرفیت سد تَهَم آب دارد و شاید اگر زمستان پربارشی نداشته باشیم، مهمترین منبع آب شرب زنجان به سمت خشک شدن حرکت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت آب سد تَهَم حدود 83 میلیون متر مکعب است، گفت: در حال حاضر 70 میلیون متر مکعب آن خالی است. در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان در حال حفاری اطراف شهر است تا از منابع زیرزمینی، آب شرب شهر زنجان را تهیه کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان اضافه کرد: امیدواریم زمستان امسال، فصل پربارشی داشته باشیم و در غیر این صورت تابستان سال آینده از لحاظ تأمین آب شرب برای زنجان با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.

وی در پایان گفت: خوشبختانه در سایر شهرستان‌ها مشکل کم آبی در سدها نداریم و در حال حاضر فقط اوضاع سد تَهَم در زنجان خوب نیست و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

استاندار زنجان اردیبهشت 1401: سطح آب‌های زیرزمینی سالانه یک متر پایین‌تر می‌رود

نظر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان مبنی بر حفر چاه‌های جدید در اطراف شهر زنجان برای برداشت آب بیشتر از منابع زیرزمینی در حالی است که استاندار زنجان اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: کاهش یک متری آب‌های زیر زمینی در هر سال نشان می‌دهد در سال‌های گذشته توجه خاصی به موضوع آب نشده و باید مسئولان وقت در این زمینه پاسخگو باشند. واقعیت این است که بحران آب در استان جدی است و اگر بخواهیم با همان مدیریت قبلی به موضوع آب نگاه کنیم قطعاً تا چند سال آینده موضوع آب در استان شرایط نگران کننده‌ای را به خود خواهد گرفت.

منبع:تسنیم

442873