امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفتوگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص حذف برخی آداب و رسومها در شرایطی کرونایی، گفت: این موضوع یک جهت مثبت دارد؛ به طور کلی جامعه به طور مرتب و طبیعی در حال تغییر و تحول است. تحول در فناوری و فضای مجازی، این تغیرات را با شتاب بیشتری همراه کرده است.
قرایی مقدم تصریح کرد: بحرانهایی مانند جنگ و یا بیماری وبا و طاعون باعث تغییرات کلی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی میشود. اخیرا نیز بیماری کرونا به این عوامل افزوده شده است. کرونا باعث تغییرات شدید اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی شد.
وی افزود: در بحث تشریفات ازدواج مردم به جای این که پیگیر آرایش و لباس باشند، باید منطقی فکر کنند. زندگی همیشه یک روال نیست و تغییر میکند. در گذشته مراسم عروسی در 7 شبانه روز برگزار میشد. اما امروزه دیگر سنتهای قدیمی وجود ندارد و زندگیها به سمت ساده زیستی و عقلانیت حرکت کرده است. بنابراین این تحولات مثبت است، زیرا هزینههای زیاد و عناصر فرهنگی اضافه حذف شده است.
این جامعه شناس ادامه داد: تغییرات ناشی از کرونا آسیبهای بسیاری بر روح و روان، وضع اقتصاد و سبک زندگی مردم گذاشته است. اما این موضوع باعث تغییر فکر، عمل آگاهانه مردم و در نظرداشتن سود و زیان شده است که مسئله مهمی است و افراد را از حالت سنتی و کاریزما مبنی بر این که وقایع مقدرات آنها بوده، دور کرده است.
قرایی مقدم در رابطه با مقاومت و اصرار برخی مردم برای انجام آداب و رسوم حتی در شرایط کرونایی، گفت: این موضوع طبیعی است؛ زیرا فرهنگ، لباس نیست که به آسانی آن را عوض کرد. فرهنگ در تک تک سلولهای خون یک فرد جای میگیرد که به آن رسوبات فرهنگی میگویند.
وی تصریح کرد: از نظر پارتو، جامعه شناس ایتالیایی، رسوبات فرهنگی مشتقاتی دارد و باعث میشود که یک رفتار و مقاومتها شکل گیرد. فرهنگ قبل از تشکیل نطفه آغاز شده است. انسان مانند تنگ بلور است و فرهنگ مشابه ماسههای کنار دریا است که در آن رسوب کرده است.
این جامعه شناس بیان کرد: افراد با باورهای سنتی، محافظه کار هستند و باور ندارند یک بیماری بتواند باعث مرگ آدم شود. در همین رابطه مقاومتهایی در استفاده از ماسک مشاهده میشود. پوشیدن ماسک در شمال تهران رواج بیشتری تا جنوب تهران دارد.
قرایی مقدم در پایان گفت: همزمان با وقوع تحولات مختلف، بعضی افراد کمتر و برخی دیگر بیشتر در برابر تغییرات مقاومت کردند. در نهایت این که بیماری و علم شوخی نیست که افرا نسبت به آن بیتوجه باشند.