کرونا فقط با فرهنگ درست زیستن شکست می خورد

یادداشت/ ما قبل از اینکه به ویروس ببازیم به فرهنگ نداشته ی خود باختیم.

سایت خبری پرسون- 3 اسفندماه بود که ایران به‌طور رسمی وجود بیماری کرونا در ایران را اعلام کرد و صرفاً همین یک خبر کافی بود تا کل زندگی افراد جامعه تغییر اساسی پیدا کند تغییراتی که شاید جز در فیلم‌های هالیوودی مشاهده نمی‌شد و خیلیا با هیجان تمام فیلم‌ها را نگاه می‌کردند و دیگران را هم به تماشای آن ترغیب می‌کردند. اما این تغییرات نه‌تنها در زندگی انسان دو پا بلکه در ساختار کره زمین و حیات حیوانات و گیاهان هم تغییرات مهمی ایجاد کرد که شاید دانشمندان خود هم از اصلاح کره زمین و حیات حیوانات و گیاهان ناکام بودند. اما ترمیم لایه ازن نشان داد گاهی با وجود یک ویروس خطرناک برای انسان اما موثر برای کره زمین، زمین وارد دوره ی جدیدی از حیات خود می شود که هیچ دانشمندی نمی توانست آن را قبول کند که یک ویروس بتواند کارهای زیان آور انسان به محیط را باز دارد.

اینکه ویروس چگونه وارد کشور شد اتفاق نظرهای متفاوتی وجود دارد ولی قابل قبولترین آن ها همان ورود ویروس به کشورمان با هواپیمای ماهان است که نتیجه سومدیریت و بی توجهی مسئولان ما در کابینه سلامت کشور بود که بدون توجه به همه گیری کرونا در کشورهای دیگر و به خصوص چین اجازه پرواز هواپیمای ماهان به چین را صادر می کرد در هرصورت آن روزها دیگر گذشته و صد حیف که دیگر بر نمی گردد تا اشتباه بزرگ تاریخ ایران را جبران کرد.

در همان ابتدای خبرهای کرونایی و دعوت مسئولان به رعایت پروتکل های بهداشتی برخی مردم نگران شدند و سعی کردند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند برخی دیگر اصلاً باور نکردند و آن را حیله غرب دانستند و می دانند این در حالی است که با گذشت 302 روز از اعلام خبر وجود کرونا در ایران و فوت چندین هزار نفر بازهم برخی‌ها اصلاً اصول اولیه مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند چه برسد به زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی!

ما در این مدت طولانی شاهد فوت و مبتلایان میلیون ها نفر در ایران و جهان هستیم که این روند همچنان ادامه دارد و تقریباً هم جامعه جهانی با وجود کشف و آزمایش واکسن‌های متعدد بازهم از تمام شدن این اپیدمی خطرناک با تردید سخن می گوید هرچند خود ایران هم آزمایش واکسن کرونای خود بر روی انسان را شروع کرده اما نباید از این ویروس پیچیده و ناشناخته غافل شد چرا که هنوز ماهیت اصلی این ویروس شناخته‌شده نیست و ما دیگر نه شهر جدا هستیم و نه کشور و نه قاره جدا، بلکه همگی بشریت در تسلط یک ویروس به نام کرونا است و تاکنون ضرر و زیان‌های بسیاری بر بخش اقتصاد و اجتماع بشریت وارد کرده که شاید سالیان سال برای جبران آن زمان لازم باشد.


بیشتر بخوانید؛

روند شیوع ویروس کرونا در اردبیل کاهش یافته است


اما در بطن این اپیدمی خطرناک نکته‌ای دردناک‌تر وجود دارد که شاید کمتر مورد توجه بوده و هست آن اینکه ما در بسیاری از موارد عزیزانمان را به فرهنگ نداشته‌ی خودمان در مقابل بحران باختیم ما برای مقابله با بحران آموزش ندیده‌ایم و صرفاً در نهادهای آموزشی ما هم هیچ‌وقت درسی به نام مقابله با بحران نداشته‌ایم و صرفاً بحران را با مانورهای زلزله تعریف کردیم که آن هم هیچوقت نتوانست در واقعیت موثر باشد و یا دوره های کمک های اولیه که آنچنان با رغبت دانش آموزان برگزار نمی شد. البته ما هم خودمان هیچ وقت سعی در ارتقای فرهنگ خود نداشته ایم و نداریم! اگر ما در طول زندگی چندین سال خود آموزش تعریف دوره‌های بحران و مسئولیت‌پذیری را می‌گذراندیم سعی میکردیم خودمان را بشناسیم و مسیولیت پذیر باشیم شاید در این دوران که تنها راه انتقال آن ارتباط نزدیک با اطرافیانمان است را مراعات می‌کردیم مراسمات را برگزار نمی‌کردیم اکنون غمخوار از دست دادن پدر، مادر و خواهر، برادر نبودیم!! ما دیگر الآن با یک بیماری خطرناک روبرو نیستیم بلکه با یک فرهنگ غلط و نادرست روبرو هستیم فرهنگی که برگزاری مراسمات را مقدم بر سلامتی یکدیگر می‌داند، فرهنگی که برگزاری دورهمی شبانه را مهم ولی بیماری کرونا را غیر مهم می‌داند! آری! درست است در این میان همه‌ی نهادهای فرهنگ‌ساز جامعه آموزش‌وپرورش، دانشگاه، فرهنگسراها، صداوسیما،خانواده ها و ... کم‌کاری کردند و اکنون هم نمی‌توانند کم‌کاری‌شان را جبران کنند چراکه نبود فرهنگ مقابله با بحران به‌مراتب گسترده‌تر است و از طرفی فرهنگ‌سازی نیازمند هزینه و فرصت است که ما اکنون نمی‌توانیم غرامتی برای هیچکدامشان بپردازیم چرا که در وسط باتلاق کرونا هستیم و هر روز انسانی که تا دیروز از اعضای خانواده ی ما بود همسایه ی ما بود بود هموطنمان بود از دست می رود و هیچ کس نمی تواند کتمان این جریان باشد که ما قبل از اینکه به ویروس ببازیم به فرهنگ نداشته ی خود باختیم شاید این جمله درست باشد که می گوید #فرهنگ-خودساخته-است.

نویسنده: فینا عباسی نیا_استان اردبیل

225053