گزارش پرسون از مهم‌ترین اخبار اقتصادی هفته؛

از تأکید روحانی بر جنگ اقتصادی تا احتمال کاهش قیمت طلا در دولت جدید

روحانی در آخرین اظهارنظر در جایگاه ریاست جمهوری در توجیه وجود مشکلات اقتصادی کشور بار دیگر بر جنگ اقتصادی تأکید کرد. 
تصویر از تأکید روحانی بر جنگ اقتصادی تا احتمال کاهش قیمت طلا در دولت جدید

به گزارش سایت خبری پرسون، هفته‌ای که رو به اتمام است آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم بود، مراسم تنفیذ ریاست جمهوری برگزار شده و عصر امروز نیز مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. ضمن این که موج پنج کرونا نیز با شدت بیشتری در جریان است. در چنین شرایطی مهم ترین اخبار اقتصادی هفته را مرور می‌کنیم.

نرخ تورم مسکن در تیر ماه اعلام شد

در ابتدای هفته بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را منتشر کرد که بر اساس آن متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۳.۷ درصد و نسبت به ماه قبل ۱.۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین روزهای مسئولیت خود آزادراه خرم آباد- بروجرد را افتتاح کرد. همچنین محمودزاده، معاون وزیر گفت که افتتاح‌های جدید طرح اقدام ملی مسکن در دولت سیزدهم انجام می‌شود. کارشناسان حوزه مسکن نسبت به روند کند ساخت مسکن ملی انتقاداتی دارند. ضمن این که اما و اگرهایی نیز در رابطه با قیمت نهایی ساخت و عرضه مسکن ملی وجود دارد.

تعلل خریداران دلار

به دلیل انتقال دولت، نبود سیگنال‌های افزایشی قیمت دلار نوسانات جزئی داشت و تعلل خریداران مشهود بود. فعالان بازار می‌گویند که خریداران تا استقرار دولت جدید معامله ای نمی‌کنند و پس از آن نیز بازار تحت تأثیر تحولات برجامی است.

آخرین اظهارنظر روحانی در جلسه هیئت دولت

روحانی با تأکید بر شرایط جنگ اقتصادی گفت: "اگر کسی تفاوت زمان صلح و جنگ را تشخیص ندهد، باید خیلی غصه بخوریم، از بهار سال ۹۷ یک جنگ اقتصادی تمام عیار را به ما تحمیل کردند که اگر این دوران جنگ تحمیلی نبود و همان روند قبل را ادامه می‌دادیم وضعیت بسیار بهتر از الان بود."

همچنین وی با بیان اینکه باید شرایط جنگ را با اقتضائات جنگ سنجید، گفت: "باید توجه داشته باشیم که دولت در زمان جنگ اقتصادی، سیاست جیره‌بندی و نظام توزیع کوپنی را که سیاستی رایج در زمان جنگ است، اجرا نکرد و کشور در سه سال و نیم جنگ اقتصادی بر اساس سیاست وفور کالا که مورد تاکید بنده بود، اداره شد."

پیش‌بینی قیمت طلا در دولت جدید

کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر در خصوص وضعیت این بازار می‌گوید: "مسائل سیاسی همچون برجام هنوز بلاتکلیف است و نوسان قیمت دلار تحت تاثیر این موضوع افزایش یافته اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با روی کار آمدن دولت جدید انتظارات تورمی پایین خواهد آمد و دلار و طلا با اندکی کاهش قیمت همراه خواهد شد."

وی درباره وضعیت تقاضا در این هفته گفته که "حجم داد‌و‌ستد‌ها تغییری نکرده و از آنجا که یک هفته تا شروع ماه محرم باقیمانده و تکلیف برجام هم روشن نشده، امیدی به افزایش تقاضا برای طلا و سکه و رونق بازار طی روز‌های آینده نداریم."

گوشی تلفن همراه در صدر واردات کشور

لطیفی، سخنگوی گمرک در این رابطه گفته که "در چهار ماهه ابتدایی سال جاری حدود یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار تلفن همراه وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۲ درصد از لحاظ ارزشی و ۵۰ درصد از نظر وزنی افزایش دارد. از سویی ترخیص قطعی گوشی موبایل در این مدت از نظر تعداد حدود پنج میلیون و ۱۵۶ هزار دستگاه بوده که در مقایسه با چهار ماهه ابتدایی سال گذشته که حدود چهار میلیون دستگاه ترخیص شده بود ۲۸ درصد افزایش دارد."

واردات یازدهمین محموله واکسن کرونا

طبق گفته رئیس جمعیت هلال احمر، یازدهمین محموله واکسن کرونا، تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر امروز، پنجشنبه در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

در این مرحله یک میلیون و ۱۱۰ هزار دُز واکسن به کشور وارد شد.

تشدید کمبود نهاده‌های دامی

وضعیت نامطلوب تأمین و واردات نهاده‌های دامی نیز بی‌تأثیر از انتقال دولت نبوده است. به گونه‌ای که محمد مهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفته که "جابجایی دولت و بی‌توجهی به جریان مستمر تامین نهاده های تولید باعث توقف یک ماهه تامین ارز واردات نهاده های دامی شده است."

329413