نقش زن در تامین امنیت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی

از جمله مولفه‌های سرمایه‌ فرهنگی برای زنان سواد است؛ متاسفانه با افزایش سواد زنان تصور کردیم که نیازی به تمرکز بر حوزه نهضت سواد آموزی نیست در حالی که همچنان باید بر روی آن کار کرد.
تصویر نقش زن در تامین امنیت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محسن مسعودیان در وبینار نقش زن در تامین امنیت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی با محوریت سرمایه فرهنگی و مولفه‌های آن که از سوی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با تعریف یونسکو از سواد، اکنون سواد تقسیم بندی زیادی دارد و ما باید توجه کنیم که آیا زنان ما از انواع سواد برخوردارند یا خیر؟. زمانی که سواد پیدا می‌کنیم می‌توانیم سرمایه فرهنگی را ارتقا دهیم. برای مدیریت بخشی از مشکلات روانشناسی افراد مجرد به مجله پرسون مراجعه کنید

وی با تاکید بر لزوم نوشتن یک "مرام‌نامه" در حوزه ارتقاء سرمایه زنان توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان، گفت: زمانی که ارتقای مهارتها و توانمندی فرهنگی زنان را در نظر بگیریم یعنی در صدد مقام بخشی و قدرت بخشی زنان برآمده‌ایم. یکی از راه‌های این مقام بخشی به زنان نوشتن مرام نامه‌ای هست که در آن راه ارتقای سرمایه های زنان را متذکر شویم. با این ارتقاء زنان می‌توانند قدرت و منزلت خود را در جامعه بیابند.

مسعودیان معتقد است که زنان از طریق سرمایه هایی که به دست می‌آورند شناخته می‌شوند لذا بخشی از کارهای واجبی که مجموعه های آموزشی و پژوهشی باید مد نظر داشته باشند امر پژوهش در باب احصاء سرمایه های زنان است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی با اشاره به اهمیت "عاملیت" زنان در جامعه، درباره آن توضیح داد: چون ساختار مردانه است می‌خواهیم زنان مستقل از آن کنشگری اجتماعی داشته و به این کنشگری زنان استقلال ببخشیم و ارتقاء دهیم. از طریق سرمایه‌ها زنان را توانمند کنیم که عاملیت انگاری زنان در این حوزه از اوجب واجبات است و این واجب می‌تواند از طریق نوشتن مرام نامه‌ها توسط نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان و شرح وظایف و پیشنهادات در آن انجام شود.

وی همچنین این را هم گفت که همچنان در ایران سرمایه‌های فرهنگی زنان تجسم نیافته و زنان نمی‌دانند چه کالاهایی برایشان فرهنگی تلقی می‌شود و خدمات فرهنگی زنان ایرانی چیست که سبب ایجاد قدرت و مقام و منزلت اجتماعی آنها شود، به طوری که حتی میزان این خدمات فرهنگی نیز مشخص نیست.

به گفته این جامعه شناس، با نوشتن "مرام نامه" یاد شده در حوزه زنان باید دانشگاه‌ها و وزارت علوم و آموزش و پرورش را اجبار کرد تا بستری مناسب برای شناسایی قابلیت‌های زنان ایجاد کنند. همچنین در عین حال باید توجه کرد که این قابلیت ها جنسیت پذیر نیستند و ماهیت انسانی دارند.

مسعودیان در پایان سخنان خود گفت: باید نهادهای متولی و فعال در حوزه زنان مرام نامه ارتقای انواع سواد برای زنان را بنویسند و اینگونه به ارتقای منزلت زنان هم پایه با مردان و شکستن نظام مرد سالارانه کمک کنند تا عاملیت و کنش گری مستقل اجتماعی زنان بالا رود. کشف استعدادها از طریق رسانه ها نیز در ارتقای سرمایه فرهنگی زنان مثمر ثمر است. رسانه باید خوراک و محتوای سرمایه فرهنگی را ایجاد کند.

منبع: ایسنا

329204