رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ؛

توطئه هایی علیه برگزاری انتخابات و مشارکت کم اتفاق افتاد

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهور دولت سیزدهم اعلام کرد: تحرکات مختلفی برای عملیات کمتر کردن مشارکت در انتخابات صورت گرفت که برخی دانسته و برخی از روی غفلت در آن دست داشتند.
تصویر توطئه هایی علیه برگزاری انتخابات و مشارکت کم اتفاق افتاد

به گزارش سایت خبری پرسون، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، در مراسم تنفیذ حکم حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران‌، پس از اعطای حکم تنفیذ سخنرانی کردند.

اهم فرمایشات ایشان به شرح زیر است:

-خداوند متعال این سرآغاز را برای مردم و کشور مبارک بفرماید، بخصوص که ما در روزهایی هستیم که متعلق به اهل‌بیت (ع) است. چند روز پیش عید غدیر بود. فردا روز مباهله و روز نزول آیه ولایت است. روز نزول آیه تطهیر و متعلق به ائمه (ع) است. ان‌شاءالله این روز برای ملت ایران مبارک باشد.

-اولاً از خدای متعال تشکر می‌کنیم که این توفیق را به ملت ایران عطا کرد که توانستند یکبار دیگر این حرکت کاملاً پرمعنای انتخابات را که نشان‌دهنده مردم‌سالاری دینی است، با موفقیت انجام دهند. از مردم تشکر می‌کنم.

-باید به دولت دوازدهم، رئیس‌جمهور محترم دوازدهم و همکارانشان خسته‌نباشید بگویم. برای آقای رئیسی و دولت و همکارانشان از خداوند متعال طلب توفیق و عنایت ویژه می‌کنم.

-مراسم تنفیذ که متکی است به قانون اساسی و به رسمی که امام بزرگوار بنیانگذاری کردند در کشور، در طول این چند دهه بارها تکرار شده است و مظهری است از جابجایی مسئولیت بسیار مهم قوه مجریه که در واقع مدیریت کشور است به شکل عقلانی و به شکل آرام و متین؛ این بسیار مهم است.

-معمولا در بسیاری از کشورها این جابجایی با کشمکش و اینها انجام می‌گیرد اینجا بحمدالله با آرامش با امنیت این جابجایی انجام می‌گیرد در دوره‌های مختلف، این دوره هم همین جور به فضل الهی و هم نشانه عقلانیت و آرامش و طمأنینه عمومی حاکم بر کشور و مسئولین و مردم است و هم نشانه تنوع سیاسی است.

-توطئه تحریم انتخابات در محافل سیاستگذاری دشمنان جمهوری اسلامی طراحی شده بود و برخی نیز در داخل کشور از روی غفلت و برخی از روی غرض آن را دنبال می‌کردند اما مردم پاسخ قاطعی [به این توطئه] دادند. شرکت مردم شرکت خوبی بود و نشان دهنده حضور مردم در صحنه بود.

-حرف زدن با مردم از روی صداقت و قطع نظر از پیرایه های سیاسی باید یکی از کارهای مهم دولت مردمی باشد.

-هر چیزی که بتواند ملت را به جمعیت پرشور و پرانگیزه و در میدان تبدیل کند و به این موضوع کمک کند خوب است.

-در شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور مساله مردمی بودن وجود داشت، این موضوع را از دست ندهید. دولت مردمی شعار شما بود این را در واقعیت کلمه محقق کنید. مردم یعنی همه مردم بدون امتیازهای طبقاتی و گروهی. حضور مردم نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان در جای خود حرکتی ضروری و مفید است.

-رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه دولت باید محضر وفاق باشد گفتند: برخی تغایرهای موهومی که در میان مردم وجود دارد باید با نگاه وفاق آمیز و لطف به عموم مردم تضعیف شود.

-حرف زدن با مردم از روی صداقت با قطع نظر از پیرایه های سیاسی بسیار مهم است باید صادقانه با مردم حرف بزنند مشکلات خود را بگویند، حرف زدن با مردم از کارهای مهمی است که دولت مردمی باید به آن متعهد باشد.

-به دولت مردمی توصیه می‌کنم که به ظرفیت ها توجه کنند. این روزها در مقاله ها و نوشته ها از کمبود و مشکلات گفته می شود. مشکلات و کمبودها زیاد است اما ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد. در بخش آب، معادن، استعداد و آمادگی های حیرت آور جوانان، ظرفیت های فوق العاده ای داریم. بدون تردید این ظرفیت‌ها می تواند به مشکلات غلبه کند به شرطی که این ظرفیت ها به درستی شناخته شده و به کار گرفته شود. تلاش خستگی ناپذیر و شبانه روزی در این مسیر لازم است.

-یک جنبه دیگر از مردمی بودن مبارزه با فساد است. اگر به معنای واقعی کلمه می خواهید در کنار مردم باشید باید با فساد بی امان مبارزه کنید که ایشان در مسئولیت قبلی حرکت مبارزه با فساد را شروع کردند و حرکت های خوبی انجام دادند. بسترها و زمینه های فساد در قوه مجریه ایجاد می‌شود، باید اینجا با فساد مبارزه کنید. فرارهای مالیاتی، انحصارهای بی دلیل، سوءاستفاده از ارز ترجیحی، فعالیت های سوداگرانه و قاچاق فسادهایی است که باید به معنای واقعی کلمه با آنها مبارزه کرد.

-معمولاً در بسیاری از کشورها این جابجایی ها با کشمکش انجام می شود اما اینجا با آرامش و امنیت این جابجایی انجام شده است. در طول دوره های مختلف و این دوره هم این گونه بوده است.

-دولت‌هایی که پی در پی آمدند و قدرت را دست به دست کردند دارای گرایش های سیساسی بودند که نشان دهنده تنوع است و این تنوع نشان دهنده آزادی و سلامت انتخابات است.

رهبر معظم انقلاب با تأکید بر اینکه انتخابات در سلامت کامل برگزار شد، گفت: بنده از برگزار کنندگان انتخابات در بخش های مختلف و از تأمین کنندگان امنیت انتخابات تشکر می کنم. به خصوص از حضور مردم تشکر می کنم. توطئه تحریم انتخابات طراحی شده بود. در محافل سیاستگذاری دشمنان کشور و جمهوری اسلامی این توطئه طراحی شده بود و در داخل نیز برخی از روی غفلت و برخی از روی غرض این سیاست را دنبال می کردند. مردم پاسخ قاطعی دادند و در انتخابات شرکت کردند. شرکت مردم شرکت خوبی بود.

آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه این جابجایی قدرت امید آفرین است، گفت: افراد جدیدی با چهره های تازه ای وارد میدان می شوند. این برای کسانی که انگیزه خدمت دارند، امید ایجاد می کند. به خصوص برای جوانان بسیار مهم است.

-به همه کسانی که صاحب انگیزه و فکر هستند فرصت می دهند که خطاهای گذشته را جستجو کرده و پیدا کنند.

-خوشبختانه در بیانات آیات الله رئیسی تکیه بر ارزش های اساسی انقلاب بود. ارزش عدالت مبارزه با فساد و امثالهم مورد تأکید ایشان بود. این مسیر درستی است و توصیه موکد ما این است که این مسیر را دنبال کنیم.

-مسیر و کشور و ملت را به حقوق اساسی خودش می رساند و در جایگاه اساسی خود قرار می دهد، تمسک به ارزش های اساسی انقلاب است. این ارزشها چیزهای ندانسته نیست و در بیانات امام کاملا واضح ور وشن است. اینها باید ملاک قرار داد و دنبال کرد.

-نفس پیگیری این افراد موجب خواهد شد که مردم هم همت کنند و وارد میدان شوند که مسئله کلیدی و مهم است. حضور مردم حل کننده مشکلات است. چیزی که مردم را تشویق به حضور در میدان کند، مغتنم است و حضور مردم جایگزین دیگری ندارد و هنر اصلی انقلاب هم این بود. هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملی و عمومی تبدیل به یک مجموعه پرانگیزه، علاقه مند، هدف دار، آرمان خواه و وارد میدان کرد.

-ما قبل از انقلاب زندگی و تنفس کردیم. ملت مجموعه ای از هم گسیخته بودند که هر کس به فکر خود بود و امر ملی و مسئله عمومی در کشور مطرح نبود.

-کاری را با همت و انگیزه شروع می‌کنیم اما در قدم دوم انگیزه قدم اول وجود ندارد. باید انگیزه‌ای که انسان خرج می‌کند ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسیم.

-یک نکته مهم دیگر که توصیه مهمی است این است هر اقدامی که می‌کنیم جزئی از برنامه‌ای باشد که قبلاً تنظیم وآماده‌ کرده‌اید، کارهای روزمره و اقدامات پیش بینی نشده نمی‌تواند مشکلات را حل کند. حل مشکلات اقتصادی زمانبر است. این موضوع را مردم می‌دانند. نمی‌توان مشکلات را یک شبه یا در مدت کوتاه حل کرد. حل مشکلات زمانبر است. ان‌شاءالله با کمک خدای متعال و هدایت الهی مشکلات حل شود.

- در باب سیاست خارجی و فرهنگ تذکراتی در ذهن دارم که در جلسات بعد با ایشان در میان می‌گذارم.

- در تشکیل دولت سرعت عمل به خرج دهید، شرایط کشور اقتضاء نمی‌کند که تشکیل دولت به تأخیر بیفتد. رئیس‌جمهور در معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس در اظهارنظر سریع در مورد وزرا شتاب به خرج دهند و کار را سریع پیش ببرند تا زودتر دولت تشکیل شود.

مقام معظم رهبری در مورد جنگ تبلیغاتی دشمن فرمودند: دشمنان ما امروز بیشترین تحرک را در زمینه جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای دارند تا بر افکار عمومی مردم مسلط شوند و در این مسیر مبالغ هنگفتی هزینه می‌کنند و کارهای زیادی انجام می‌دهند.

-به دنبال این هستند تا افکار عمومی را قبضه کرده و در اختیار قرار گیرند. وقتی افکار عمومی در اختیار بیگانگان قرار گیرد، ملت به میل آنها پیش می‌رود. تمهیدات رسانه‌ای باید قوی‌تر و هوشمندانه‌تر عمل کنند.

- امیدوارم خداوند توفیق دهد تا رئیس‌جمهور جدید و همکارانشان بتوانند اقدامات لازم را به نفع ملت و کشور انجام دهند. صاحبنظران و صاحبان فکر نفوذ اجتماعی کمک کنند. درود خداوند بر امام راحل و شهدای عزیز که این راه را در مقابل ما باز کردند و ما توفیق پیدا کردیم در این مسیر حرکت کنیم.

328772