آغاز توزیع ۱۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در چهارمحال و بختیاری

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از آغاز توزیع ۱۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی با هزینه بیش از یک میلیارد ریال به منظور استفاده جوامع محلی حاشیه‌نشین جنگل‌ها خبر داد.
تصویر آغاز توزیع ۱۲ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش سایت خبری پرسون از چهارمحال و بختیاری، رحمان توکلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این آبگرمکن‌های خورشیدی در شهرستان‌هایی که دارای سطح جنگل باشند، توزیع می‌شود تا وابستگی جوامع محلی به استفاده از سوخت‌های فسیلی کاهش یابد.

وی، با اشاره به اینکه توزیع آبگرمکن خورشیدی در راستای اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها، به صورت رایگان بین بهره‌برداران توزیع می‌شود، گفت: کاهش و قطع وابستگی به استفاده از چوب و هیزم و گونه‌های مرتعی برای تامین سوخت و تهیه آب گرم بهداشتی و پخت و پز، از اهداف توزیع رایگان آبگرمکن خورشیدی است.

توکلی افزود: این طرح به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ و گونه‌های جنگلی، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و مناطق حاشیه جنگل‌ها، به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی اجرا می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه طرح تغییر الگوی مصرف سوخت از سال ۹۳ تاکنون در استان اجرایی شده است، گفت: از ابتدای طرح توزیع آبگرمکن خورشیدی تاکنون ۹۹۱ آبگرمکن خورشیدی در استان توزیع شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون بیش از سه هزار و ۲۴۱ خانوار در حاشیه جنگل‌ها در مناطق بازفت شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، اردل، کیار و لردگان به سوخت مناسب دسترسی ندارند.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

منبع:ایرنا

327346