باید زمینه مشارکت مردم در مدیریت بحران فراهم شود

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تاکید کرد: باید زمینه مشارکت مردم در مدیریت بحران شهری ایجاد شود و راه‌های خروج از این بحران را در مدیریت شهری بررسی کنیم.
تصویر باید زمینه مشارکت مردم در مدیریت بحران فراهم شود

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، ضمن تبریک به برگزیدگان نخستین مسابقه مخاطرات شناسی محله که با هدف حساس سازی شهروندان نسبت به مخاطرات محتملی که در محل کار و زندگی در معرض آن قرار دارند طراحی شده بود، تصریح کرد: این مسابقه با هدف امکان ایجاد تعامل دوسویه میان نهادهای عمومی و شهروندان و جلب مشارکت شهروندان و حساس سازی آنان نسبت به مقوله مدیریت بحران و آسیب پذیری شهر برگزار شد.

کرمی محمدی خاطرنشان کرد: باید زمینه مشارکت مردم در مدیریت بحران فراهم شود و یکی از اقدامات در این راستا برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف است تا نگاه به مدیریت بحران به داخل خانواده‌ها و محلات برود؛ اقدامی که نتایج مثبتی هم داشته است و از این طریق جلب مشارکت شهروندان تحقق بیشتری می‌یابد.

کرمی محمدی با بیان اینکه هدف این مسابقه شهروندی حساس سازی شهروندان در مرحله شناخت خطر و مخاطرات پیرامون محل کار و زندگی آنان تعریف شده بود، افزود: در این مسابقه صرفاً توانایی شهروند و زاویه دید آنان در شناخت خطر پیرامونی مورد قضاوت قرار گرفت. همچنین در ارزیابی عکس‌ها شاخص‌های موثر در وقوع حوادث به صورت عمومی از جمله تعدد و گستردگی مخاطره در شهر و امکان اصلاح پذیری مخاطره با کمترین هزینه به عنوان شاخص فرعی مد نظر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این مسابقه ۶۹ درصد زنان و ۳۱ درصد مردان شرکت کردند، افزود: از ویژگی‌های قابل توجه این مسابقه برخورداری از جنبه آموزش عمومی بود و شهروندان با مطالعه فراخوان مسابقه با مفاهیمی همچون انواع مخاطرات محتمل، راهکارهای کاهش خطر و شیوه‌های پیشگیری و آمادگی در برابر حوادث و سوانح آشنا شدند.

وی افزود: در این مسابقه از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیشترین درصد شرکت کنندگان در مسابقه از منطقه ۱۶ بود و بیشترین درصد مشارکت مناطق در ارسال عکس، از سوی ساکنان منطقه ۶ شهرداری تهران صورت گرفته است. انتخاب عکس‌ها در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله نخست از میان عکس‌های رسیده، ۱۲ عکس به عنوان عکس‌های شایسته تقدیر انتخاب شد و در مرحله پایانی ۳ عکس برتر و برگزیده انتخاب شد.

بر اساس این گزارش نخستین مسابقه مخاطرات شناسی با انتشار فراخوان مسابقه از طریق پرتال سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، انتشار اطلاعیه و پوستر مسابقه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و پرتال برخی دانشگاه‌ها برگزار شد و از میان عکس‌های شایسته تقدیر ۳ عکس برتر و برگزیده نهایی معرفی شدند.

برگزیدگان این مسابقه به ترتیب نفر اول: خانم سمیه رسول نیا از منطقه ۵، نفر دوم: آقای پژمان صالحی از منطقه ۸، نفر سوم: یاسمن زرگری مقدم از منطقه ۶ تهران اعلام شدند.

منبع: مهر

326780