مصطفی رجبی مشهدی در گفتگو با پرسون:

افزایش ده درصدی ظرفیت تولید برق کشور با احداث نیروگاه‌های اختصاصی برای صنایع

براساس تفاهمی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام شد، قرار بر این شد که برای 13 واحد بزرگ صنعتی کشور تسهیلگری شود که حدود ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید که آن هم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند، احداث کنند. در حال حاضر حدود ۸۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است و با این ۱۰ هزار مگاوات بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود.
تصویر افزایش ده درصدی ظرفیت تولید برق کشور با احداث نیروگاه‌های اختصاصی برای صنایع

مصطفی رجبی مشهدی معاون برنامه‌ریزی و عضو هیئت مدیره شرکت توانیر در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص ساخت نیروگاه‌های اختصاصی برای صنایع عنوان کرد: براساس تفاهمی که بین وزارت نیرو و وزارت صمت انجام شد، قرار بر این شد که برای 13 واحد بزرگ صنعتی کشور تسهیلگری شود که حدود ۱۰ هزار مگاوات واحد نیروگاهی جدید که آن هم نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند، احداث کنند.

رجبی مشهدی با اشاره به این‌که در حال حاضر حدود ۸۵ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های کشور است اظهار داشت: با این ۱۰ هزار مگاوات بیش از ۱۰ درصد به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که در دوره‌ای که ما دچار محدودیت توان قابل تأمین برای تأمین برق این صنایع در تابستان هستیم با احداث این نیروگاه، آن‌ها می‌توانند حداکثر تولید خود را داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: در صورتی که این صنایع در طول دوره سال برق مازادی داشته باشند، وزارت نیرو می‌تواند این برق مازاد را از آن‌ها خریداری کند. به علاوه وزارت صمت برای تأمین منابع مورد نیاز این نیروگاه‌ها تسهیلگری خواهد کرد تا این نیروگاه‌ها به سرعت ساخته شوند.

معاون برنامه‌ریزی و عضو هیئت مدیره شرکت توانیر در پایان خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی‌ شده است که نیروگاه‌ها در طول دوره تقریبی ۳ ساله به بهره‌برداری برسند. قطعاً بخش گاز این نیروگاه‌ها به سرعت و ظرف ۱۸ ماه ساخته خواهد شد و با این اقدام فشاری که در حال حاضر صنایع انرژی بر روی شبکه اصلی سراسری اعمال می‌کنند به حداقل ممکن کاهش پیدا خواهد کرد.

326039