احداث پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اعلام کرد: ۲ هزار متر مربع زمین برای ساخت پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان در نظر گرفته شده و هم اکنون عملیات تسطیح و فنس کشی دور زمین و تهیه نقشه ساختمان این پایگاه در حال انجام است.
تصویر احداث پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، محمدرضا کنعانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهارداشت: باتوجه به اخذ مجوزهای لازم از ادارات خدماتی (آب، برق و گاز) و پس از پایان فنس‌کشی محدوده زمین و تهیه نقشه، عملیات ساخت ساختمان اداری پایگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان با تعیین پیمانکار آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای نخستین بار ساخت ۲ پایگاه اطفای حریق شامل بخش‌های اداری، انبار تجهیزات، سکوی فرود بالگرد و پارکینگ خودرو را در پارک ملی گلستان و پارک ملی دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ کرد.

کنعانی، اعتبار پیش بینی شده برای ساخت پایگاه اطفای حریق پارک ملی گلستان را ۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: برنامه پیش بینی شده برای ساخت این پروژه پنج سال است که هر سال بخشی از نیاز مالی این پروژه از محل اعتبارات طرح حفاظت از این پارک تامین و هزینه می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه کرد که تا کنون و از اعتبارات سال گذشته مبلغ ۲ میلیارد ریال برای تسطیح و فنس کشی زمین پایگاه اطفای حریق در پارک ملی گلستان اختصاص یافته و امسال نیز از محل بودجه ۱۲۰ میلیارد ریالی این پارک درسال جاری، ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال آن برای توسعه و تکمیل ساختار اطفای حریق از جمله اجرای فونداسیون ساختمان اداری و سکوی فرود بالگرد این پایگاه پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در کنار اجرای عملیات ساخت پایگاه اطفای حریق، لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای استقرار در این پایگاه نیز از ردیف‌های اعتباری دیگر طرح حفاظت از پارک ملی گلستان تامین می‌شود.

کنعانی افزود: در حال حاضر هشت پایگاه موقت اطفای حریق (چادر آتش بانی) در مناطق با فراوانی آتش سوزی شناسایی شده طی ۴۰ سال اخیر در پارک ملی گلستان با همکاری محیط بانان، همیاران محیط زیست و نیروهای بسیج مستقر است.

به گفته وی، سال گذشته از هزار و ۷۲۲ نفر روز نیروهای محیط‌بان، همیاران محیط زیست و بسیج در چادرهای آتش بانی برای اطفای حریق در پارک ملی گلستان استفاده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین یادآور شد که در سال‌های ۹۸ و ۹۹ در مجموع ۲۴ میلیارد ریال برای توسعه شبکه اطفای حریق پارک ملی گلستان اختصاص یافته است.

کنعانی ادامه داد: از سال ۵۷ تا ۹۷ نیز به طور میانگین هر سال در ۲۱۳ هکتار از عرصه پارک ملی گلستان حریق رخ داد که با برنامه‌ریزی انجام شده و استفاده از ظرفیت‌های مردمی، بسیج، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌های ارتباط جمعی و استقرار چادرهای آتش‌بانی، حجم آتش سوزی‌ها در ۲ سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

وی افزود: همچنین با تجهیز پارک ملی گلستان به سیستم‌های هوشمند و نیز تجهیز محیط بانان به بی‌سیم دیجیتال و در ادامه نصب سیستم پایش تصویری هوشمند (چهار دستگاه دوربین هوشمند و ۱۲۰ سنسور حرارتی) که مراحل نهایی آزمایش را می‌گذارند، اقدامات حفاظتی از این عرصه برای برخورد با متخلفان و اطفای آتش سوزی‌های احتمالی بیشتر خواهد شد.

پارک ملی گلستان بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است که در سال ۱۳۵۴ به عنوان ذخیرگاه زیست کره در زمره ۵۰ ذخیرگاه بیوسفری جهان در لیست یونسکو ثبت شد.

بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در حوزه سرزمینی استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

326521