نیاز 2000 میلیاردی گلستان برای تکمیل پروژه‌ های آب‌ رسانی گلستان

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان گفت: تکمیل پروژه های آبی روستایی گلستان دو هزار میلیارد تومان نیاز دارد.
تصویر نیاز 2000 میلیاردی گلستان برای تکمیل پروژه‌ های آب‌ رسانی گلستان

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، بهزاد هرمزی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: گلستان به ظاهر سرسبز ولی دچار فقر آبی بوده و منابع آبی ما وابسته به چاه های عمیق است که زیبنده استان نیست.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان افزود: ۳۵ هزار حلقه چاه در گلستان وجود دارد که ۱۴ هزار حلقه آن غیرمجاز است و از مجموع کل چاه ها تنها ۶۰۰ حلقه برای تامین آب شرب استفاده می شود.

وی بیان کرد: امسال خشک ترین سال در ۴۰ سال گذشته بوده و آمارها نشان می دهد که آورد رودخانه ها تا ۷۰ درصد هم کاهش یافته است.

هرمزی اضافه کرد: نیاز شرب ما ۶ هزار مترمکعب بر ثانیه است که ۳۰ درصد آن به دلیل برداشت های بی رویه از دست رفته است‌.

مدیر عامل آب و فاضلاب گلستان با اشاره به کمبود منابع مالی در سنوات گذشته، گفت: در مجموع شهر و روستا ۷۰ میلیارد تومان به جامعه پیمانکاری بدهکار هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶۹ قرارداد داریم که ۱۱ مورد حفر چاه، ۱۹ مورد تجهیز چاه، ۱۱ میلیارد مترمکعب مخزن، ۸۶ کیلومتر شبکه و غیره در دست اجرا است.

هرمزی اضافه کرد: شهر گرگان ۴۸۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد که ۸۰ لیتر آن از بخش خصوصی و ۴۵ لیتر بر ثانیه هم توسط آب منطقه ای تامین شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب گلستان اظهارکرد: هزار و ۱۷ کیلومتر شبکه آبرسانی در گلستان نیازمند اصلاح و بازسازی است که هر کیلومتر آن بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی ادامه داد: کل اعتبار ما در این بخش در سال ۹۹ حدود پنج میلیارد تومان بود که ۸۳۲ میلیون تومان تخصیص یافت.

هرمزی بیان کرد: دو هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های آب شرب روستاها نیاز است که امسال ۶۳۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان گفت: اگر برای چاه های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت و بخش کشاورزی و دامپروری تدابیری اندیشیده نشود شرایط نابسامانی کم آبی در سنوات بعدی هم ادامه خواهد داشت.

منبع:مهر

324943