یک مقام صنفی از تعطیلی 60 درصد مرغداری ها در گفتگو با پرسون خبر داد؛

سریال گرانی ها ادامه دارد / قیمت هر مرغ تخم گذار صد هزار تومان

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: مرغداری ها جوجه یک روزه از نوع تخم گذار را 17 هزار تومان خریداری می کنند در حالی که قیمت مصوب آن 8 هزار تومان است و تا جوجه به تخم گذاری برسد صد هزار تومان برای مرغداری هزینه بر خواهد بود.
تصویر سریال گرانی ها ادامه دارد / قیمت هر مرغ تخم گذار صد هزار تومان

ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون گفت: گرانی تخم مرغ ادامه دار خواهد بود، چرا که برنامه ای از سوی دولت برای صنعت مرغداری تعریف نشده است.

وی افزود: مرغداری ها برای صد هزار جوجه تخم گذار که برای هر جوجه تا رسیدن به مرحله تخم گذاری باید صد هزار تومان هزینه کند به عبارتی 12 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که این هزینه را سرمایه گذار مرغداری می تواند بدون هیچ دغدغه ای در حوزه های خرید و فروش ملک و ماشین سرمایه گذاری کند و سود بیشتری عایدش می شود.

مرغدارای ها با ضرر مواجه اند

امیدی برای کاهش قیمت تخم مرغ نه تنها وجود نخواهد داشت بلکه با افزایش قیمت تا پایان سال مواجه خواهیم بود، سرانه مصرف در ایران برای هر فرد بین 10 و نیم تا 11 کیلوگرم است و این میزان تولید در داخل امکان پذیر است، اما بی برنامگی مسئولان موجب کاهش تولید می شود و این کاهش تولید افزایش قیمت را به وجود خواهد آورد.

این مقام صنفی ادامه داد: متاسفانه مسئولانی که سرکار می آیند اصلا فرق بین مرغ و خروس را نمی دانند آن وقت می خواهند برای این صنعت تصمیم گیری کنند.

نبی پور تصریح کرد: هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 16 هزار و 700 تومان طبق مصوب باید فروخته شود در صورتی که قیمت تمام شده برای مرغداران 18 هزار و 500 تومان است، به عبارتی مرغداران با ضرر مواجه هستند، مرغداران این روزها بلا تکلیف هستند و حتی نمی دانند که با روی کار آمدن دولت جدید نیز تغییر در سیاست گذاری ها رخ خواهد داد یا نه؛ نمی دانیم نهاده ها با چه قیمتی به مرغداران عرضه خواهد شد، آیا خرید تضمینی انجام می شود؟ بنابراین مرغداری ها به دلیل بلاتکلیفی با ظرفیت بسیار پایین فعالیت می کنند.

او خاطرنشان شد: خراسان رضوی به عنوان بزرگترین استان تولید کننده تخم مرغ کشور با 60 درصد ظرفیت در حال فعالیت است، تهران و قزوین نیز به همین شکل هستند، چرا که تولید کننده با مشکلات تهیه جوجه و دانه های مرغی مواجه است و زمان بهره برداری دادستانی، تعزیرات و وزارت صمت وارد میدان می شوند و قیمت گذاری برای خود می کنند و عملا مرغدار را با ضرر مواجه می کنند، به همین خاطر سرمایه گذار حاضر به فعالیت نخواهد بود.

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه قیمت تخم مرغ کاهش پیدا خواهد کرد؟ گفت: امیدی برای کاهش قیمت تخم مرغ نه تنها وجود نخواهد داشت بلکه با افزایش قیمت تا پایان سال مواجه خواهیم بود، سرانه مصرف در ایران برای هر فرد بین 10 و نیم تا 11 کیلوگرم است و این میزان تولید در داخل امکان پذیر است، اما بی برنامگی مسئولان موجب کاهش تولید می شود و این کاهش تولید افزایش قیمت را به وجود خواهد آورد.

قیمت دستوری ممنوع

مرغداری ها جوجه یک روزه از نوع تخم گذار را 17 هزار تومان خریداری می کنند در حالی که قیمت مصوب آن 8 هزار تومان است و تا جوجه به تخم گذاری برسد صد هزار تومان برای مرغداری هزینه بر خواهد بود، مرغ سه ماهه تخم گذار در بازار به قیمت 70 هزار تومان خرید و فروش می شود، این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته مرغ سه ماهه تخم گذار 40 هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت.

نبی پور عنوان کرد: جوجه تخم گذار یک روزه 17 هزار تومان خریداری می شود در حالی که دولت عنوان می کند قیمت جوجه تخم گذار یک روزه 8 هزار تومان است، اگر دولت راست می گوید در اختیار مرغداری ها با این قیمت قرار دهد تا ما 200 هزار ظرفیت خالی خود را تامین کنیم حتی ما حاضر هستیم با قیمت 10 هزار تومان نیز خریداری کنیم.

وی ادامه داد: مرغداری ها جوجه یک روزه از نوع تخم گذار را 17 هزار تومان خریداری می کنند در حالی که قیمت مصوب آن 8 هزار تومان است و تا جوجه به تخم گذاری برسد صد هزار تومان برای مرغداری هزینه بر خواهد بود، مرغ سه ماهه تخم گذار در بازار به قیمت 70 هزار تومان خرید و فروش می شود، این در حالی است که در مرداد ماه سال گذشته مرغ سه ماهه تخم گذار 40 هزار تومان مورد معامله قرار می گرفت.

نبی پور دلایل گرانی تخم مرغ نسبت به سال گذشته را این طور عنوان کرد: افزایش قیمت کرایه، نهاده های دامی، حقوق کارگران، هزینه بالای انرژی و... از جمله عوامل گرانی تولید تخم مرغ نسبت به سال گذشته است..

رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه راه برون رفت مشکلات این روزهای صنعت تولید تخم مرغ چیست و آیا با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات این صنعت برطرف می شود؟ پاسخ داد: اگر متخصص ترین اقتصاددان های دنیا هم روی کار آیند تا زمانی که دولت پا در کفش تولید کنندگان می کند همین وضعیت وجود خواهد داشت، کار تولید با دستور پیش نخواهد رفت؛ در کشور فرانسه اگر یک وزیر کشاورزی را می خواهند انتخاب کنند باید سندیکای کشاورزی آن کشور قبل از تایید مجلس آن را تایید کند، اما در کشور ما برای انتخاب معاون وزیر هم تشکل های کشاورزی نمی توانند نظر دهند.

گفتگو از: محمد خادمی

326508