آیا جوان گرایی در دولت سیزدهم ادامه می یابد؟

با گزینه مطرح این روزهای وزارت ارتباطات در کابینه رئیسی بیشتر آشنا شوید

روزشمار آغاز ریاست جمهوری ابراهیم رییسی شروع شده و گمانه زنی ها برای کابینه دولت سیزدهم به بحث داغ این روزها مبدل شده است.
تصویر با گزینه مطرح این روزهای وزارت ارتباطات در کابینه رئیسی بیشتر آشنا شوید

به گزارش سایت خبری پرسون، سیاست‌های رییس جمهور منتخب تا حدودی مطرح شده و در خصوص دیدگاه رییسی و مواضع سختگیرانه او نسبت به فضای مجازی و اینترنت شائبه های زیادی عنوان شده است. رویکردی که زمانی می‌توان آن را رد کرد یا پذیرفت که بدانیم رئیسی چه کسی را برای وزارت ارتباطات معرفی می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین و شاید متفاوت‌ترین وزرای کابینه هر دولت برای مردم ایران است. مردم ما از سال‌ها پیش دغدغه‌های زیادی در خصوص گسترش ارتباطات، عدالت ارتباطی، توسعه اینترنت، فیلترینگ و سانسور محتوا داشتند و یکی از تاثیرگذارترین چهره‌های دولتی در این موارد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

محمد جواد آذری جهرمی که به پایان روزهای وزیر بودنش نزدیک شده به کثرت در میان مردم دیده می‌شد و نیز در شبکه‌های اجتماعی فعال بود و حتی در اینستاگرام مستقیما به پرسش مردم پاسخ می‌داد. البته این وزارت خانه با چالش های فراوانی روبرو بود. با توجه به پیچیدگی‌های این وزارتخانه بعد از دوران آذری جهرمی نگاه‌ها به سوی دولت انقلابی است که چه کسی را سکان‌دار این حوزه مهم می‌کند.

پس از انتخاب آذری جهرمی توسط حسن روحانی و دادن لقب وزیر جوان به وزیر دهه شصتی وزارت ارتباطات، احتمالا بسیاری از مردم انتظار دارند که وزیر بعدی این وزارتخانه نیز جوان باشد.

تا کنون افراد زیادی به عنوان کاندید اصلی برای پست مهم وزارت ارتباطات مطرح شده‌اند، هنوز مشخص نیست که چه کسی به این مسند می‌رسد اما حدس و گمان‌هایی در این خصوص وجود دارد که بر طبق شنیده ها نام یک شخص مطرح تر از سایرین است.

گزینه مهم این روزها برای سمت وزیر ارتباطات، دکتر عیسی زارع پور 41 ساله است که از اسفند سال 98 با حکم رئیس قوه‌قضائیه به عنوان رئیس جدید مرکز آمار و انفورماتیک قوه‌قضائییه منصوب شد.

سوابق پیشین دکتر زارع پور ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، مجری طرح شبکه ملی فرهنگ جمهوری اسلامی، عضو کمیسیون ملی یونسکو، نماینده وزارت ارشاد، عضو کمیسیون فناوری دولت در دولت دهم، مشاور وزیر ارتباطات و بهداشت در حوزه IT در دولت‌های نهم و دهم می باشد.

وی در سال ۱۳۸۹ به پاس خدمات ارزنده خود در وزارتخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مدیر نمونه این وزارتخانه در کل کشور انتخاب شد. همچنین در دوران مدیریت وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه برتر در توسعه خدمات الکترونیکی توسط کارگروه فاوای دولت تقدیر شد.

عیسی زارع‌پور مدرک دکترای خود را در دانشگاه نیوساوت ولز کشور استرالیا گرفته که یکی از 50 دانشگاه برتر جهان است. در سال 2014 به عنوان مبتکر برتر سال این دانشگاه انتخاب شد و طرح پژوهشی او در همان سال نیز برترین طرح IT دانشگاه شد.

با نگاهی به سوابق و تحصیلات وی میتوان گفت شاید بتوان او را یکی از جدی‌ترین و شاید جذاب‌ترین گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم بدانیم.

سمت فعلی زارع‌پور بیش از هرعنوان دیگری موجب شده تا او را به عنوان کاندید اصلی وزیر ارتباطات در دولت بعدی بدانند، او در حال حاضر رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است و ابراهیم رییسی شناخت خوبی از وی دارد، او در دوره خدمت خود در قوه قضاییه سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی را راه‌اندازی کرد و عملکرد قابل تحسینی داشت.

با توجه به گمانه ها وزنه دکتر عیسی زارع‌پور نسبت به مابقی گزینه ها سنگین تر است و با توجه به سوابق مفید وی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید دید آیا رییسی از این نیروی جوان انقلابی در این جایگاه بهره می برد.

گزارش از مهسا اخلاقی

325436

مطالب مرتبط