مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی خبر داد؛

حضور چشمگیر بخش خصوصی در مرمت بناهای تاریخی یزد

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت: در 4 سال گذشته بیش از هزار بنا و مجموعه تاریخی مرمت شده که عمده آن توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.
تصویر حضور چشمگیر بخش خصوصی در مرمت بناهای تاریخی یزد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، محسن عباسی هرفته ظهر امروز در نشست خبری برخط با رسانه های استان یزد ثبت جهانی یزد را یک اتفاق بزرگ خواند و گفت: این موضوع می توانست اتفاقات خوبی را برای شهر رقم بزند و منشأ رخدادهای مهمی باشد اما تحریم های ظالمانه و کرونا این موقعیت را سوزاند و با توجه به اینکه مقوله ثبت جهانی نیازمند مراودات بین‌المللی است فشارهای اقتصادی موجب شد که نتوانیم سرمایه گذاری‌های چشم‌گیر و مورد انتظار را در بافت تاریخی داشته باشیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد افزود: در این چهار سال زیر ذره‌بین یونسکو و مرکز شهر میراث جهانی بودیم و به غیر از گزارش‌های دوره‌ای، درخواست گزارش موردی نداشتیم.

عباسی تصریح کرد: ثبت جهانی یزد ثمرات بسیار خوبی برای بافت تاریخی به همراه داشته که مهم‌ترین آن ایجاد فضای گفتمانی جدید در مدیریت شهری با محوریت حفاظت بافت تاریخی است

وی اضافه کرد: امروز تمام دستگاه‌های ذی‌نفوذ، شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری و ...، گفتمان حفاظت از بافت تاریخی را در سرلوحه اقدامات و فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و دستگاه‌ها خود را موظف به رعایت پروتکل‌های حفاظت بافت تاریخی می‌دانند.

رئیس کمیسیون عمرانی شورای پنجم با بیان اینکه ثبت جهانی یزد سبب جلب توجه افکار عمومی و جامعه از مقیاس محلی تا بین‌المللی به یزد شده گفت: در نظریه‌های حفاظت مهم‌ترین اقدام حفاظتی در حوزه بافت تاریخی جلب‌توجه اجتماعی است به طوری که بیش از 2.5 میلیون گردشگر داخلی در نوروز 98 به یزد سفر کرده و این موضوع نشان داد یزد در مقیاس ملی موضوعیت پیدا کرده و قطعا پس از پایان کرونا شاهد حضور گردشگران در بافت تاریخی خواهیم بود.

عباسی تاکید کرد: البته علی رغم شرایط اقتصادی سخت حجم سرمایه‌گذاری زیادی در بافت تاریخی به‌خصوص در حوزه مرمت بناهای تاریخی و حفاظت از آنها انجام گرفته و در 4 سال گذشته بیش از هزار بنا و مجموعه تاریخی مرمت شده که عمده آن توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

وی در ادامه بیان داشت: اگر به طور متوسط برای هر بنای تاریخی یک میلیارد هزینه شده باشد ببینید چه عدد نجومی در بافت تاریخی سرمایه‌گذاری شده که البته 75 درصد آن توسط بخش خصوصی بوده و دولت و شهرداری در این زمینه وظیفه تسهیل گری را با حفاظت و مرمت کوچه‌ها و معابر داشته و موجب افزایش جذب سرمایه‌گذاری شده است.

این استاد دانشگاه با پیشگام خواندن یزد در حوزه حفاظت از بافت تاریخی عنوان کرد: حجم مطالبات عمومی و حساسیت در حوزه بافت تاریخی با قبل قابل مقایسه نیست و این حفاظت با فرهنگ‌سازی، ایجاد مطالبه عمومی و جریان سازی اتفاق می‌افتد امروز رسانه‌ها پیگیر بافت تاریخی هستند و این مهم باعث شده که حفاظت از این بافت موکول به مدیران و زمان‌های خاص نباشد و مدیریت شهری آینده نیز این مسیر را لاجرم ادامه خواهد داد.

عباسی هرفته با اشاره به این مطلب که امروز مفهوم خرابه‌های ارزشمند مطرح‌ می شود گفت: امروز خرابه‌های بافت تاریخی حفاظت و نورپردازی شده و در حقیقت این خرابه‌ها حس تاریخی به این بافت می‌دهند هر چند تقریباً در این چهار سال تخریب عمدی بافت تاریخی صورت نگرفته و تخریب به صفر رسیده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد عدم تشکیل جلسات کارگروه‌های شورای راهبردی ثبت جهانی را بزرگ‌ترین کم‌کاری بعد از ثبت جهانی یزد عنوان کرد و اظهار داشت: ما موظف بودیم که ستاد راهبردی میراث جهانی یزد را به ریاست استاندار و دبیری بنده تشکیل دهیم اما در این چهار سال فقط چهار جلسه از این ستاد تشکیل شد و بسیاری از کارگروه‌های این ستاد که وظیفه نهادینه کردن حفاظت را بر عهده داشتند تشکیل جلسه ندادند.

وی در خصوص کمک و بودجه دولت به شهر جهانی یزد نیز ادامه داد: دولت به واسطه مشکلات اقتصادی در حوزه میراث فرهنگی کمک زیادی نکرده و در این چهار سال بخش خصوصی و شهرداری در این زمینه کمک کردند.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

324999