حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد و سامان‌دهی مسیرهای گردشگری و تاریخی منتهی به حرم ضروری است.

تصویر حفظ و احیای بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی در اولویت قرار دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سیدجواد موسوی امروز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰‬ در جلسه با شهردار و معاونان و مشاوران منطقه ثامن مشهد با اعلام این خبر افزود: سکونت در بافت اطراف حرم مطهر رضوی کاهش یافته است که باید زندگی و فعالیت فرهنگی و اجتماعی در این بافت احیا شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر محله‌های تاریخی نوغان و تپل‌المحله تخریب شده و باید از ادامه روند تخریب بافت جلوگیری کنیم و همه اقدامات در راستای حفظ و احیای میراث ارزشمند بافت تاریخی و هویتی اطراف حرم باشد.

موسوی اظهار کرد: قرار بود در طرح نوسازی بافت اطراف حرم زشتی‌ها پاک شود و مسیر تشرف به حرم برای زائران تسهیل شود، اما ساختمان‌های مجلل بدون توجه به الزامات حفظ و احیای هویت‌های تاریخی و فرهنگی ساخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی یادآور شد: در گذشته براساس توافقی که صورت گرفت در قالب طرحی برخی خانه‌های تاریخی از جمله خانه ملک و فرهنگسرای بهشت مرمت و احیا شد، اما در دوره‌های بعدی فرآیند مرمت و احیای خانه‌های تاریخی مشهد متوقف شد.

موسوی با ذکر مثال‌هایی از سرمایه‌گذاری‌های موفق حوزه گردشگری در بناهای تاریخی گفت: بسته‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی مشهد را آغاز خواهیم کرد.

او بر ضرورت لکه‌گذاری کاربری‌های گردشگری با هماهنگی اداره کل اشاره کرد و گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرجع اقامت و اسکان است و باید همه اقدامات و خدمات در این زمینه از طریق این اداره‌کل انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: صدور مجوزهایی با عنوان "اقامتی‌ موقت" توسط شهرداری برای افراد حق ایجاد می‌کند باید از این‌گونه واگذاری مجوزها جلوگیری شود.

او با اشاره به تصویب طرح تفصیلی حریم رضوی اظهار کرد: آمادگی داریم برای تبدیل مجموعه‌های تاریخی به فضاهای فرهنگی سرمایه‌گذار جذب کنیم.

هم‌چنین شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در این جلسه گفت: با توجه به رویکرد شهرداری و طرح جدید حریم رضوی آمادگی داریم برای حفاظت و احیای آثار و بافت تاریخی‌فرهنگی و هویتی اطراف حرم مطهر همکاری داشته باشیم.

سید فرهاد حجازی با اشاره به برنامه‌ احیای مسیرهای مدنظر مشاور طرح جدید اطراف حرم، اظهار کرد: صندوق سرمایه‌گذار طرح حرم‌های مطهر ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات با یارانه دولتی برای احیای سکونت و ایجاد مراکز اقامتی ارزان‌قیمت بافت اطراف حرم در نظر گرفته و آمادگی دارد بناهای تاریخی و فرهنگی را نیز مرمت و احیا کنند.

او ادامه داد: در راستای حمایت از آثار تاریخی برای تغییر کاربری، شهرداری هیچ وجهی دریافت نمی‌کند.

حجازی تصریح کرد: با تعامل صورت گرفته برای مرمت و احیای بازار تاریخی فرش مشهد شهرداری ۱۵ میلیارد تومان و برای حیاط کوچک سرای عزیزالله‌اف ۲.۴‬‬ میلیارد تومان اختصاص داده است.

در این جلسه مرجان اکبری معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی و وفا ثابتی مدیر پایگاه میراث‌‌فرهنگی به اظهار نظر پرداختند.

323519