حد نگاری ۹۵ درصد از اراضی منابع طبیعی گلستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گلستان گفت که تاکنون حدنگاری ۹۵ درصد از اراضی منابع طبیعی استان انجام شده و پنج درصد باقیمانده نیز تا شهریور امسال به پایان خواهد رسید.
تصویر حد نگاری ۹۵ درصد از اراضی منابع طبیعی گلستان

به گزارش سایت خبری پرسون از گلستان، حجت الاسلام مهدی قاسمی وناجمی در جلسه کارگروه پیشگیری از تخلفات حوزه منابع طبیعی و انفال استان اظهار داشت: با حدنگاری ۷۵ هزار هکتار باقیمانده، پرونده دست اندازی به اراضی ملی گلستان برای همیشه بسته می شود .

وی بیان کرد: اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) اراضی ملی از ساخت و ساز غیرمجاز و دست اندازی به اراضی منابع طبیعی جلوگیری کرده و سرعت پاسخگویی به استعلام اداره ها و مراجعان به دستگاه ها را افزایش خواهد داد.

وی همچنین از اجرای حدنگاری اراضی پارک ملی گلستان هم خبر داد و گفت: بخشی از کار انجام شده و مابقی نیز در حال انجام است.

وی گفت: قرار شد برای اراضی مورد اختلاف منابع طبیعی و کشاورزی، کمیته رفع تداخلات در همه شهرستان ها فعال شود و پس از تعیین تکلیف اگر این اراضی متعلق به منابع طبیعی بود سند آن به نام بیت المال صادر گردد.

در ادامه این جلسه از دهیاران خواسته شد برای پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز فعال‌تر عمل کنند .

کاداستر (حدنگاری) منابع طبیعی شامل نقشه های رقومی دارای مختصات با دقت هندسی استاندارد است که بر اساس شیوه نامه کاداستر سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور از محدوده منابع ملی و اراضی مستثنیات تهیه شده و در سامانه شمیم ( شبکه ملی یکپارچه ملک) سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت می شود.

مسوولان دستگاه های مرتبط در گلستان معتقدند اجرای کامل طرح حدنگاری (کاداستر) از مشکلاتی مانند ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می کند.

زمین‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار است که ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار آن جنگل، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، حدود ۲۰ هزار هکتار ساحل و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار زمین‌های مستحدث و موات است.

منبع:ایرنا

324817