رکورد سالمند شدن به نام ایران ثبت خواهد شد

یک پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: بسیاری از کشورها مسیر رسیدن از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد سالمندی را قریب به یک قرن طی کردند، اما ما این مسیر را در حدود ۳۰ سال طی می‌کنیم و این به آن معناست که رکورد سالمند شدن به نام ایران ثبت خواهد شد!
تصویر رکورد سالمند شدن به نام ایران ثبت خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، صالح قاسمی، در خصوص رشد نرخ سالمندی کشور اظهار کرد: در حال حاضر 10.2 درصد از جمعیت ما بالای 60 سال و سالمند است، اتفاق در حال رخ دادن این است که ما طی 25 تا 30 سال آینده شاهد رشد بسیار زیاد سالمندی خواهیم بود، به طوری که تا سه دهه آینده از 10.2 درصد به بیش از 32 درصد می‌رسد.

وی به سرعت سالمند شدن در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در واقع الان از هر 10 ایرانی یک نفر بالای 60 سال است که تا سه دهه آینده به یک نفر از هر سه ایرانی می‌رسد؛ با این حساب سرعت سالمند شدن ما بسیار بسیار زیاد است؛ بسیاری از کشورها این مسیر سالمند شدن، یعنی رسیدن از 10 درصد به 30 درصد سالمندی را قریب به یک قرن و بیش از یک قرن طی کردند اما ما این مسیر را در حدود 30 سال طی می‌کنیم و این به آن معناست که رکورد سالمند شدن به نام ایران ثبت خواهد شد.

قاسمی افزود: این در حالی است که سالمندی آسیب‌ها و پیامدهای بسیاری خواهد داشت؛ پیامدهایی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، روابط خانوادگی، اجتماعی و فردی.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با مقایسه نرخ رشد جمعیت کل کشور و رشد جمعیت سالمند خاطرنشان کرد: امروز نرخ رشد جمعیت کشور ما حدود 0.6 تا 0.7 درصد است در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمندی یعنی افراد بالای 60 سال، قریب به 4 درصد است؛ به عبارت دیگر می‌توان گفت امروز نرخ رشد جمعیت سالمند ما حدود 5 برابر نرخ رشد جمعیت کل کشور است و این نشان‌دهنده سرعت سالمند شدن ما و یک هشدار جدی است که باید زیرساخت سالمندی داشته باشیم.

قاسمی تصریح کرد: اغلب کشورهای دنیا در این مقطع، غیر از این که تلاش می‌کنند با سیاست‌های جمعیتی، فرزندآوری را افزایش دهند و جمعیت جایگزین برای تأمین این سالمندها تولید کنند، یک کار دیگر هم می‌کنند و آن این که اسنادی را تحت عنوان سند سالمندی فعال طراحی می‌کنند.

وی افزود: این سند، راهکارهایی را برای فعال بودن سالمندان در این دوره از زندگی پیشنهاد می‌دهد و اجازه نمی‌دهد که سالمندان زمین‌گیر شوند، آن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی دخیل می‌کند، سعی می‌کند آن‌ها حس مفید و موثر بودن را همچنان داشته باشند و برای مسائل پزشکی و بهداشتی آن‌ها نیز برنامه دارد.

نویسنده مجموعه کتاب "جنگ جهانی جمعیت" با اشاره به سند ملی سالمندی کشور متذکر شد: ما در کشورمان سند سالمندی را از اواخر سال 98 داریم اما واقعیت این است علی رغم ناقص بودن آن، حتی همین سند ناقص هم اجرایی نشده است! لذا اهمیت خیلی زیادی دارد که ما برای این موضوع فکری کنیم.

منبع: تسنیم

324814