پرسون در گفتگو با یک مقام صنفی بررسی کرد؛

افزایش قیمت به ایستگاه قفل و کلید رسید/ مواد اولیه و ارز عامل گرانی

قفل و کلید یکی از کالاهای پر مصرف در دنیا است، مواد اصلی این کالا از نوع فلزات به شمار می رود که این روزها به دلیل گرانی فلز و افزایش قیمت دلار در ایران قیمت این کالا نیز همانند سایر کالاهای مصرفی رو به افزایش قرار گرفته است.
تصویر افزایش قیمت به ایستگاه قفل و کلید رسید/ مواد اولیه و ارز عامل گرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، بخش قابل توجهی از قفل و کلید در کشورمان از طریق واردات تامین می شود و این در حالی است که مواد اولیه آن که فلزات باشد به وفور در کشورمان تولید می شود، اما صنعت تولید قفل و کلید کشور از کشورهای دیگر که از ذخایر فلزات محروم هستند عقب مانده است.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای بررسی گرانی این کالا با عباس شمیرانی رئیس اتحادیه قفل و کلید شهر تهران گفتگو کرده است؛ که در ادامه می خوانید:

تولید داخل نیازمند تکنولوژی روز دنیا

اگر در نظر بگیریم سرانه هر ایرانی در سال یک عدد کلید باشد نیاز کشور 85 میلیون عدد کلید است که نیمی از آن در داخل کشور تولید و نیمی دیگر به شکل وارداتی فراهم می شود، 20 تا 25 میلیون عدد کلید از جنس آهن از نوعی ساده و به تازگی نیز دو کارخانه داخلی با دستگاه های جدید که فراهم کرده اند بین 10 تا15 میلیون عدد کلید از نوع پیشرفته تولید می کنند.

عباس شمیرانی رئیس اتحادیه قفل و کلید شهر تهران در این باره به خبرنگار پرسون گفت: مواد اصلی تولید قفل و کلید از فلزات آهن و برنج تشکیل می شوند که به دلیل گرانی در دو سال اخیر تولید کنندگان نیز محصولات تولیدی شان را افزایش قیمت داده اند.

وی افزود: گرانی قفل و کلید دو دلیل دارد، دلیل نخست بر می گردد به مواد اولیه که از مبدا در کشور گران است و از سوی دیگر چون تولیدکنندگان قفل و کلید بنگاه های کوچک هستند مشمول دریافت فلزات دولتی نمی شوند و مجبور هستند مواد اولیه ای که در داخل کشور وجود دارد را از بازار آزاد یا قیمت گذاری بورس خریداری کنند.

رئیس اتحادیه قفل و کلید شهر تهران ادامه داد: دلیل دوم این گرانی بر می گردد به افزایش قیمت ارز چرا که بخش قابل توجهی از قفل و کلید به دلیل مرغوبیت، کیفیت و بالا بودن امنیت از خارج از کشور تهیه می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه این امکان وجود ندارد قفل و کلید نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم تا از این طریق جلو خروج ارز و گرانی گرفته شود و به دنبال آن اشتغالزایی افزوده شود؟ پاسخ داد: به همین سادگی نیست که بتوانیم تمام قفل و کلید مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم، برخی از این کالا های وارداتی به دلیل مرغوبیت و امنیت بالا جذابیت بیشتری برای مشتری به وجود می آورند و متاسفانه ما در داخل توان تولید این نوع کالاها را نداریم؛ برای مثال کالاهای ترکیه و ایتالیا از تکنولوژی روز دنیا بهره مند می شوند که این تکنولوژی در ایران وجود ندارد، تنها در ایران توان تولید دستگیره در، قفل و کلید ساده و بدنه قفل وجود دارد.

شمیرانی خاطر نشان کرد: اگر در نظر بگیریم سرانه هر ایرانی در سال یک عدد کلید باشد نیاز کشور 85 میلیون عدد کلید است که نیمی از آن در داخل کشور تولید و نیمی دیگر به شکل وارداتی فراهم می شود، 20 تا 25 میلیون عدد کلید از جنس آهن از نوعی ساده و به تازگی نیز دو کارخانه داخلی با دستگاه های جدید که فراهم کرده اند بین 10 تا15 میلیون عدد کلید از نوع پیشرفته تولید می کنند.

این مقام صنفی در باره اینکه راهکار خداحافظی با واردات این کالا ها چیست؟ گفت: مواد اولیه که در کشور موجود است را با قیمت پایین تر در اختیار صنعتگران داخلی قرار دهند و همچنین به روز رسانی دستگاه ها و تکنولوژی روز دنیا که از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می شود دو عاملی است که می تواند جهش تولید را در این صنعت به وجود آورد.

40 درصد افزایش قیمت تعمیرکاران کلید در سال جاری

کپی یک کلید ساده این روزها 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است، افزایش قیمت کلید خام و قفل در دست تعمیرکاران نیست بلکه این افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان آن هم به دلیل گرانی مواد اولیه و افزایش دلار بوده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 600 صنف با مجوز در شهر تهران مشغول به کار هستند که به اندازه همین آمار بدون مجوز نیز مشغول به فعالیت هستند، همچنین 500 فروشگاه عرضه قفل و کلید در پایتخت مشغول به فعالیت اقتصادی هستند.

شمیرانی درپاسخ به این پرسش که تعرفه مشخصی برای تعمیرکاران قفل و کلید که برای مشتریان در مقابل خانه شان مراجعه می کنند وجود دارد؟ چرا که بسیار از شهروندان از هزینه خدمات رسانی کلید سازان گله مند هستند؟ پاسخ داد: تعرفه مراجعه تعمیرکاران در مقابل منزل همشهریان از محل کسب واحد صنفی تا مکان مورد نظر مشتری به شعاع یک کیلومتر صد هزار تومان است که در صورت افزایش مسافت این تعرفه به شکل توافقی بین تعمیرکار و مشتری صورت می گیرد، این نکته را همشهریان باید در نظر داشته باشند که تعمیرکار مجبور است در آن زمان مغازه اش را بسته باشد.

او افزود: کپی یک کلید ساده این روزها 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است، افزایش قیمت کلید خام و قفل در دست تعمیرکاران نیست بلکه این افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان آن هم به دلیل گرانی مواد اولیه و افزایش دلار بوده است.

رئیس اتحادیه قفل و کلید شهر تهران گفت: افزایش قیمت در حوزه تعمیر و اجرت 40 درصد نسبت به سال گذشته صورت گرفته که این افزایش قیمت مربوط به افزایش حقوق کارگر، تجهیزات، گرانی اجاره مغازه، هزینه بالای برق و... در نظر گرفته شده است.

گزارش از: محمد خادمی

324309

مطالب مرتبط